اسکیت رشته پرهزینه‌ای است/ حقمان مدال های خوش رنگ‌تر بود

امروزه با پیدایش ورزش های جدید، فعالیت و ورزش کردن رنگ و بوی تازه ای گرفته و مردم تمایل بیشتری برای انجام دادن این ورزش های مفرح و هیجان انگیز دارند. اسکیت نیز یکی از این ورزش های جذاب است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسکیت یکی از  ورزش های جذاب است که علاوه بر اینکه موجب فعالیت بدنی ورزشکار می شود و با تمرکزی که برای حفظ تعادل اسکیت سوار لازم است، موجب فعالیت ذهنی او خواهد شد. ورزشکار می تواند به طور هم زمان هم فعالیت خوب بدنی داشته باشد و هم ذهنی و این امر کمتر در ورزش های دیگر به چشم می خورد.

تیم ملی  اسکیت فری استایل جمهوری اسلامی ایران اعزامی به رقابت های قهرمانی جهان اسپانیا بارسلون ۲۰۱۹ متشکل از ۹ ورزشکار شامل ۵ دختر و ۴ پسر داشت که هر ۹ نفر به نیمه نهایی راه پیدا کردند؛ در این سفر رومینا سالک در بین خانمها توانست مدال برنز مسابقات را کسب کند و همچنین  امیرمحمد سواری مدال نقره و  رضا لسانی مدال برنز مسابقات را کسب کردند. در ادامه گفتگوی این سه ورزشکار مدال آور را با خبرنگار ایمنا می خوانید:

چه مدتی است اسکیت فری استایل را دنبال می کنید و چطور شد وار د این رشته شدید؟

رضا لسانی: ۱۲ سال است در اسکیت فعالیت دارم، هشت سال است اسکیت را به صورت حرفه ای دنبال می کنم و در نهایت پنج سال است عضو تیم ملی اسکیت هستم.

رومینا سالک: سه سال می شود که اسکیت را شروع کرده ام و دو سال است عضو ثابت تیم ملی اسکیت هستم. من اکثر رشته های ورزشی را امتحان کرده ام اما بدلیل علاقه ای که به آنها پیدا نمیکردم مجبور بودم آنها را کنار بگذارم؛ سابقه فعالیت در رشته هایی چون شنا و تکواندو را دارم ولی در نهایت با توجه به اینکه علاقه زیادی به اسکیت داشتم این رشته مهیج را ادامه دادم.

امیرمحمد سواری: از سال ۹۱ به صورت حرفه ای فری استایل را شروع کردم و در سال ۲۰۱۶ به عضویت تیم ملی در آمدم، در سال ۲۰۱۸ دچار مصدومیت شدم ولی خوشبختانه بعد از بهبود یافتنم  مجددا به جمع بازیکنان تیم ملی اضافه شدم و پس از بازگشت مجددم به تیم ملی خوشبختانه توانستم مقام آسیا را در همان سال ۲۰۱۸ کسب کنم و در مسابقات گلدن کاپ روسیه نیز توانستم مقام دوم این مسابقات را بدست بیارم. متاسفانه در مسابقات جهانی تایلند نتوانستم نتیجه ای بگیرم و در نهایت در مسابقات آسیایی اسپانیا نیز توانستم مدال برنز را کسب کنم.

برای اعزام به مسابقات جهانی چه مراحلی را پشت سر گذاشتید؟

رضا لسانی: برای هر مسابقه برون مرزی ابتدا مسابقهای بین تمامی ورزشکاران آن کشور برگزار می شود و در نهایت با توجه به پتانسیل فدراسیون برای اردو بین سه تا شش نفر انتخاب می شوند. برای اعزام به مسابقات جهانی اسپانیا شش نفر از هر رده سنی حضور داشتند که به اردو اعزام شدند در مرحله اول اردو سه نفر راه پیدا میکنند و پس از آن با ریزش مجدد نفرات نهایی برای اعزام به مسابقات انتخاب شدند.

امیر محمد سواری: در مرحله اول مسابقات انتخابی شرکت کنندگان براساس رکورد زمانی تقسیم بندی می‌شوند و در مرحله دوم شرکت کنندگان بصورت تکنیکی  مورد ارزیابی قرار می گیریند در اردوی سوم تایم گیری از زمان خروج مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت نفرات برتر به مسابقات اعزام می شوند.

رومینا سالک: اسکیت ایران رده سنی زیر ۱۸ سال از ورزشکاران خوبی از جمله خانم ها ترانه احمدی مژده شعبانی، مژده یاوری تشکیل شده است و مطمئنا برای رده سنی زیر ۱۸ سال نیز انتخابی برگزار شد. در بین شرکت کنندگان در نهایت یک نفر مشخص می شود بدین صورت که در مرحله انتخابی اول سه نفر شاخص انتخاب شده و در مرحله بعدی ریزش داریم تا در نهایت یک نفر انتخاب شود و به عنوان نماینده زیر ۱۸ سال به مسابقات اعزام خواهد شد.

رضا لسانی: اعزام امسال خیلی بهتر از سال های گذشته بود؛ تعداد نفراتی که از قبل مشخص شده بودند اعزام شدند و در روادید نیز مشکلی نداشتیم و قبل از اعزام نیز اردو ها در بهترین شرایط برگزار شد.

در کشور اسپانیا با توجه به ایرانی بودن شما برخورد مردم با شما چگونه بود؟

امیر محمد سواری: خوشبختانه در کشور اسپانیا برخورد خوب و گرمی از ما شد البته ما نیز بیشتر در جو مسابقه بودیم و حاشیه ای ندیدم. اسپانیایی ها مشکلی با ایرانی بودن ما نداشتند.

رضا لسانی: اگر شنیده باشید اسپانیا جز کشورهایی است که رابطه خوبی با ایران دارد. مردم اسپانیا تا متوجه ایرانی بودن ما میشدند ذوق میکردند و خوشحال می شدند. بازیکنان دیگر کشورها را در مسابقات قبلی دیده بودم.

برای اعزام به این مسابقات اسپانسر خاصی از شما حمایت میکرد؟

رضا لسانی : باید از زحمات هیئت اسکیت استان اصفهان برای فراهم کردن اسپانسر تقدیر کنیم. حمایت های مجموعه شهرداری اصفهان به واسطه پروژه اصفهان ۲۰۲۰  باعث این حمایت گسترده از تیم ملی اسکیت شد و من به نمایندگی از تمام دوستانم بابت این نگاه ویژه اداره کل ارتباطات و روابط بین الملل شهرداری اصفهان به اسکیت ایران  تشکر می کنم.

آیا دنبال کردن ورزش حرفه ای تاثیر منفی در تحصیلتان نداشته است؟

امیر محمد سواری : بستگی به اولیت بندی خود ورزشکار دارد که درجه اهمیت درس برایش بیشتر باشد یا ورزش. من از این بابت خوشحالم چون توانسته ام بین هر دو پارامتر تعادل برقرار کنم و با معدل ۱۷ دیپلم بگیرم و از لحاظ درسی مشکلی نداشتم و بیشتر تمرکزم بر روی ورزش بوده است.

آیا پیش از اعزام به مسابقات نیز احتمال می دادید که کسب مدال کنید؟

رضا لسانی: احتمال مدال آوری صد درصد بود در مسابقات جهانی اسپانیا تایم تریل را اول شدم و رکوردی که در دستان بازیکنی از کشور اتریش بود را شکستم. البته او در گذشته بازیکن تیم ملی ایران بود، اما بدلیل اینکه مادر اتریشی دارد به این کشور سفر کرده و در حال حاضر برای تیم ملی اسکیت اتریش به میدان آمده بود.

شرایط مسابقات چگونه بود و برای کسب مدال با چه رقیبانی جنگیدید؟

رضا لسانی: در مرحله یک شانزدهم یا بازیکنی از ایتالیا روبرو شدم که بازیکن نامداری بود ولی در عین شایستگی توانستم بر وی غلبه کنم تا راهی یک هشتم پایانی شوم که در این مرحله نیز با یک بازیکن تایوانی روبرو شدم که از سال ۲۰۱۲ همیشه بین سه نفر اول مسابقات حضور داشته و خوشبختانه توانستم حذفش کنم.

در مرحله یک چهارم پایانی به رقیب چینی برخورد کردم که در سه دوره قبلی مسابقات توانسته بود مقام اول را کسب کند. در راند اول موفق شدم وی را شکست دهم. در راند دوم کار به جایی رسید که من و رقیبم حتی در هزارم ثانیه نیز برابر شدیم به نحوی که حتی تعجب داوران نیز برانگیخته شد و با توجه به اینکه خطایی نیز ثبت نشده بود راند دوم مجددا تکرار شد و حریفم توانست رکورد جهان را ثبت کند، من نیز توانستم رکورد بهتری را ثبت کنم، اما دو خطا داشتم و باعث شد از رسیدن به فینال جا بمانم و در مرحله بعد رقیب ایتالیایی را شکست دهم تا به مقام سوم برسم.

رومینا سالک: در مرحله یک شانزدهم با رقیبی از کشور روسیه مسابقه دادم و موفق به کسب پیروزی شدم؛ در مرحله یک هشتم با یکی از بازیکنان تیم خودمان باید رقابت میکردم ک برخلاف میل باطنی مژده یاوری حذف شد و من به مرحله بالاتر رسیدم. در مرحله یک چهارم پایانی با یک رقیب از کشور چین تایپه باید مسابقه میدادم که متاسفانه در آن دوئل شکست خوردم و در مرحله پایانی که باید برای کسب سکوی سوم می جنگیدم که موفق شدم رقیب ایتالیایی خود را که دارنده رکورد جهانی بود، شکست دهم و در نهایت بر روی سکوی سوم قرار بگیرم.

امیرمحمد سواری: مرحله یک شانزدهم تایم تریل را باید در مقابل رقیبی از کشور اتریش به میدان می رفتم که دارنده رکورد جهانی بود. خوشبختانه موفق شدم با نتیجه دو بر صفر شکستش دهم و در مرحله یک هشتم با کسی که چهار طلای این مسابقات را در ویترین افتخاراتش داشت دوئل کردم که موفق شدم با سربلندی از این مسابقه خارج شوم و با نتیجه دو بر صفر رقیبم را در هم بشکنم. در مرحله یک چهارم با رقیب ایتالیایی مسابقه دادم و در نهایت توانستم به فینال برسم. راند اول توانستم رکورد ۴.۸۰ را در حالی به ثبت برسانم که رقیبم رکورد۴.۸۲  را ثبت کرده بود و راند دوم نیز رکورد  ۴.۷۸ را ثبت کردم و رقیبم ۴.۸۰ را به ثبت رساند. متاسفانه به دلیل انجام خطا از جانب من راند دوم به نام رقیبم ثبت شد و کار در شمارش راند به تساوی کشید. در راند سوم رقیبم رکورد فوق العاده ۴.۷۱ را ثبت کرد و من رکوردی بهتر از ۴.۷۴ نتوانستم ثبت کنم که بدلیل خطای بازیکن چین در موقع استارت باید راند به نام من ثبت می شد که بدلیل نبود دوربین در پشت سر بازیکنان، این خطا ثبت نشد و اعتراض ما رد شد که در نهایت توانستم مدال نقره این دوره مسابقات را به خود اختصاص دهم.

آیا در مسابقات اسپانیا به آن چیزی که مدنظرتان بود رسیدید؟

رضا لسانی: حقمان مدال های بیشتر و خوش رنگتری بود ولی از بین کاروان اعزامی ما سه نفر توانستیم کسب مدال داشته باشیم.

آیا اینکه می‌گویند اسکیت ورزش پر هزینه ایست، صحبت درستی است؟

امیر محمد سواری: بله اسکیت ورزش پر هزینه ایست

رضا لسانی: در هر مسابقه ای که شرکت می کنیم بیشترین مدال را به ارمغان می آوریم ولی کمترین امکانات در اختیار ماست. انتظار خاصی نداریم و هیئت اسکیت استان از هیچ کمکی برای ما دریغ نکرده است و به نوعی برایمان سنگ تمام گذاشته است. ما دوست داشتیم بیشتر دیده شویم که در سالیان گذشته با توجه به شرکت در مسابقات جهانی هیچ اسمی از ما برده نمی شد و مثل اینکه کلا وجود خارجی نداشتیم. نه اینکه دنبال شهرت باشیم ولی دوست داشتیم زحماتی که میکشیم کمی دیده شود. شاید تنها درخواستی که می توانیم داشته باشیم این است که فدراسیون در بحث هزینه تجهیزات کمک کنند. تهیه سالن و تجهیزات اسکیت خیلی هزینه های سنگینی دارد.

احسان حبیب آبادی چقدر در این موفقیت شما سهم داشته است؟

رومینا سالک: صد درصد موفقیت ما بخاطر وجود احسان حبیب آبادی بوده است.

رضا لسانی: اولین کسی که از ابتدا تا کنون به تیم کمک کرده احسان حبیب آبادی بوده است و بنظرم موثرترین شخص بعد از خانواده ها در این موفقیت احسان حبیب آبادی بوده است.

آقای سواری با توجه به اینکه اسکیت ورزش پر هزینه ای است آیا تا کنون پیش آمده از اینکه امیرمحمد اسکیت را بصورت حرفه ای دنبال میکند پشیمان شوید؟

پدر امیر محمد سواری: دید خانواده ها نسبت به قبل خیلی فرق کرده است. امیر محمد قبلا پرونده پزشکی داشت که بخاطر وجود این مشکل مجبور بودیم از نجف آباد و به اصفهان بیایم و هزینه های سر سام آوری را صرف کردیم تا مشکل چاقی اش را برطرف کنیم. در ابتدا با هدف لاغر شدن امیر محمد وی وارد این رشته شد. اولین کفش اسکیت را سال ۸۴ برای امیرمحمد خریدم . بعد از مدتی اسکیت را کنار گذاشت و سراغ ورزش تکواندو رفت و با وجود سن کمش در ۹ سالگی موفق به دریافت کمربند قرمز شد. در مجموع هزینه ای که من میخاستم صرف امور پزشکی کنم به مراتب بیشتر از هزینه ای بود که برای ورزش خرج کردم.

دو فرزند دیگر دارم که یه ترتیب سه و پنج ساله هستند. همانطور که قبلا گفتم دیدگاه خانواده ها نسبت به قبل تغییر پیدا کرده است. در زمان ما پدران ما خودشان برای ما سرمایه گذاری میکردند ولی حالا خانواده ها برای فرزندشان هزینه میکنند تا در سنین بالاتر خودش بتواند به نوعی " گیلیمش را از آب بکشد" و دید گذشتگانمان را نداریم که مثلا بخواهیم زمینی بخریم و برای آینده فرزندمان نگهداریش کنیم.

گفت و گو از بهنام عبدلی - خبرنگار ایمنا

کد خبر 392494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.