۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۶
مجمسه سلمان فارسی رونمایی شد

مراسم رونمایی از تندیس سلمان فارسی عصر امروز -۱۳ مهرماه- با حضور جمعی از مدیران شهری و سازنده اثر در میدان خوراسگان اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سلمان فارسی از یاران و صحابه رسول اکرم (ص) و از افتخارات ایران و شهر اصفهان است که سالروز وفات او در تقویم رسمی کشور به عنوان "روز بزرگداشت" سلمان فارسی نامگذاری شده است.

مرتضی نعمت اللهی، سازنده تندیس سلمان فارسی در این مراسم با بیان اینکه اگر حمایت شهردار اصفهان نبود این پروژه به سرانجام نمی رسید، اظهار کرد: سه نکته برای نصب مجسمه های شهری باید در نظر گرفته شود، نخست چیستی یک اثر به عنوان یک مجسمه است.

این مجسمه ساز ادامه داد: نکته دوم این است که هر اثر هنری هر چقدر دارای اهمیت باشد نمی توان آن را یک اثر شهری نامید، چرا که مجسمه شهری مخاطبان گسترده ای دارد و باید با تمام مخاطبان خود ارتباط برقرار کند.

وی افزود: سوم آنکه در ساخت تندیس شخصیت های برجسته، مجسمه ساز باید علاوه بر تاریخ کتبی، تاریخ شفاهی را نیز مدنظر قرار دهد زیرا تاریخ شفاهی بیشتر در ذهن مردم می ماند.

این مجسمه ساز گفت: آنچه ضرورت نصب یک مجسمه در فضای شهر را تایین می کند، هویت بخشیدن به شهر است که می تواند مبین سطح فرهنگ و هنر باشد، البته اگر شهر را به عنوان یک پیکره زنده و پویا در نظر بگیریم.

تندیس سلمان فارسی، نمادی کمال خواهی انسان

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در این مراسم با تشکر از استاد مرتضی نعمت اللهی، سازنده تندیس سلمان فارسی و با قدردانی از تمام هنرمندانی که به زیبایی شهر کمک می‌کنند، اظهار کرد: رونمایی این اثر باید به دست هنرمند سازنده آن اتفاق بیفتد زیرا این هنرمند است که به حقیقت آنچه ساخته واقف است.

وی با اشاره به تاثیر سلمان در دین اسلام گفت: همه می‌دانیم مهاجرین و انصاری بودند که مسلمان شدند، کسانی هم بعد از مهاجرت پیامبر(ص) به دین اسلام ملحق شدند، اما سلمان فارسی جزء هیچ کدام از این دسته‌ها نبود، او از ایران مهاجرت کرد و در ملاقات با پیامبر(ص) به دین اسلام گروید؛ پس از آن همچون یک مرد جنگجو با مردانی چون کمیل، حمزه و... در راستای سیاست‌های پیامبر اسلام حرکت کرد.

شهردار اصفهان ادامه داد: نصب این تندیس در میدان خوراسگان، یادآور بخشی از تاریخ اسلام است؛ تندیس سلمان فارسی ما را به گذشته می‌برد و به فکر وامی‌دارد، سلمان همچون نورافکنی است که انسان را به‌سوی کمال خواهی هدایت می‌کند.

نوروزی تصریح کرد: تاریخ درسی برای آینده است؛ خوشحالم که تندیس سلمان فارسی که بر اساس اسناد تاریخی از مردم اصفهان است، توسط یک هنرمند اصفهانی و در این شهر ساخته‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز روز ماندگاری است چراکه یادگار هنرمندی که اراده کرده در کنار دیگر هنرمندان برای سرزندگی و زیبایی این شهر و برای افزایش شادابی شهروندان اثری خلق کند، رونمایی شده است.

الگوها و اسوه‌ها باید به جامعه جهت دهند

همچنین، علیرضا نصر اصفهانی، رییس شورای شهر اصفهان اظهار کرد: هنرمندانی چون استاد نعمت الهی باید عمری مضاعف داشته باشند تا از پنجه‌های طلایی آن‌ها بهره ببریم.

وی گفت: برای از بین بردن یک جامعه سه محور خانواده، تعلیم و تربیت و الگوها و اسوه‌ها را باید از بین برد و در حال حاضر جامعه ما در شرایطی قرارگرفته است که به این سه محور کم‌لطفی می‌شود.

رییس شورای شهر اصفهان ادامه داد: اگر امروز شاهد برافراشتن تندیس سلمان فارسی هستیم به این دلیل است که ما به‌عنوان مسئولان شهر موظفیم که در حفظ الگوها قدم برداریم. آرایش شهر باید به‌گونه‌ای باشد که الگوها و اسوه‌ها به جوانان جهت بدهند.

نصر اصفهانی خاطرنشان کرد: امروزه باید الگوها را به جامعه معرفی کنیم؛ علاوه بر نبی اکرم، ائمه و شهدا، هنرمندان و بزرگانی هستند که می‌توانند الگو باشند.

استفاده از نماد شخصیت های موثر در زیباسازی شهر

همچنین در این مراسم حسین امیری، معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: یکی از رویکردهای مدیریت شهری که در زیباسازی دنبال می کند استفاده از نماد افرادی است که در دین اسلام تاثیرگذار بوده اند.

وی ادامه داد: وجود خیابان سلمان فارسی و توجه مردم به مسائل دینی و نقش او در دین اسلام باعث شد که سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با همکاری شهرداری منطقه ۱۵ این تندیس را در این میدان نصب کند.

کد خبر 392190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.