عجایب شهر/ سالن کنسرت شیشه‌ای در لیتوانی به دست ایرانیان ساخته می‌شود

گروهی از معماران ایرانی از استودیو معماری میراژ، در رقابتی که بین معماران سراسر جهان برای طراحی سالن کنسرت ملی کلانشهر ویلنیوس، پایتخت کشور لیتوانی، برگزار شد، بهترین طرح پیشنهادی را ارائه دادند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، معماران ایرانی سالن کنسرت ملی پایتخت لیتوانی را به شکل یک مکعب تماما شیشه‌ای طراحی کرده‌اند که انرژی خود را از طریق خورشید تامین می‌کند. نمای بیرونی این ساختمان مکعبی از دو لایه شیشه‌ای ساخته می‌شود که انرژی خورشیدی را به خود جذب می‌کند. این بنای زیبا شب‌ها به یک اثر هنری بسیار خارق‌العاده با نمایش‌های هولوگرافی تبدیل می‌شود.

معماران استودیو میراژ برای این‌که سالن کنسرتی پایدار در کلانشهر ویلینوس طراحی کنند، نه تنها سازه‌ای احداث می‌کنند که میزان انرژی خورشیدی تولیدی آن بیش از مصرف انرژی ساختمان است، بلکه از مواد بازیافتی برای ساختن آن بهره گرفته‌اند و سعی کرده‌اند اثرات محیطی را در آن به حداقل برسانند. سالن کنسرت جدید در Tauras Hill، پارکی بسیار محبوب در میان ساکنان پایتخت لیتوانی و در محل یک ساختمان اداری قدیمی احداث می‌شود که مردم از این پارک چشم‌اندازی زیبا از تمام شهر داشتند.

 معماران ایرانی با الهام از طبیعت، اطراف سالن کنسرت ملی ویلینوس را به شکل یک مکعب شیشه‌ای با پوششی از شیشه شفاف در نمای خارجی و استفاده از شیشه مات در داخل ساختمان طراحی کرده‌اند. شیشه‌های به‌کار برده شده در ساخت این مکعب متشکل از پنل‌های خورشیدی است که به میزان زیادی انرژی خورشیدی تولید می‌کند، به طوری که انرژی تولید شده سالن بیش از انرژی مصرفی آن است. استفاده از ۱۸ هزار نمایش هولوگرافی در این ساختمان آن را به یک الماس درخشان تبدیل کرده است و وجود انواع مختلفی از تصاویر انتزاعی و سورئال باعث می‌شود بازدیدکنندگان هیچ‌گاه نمایی تکراری از آن را تجربه نکنند.

سالن کنسرت با ظرفیت ۵۵۰ نفر در زیر زمین احداث می‌شود و قسمت بالایی آن که در سطح زمین ساخته می‌شود میزبان کارگاه‌ها و سالن‌های آموزشی و اهداف دیگر است. این ساختمان در محل یک ساختمان اداری قدیمی بنا می‌شود که معماران از مصالح بازیافتی ساختمان قبلی برای احداث آن بهره گرفته‌اند تا میزان اثرات زیست‌محیطی را به حداقل برسانند.

کد خبر 392300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.