سیدمحمد خاتمی سرمایه‌ای برای نظام جمهوری اسلامی است

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

منشا و مبنای هزینه های انتخاباتی کاندیداها باید مشخص شود

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه وزیر کشور به عنوان مجری قانون انتخابات چند سال گذشته به موضوع وجود پول های کثیف در عرصه سیاست اشاره کردند گفت: در همان زمان بر اساس اطلاعاتی که در وزارت کشور وجود داشت و همچنین استفاده از تجربه شورای نگهبان با همکاری احزاب و گروه‌های مختلف، کنشگران سیاسی، کارشناسانی از وزارت کشور، مرکز پژوهش‌ها و شورای نگهبان لایحه جامع انتخابات را تهیه کردیم. امیری ادامه داد: در لایحه جامع انتخابات با جزئیات به موضوع پول‌ها، هزینه کردهای انتخاباتی و باید و نبایدها در این بخش پرداخته شده که به طور مثال اعلام منشا و مبنای هزینه‌های انتخاباتی از سوی نامزدها مورد تاکید قرار گرفته است. به طور طبیعی زمانی که منشا هزینه‌های انتخاباتی یک نامزد نامشخص و مبهم باشد این موضوع در ایجاد بی اعتمادی به آن نامزد تاثیرگذار خواهد بود. معاون پارلمانی رئیس جمهوری درباره سابقه استفاده از پول های کثیف در انتخابات‌های گذشته، گفت: در دوره ای که در شورای نگهبان بودم بر اساس قانونی که هم اکنون مجرا است مواردی وجود داشت که شورای نگهبان تشخیص می‌داد رای از طریق خرید و فروش آرا حاصل شده یا اشکالاتی در خصوص منابع مالی کاندیداها وجود داشت که از باب نظارتی که شورای نگهبان بر انتخابات داشت گاهی منجر به ابطال صندوق‌هایی از آرا، گاهی منجر به ابطال بخش‌هایی از آن و گاهی هم کل انتخابات منطقه ای به جهت اینکه مراعات قانون توسط نامزد مربوطه نشده توسط شورای نگهبان ابطال اعلام می شد.

مجهز شدن ارتش به پهپادهای رادارگریز و عملیاتی

امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه مراسم رونمایی از دستاوردهای جدید این نیرو در جمع خبرنگاران گفت: جنگیدن یک علم است و مثل همه پدیده‌ها در حال تحول است. ما هر روز برای جنگیدن نیازمند ابزارها و تکنولوژی‌های خاصی هستیم. وی افزود: امروز در شرایطی قرار داریم که برای دفاع از کیان جمهوری اسلامی ایران باید علم آنچه را که در چرخه‌های دفاعی به آن نیازمند هستیم، در کشور بومی کنیم چرا که ممکن است در روز حادثه ضربات جبران‌ناپذیری بخوریم. فرمانده نیروی زمینی ارتش خاطرنشان کرد: فرمانده معظم کل قوا از نیروهای مسلح مطالبه کرده‌اند که روی پاهای خودشان بایستند و علوم و تکنولوژی‌های دفاعی را بومی کنند. ما امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که در ۲۶ رسته نیروی زمینی ارتش بروزترین تکنولوژی‌های دفاعی و بومی را در اختیار داریم.  امیر سرتیپ حیدری با بیان اینکه نیروی زمینی ارتش امروز از انواع پهپادهای رادارگریز و عملیاتی در شبانه روز و همچنین پهپادهای قابل درگیری با اهداف هوایی برخوردار است، تاکید کرد: تمام نیازمندی‌های پهپادی نیروی زمینی ارتش توسط این نیرو طراحی و تولید می‌شود و مورد استفاده یکان‌ها قرار می‌گیرد.  امروز تکیه ما در مرزهای شرقی، غربی و جنوب غربی کشور به تکنولوژی‌های روز بومی از جمله پهپادهاست. پهپادها، بالون‌ها و کوادکوپترهای نیروی زمینی ارتش امسال نیز به سیاق سال‌های گذشته در تامین امنیت زائران اربعین حسینی بکارگیری خواهند شد.

استقبال آیت‌الله بیات زنجانی از گشایش‌ها در حصر 

محمدرضا عارف پیش از ظهر امروز در دیدار با آیت‌الله بیات زنجانی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان خود را مکلف به انجام وظیفه در نظام جمهوری اسلامی می‌دانند، گفت: ما معتقدیم که اگر در صحنه سیاسی و در امورات اجرایی نباشیم، نمی‌توانیم تاثیرگذار باشیم. امروز رسانه‌های بیگانه بیش از زدن کلیت نظام جمهوری اسلامی اصلاح‌طلبان را می‌زنند و آن‌ها را تخریب می‌کنند چرا که می‌دانند تفکر اصلاح‌طلبی ضمن اینکه در چارچوب نظام جمهوری اسلامی است، ظرفیت جذب مردم و علاقه‌مندی به نظام را دارند. رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در سال ۹۲ و در فضایی که ناامیدی در کشور حکم‌فرما بود تفکر اصلاح‌طلبی با شعار امید و با حمایت بزرگان پیروز شد و امروز ما در مجلس شورای اسلامی هم همین راهبرد را پیش می‌بریم و بر همین اساس بحث گفت‌وگوی ملی و میثاق‌ نامه آن را مطرح کردیم. کشور برای پیشرفت نیاز به آرامش دارد، ما معتقدیم که حوادث سال ۸۸ یک باخت - باخت برای کل نظام بود. عارف با بیان اینکه میثاق‌ نامه ذیل طرح گفت‌وگوی ملی در مجلس شورای اسلامی تهیه کردیم، گفت: رمز پیروزی و پیشرفت کشور ما در وحدت و انسجام است؛ اگرچه امکانات حکومتی در اختیار تفکر مقابل اصلاح‌طلبی است اما فضای عمومی جامعه به نفع تفکر اصلاح‌طلبی است. برای پیشبرد طرح گفت‌وگوی ملی که میثاق‌نامه آن در مجلس تهیه شده از شخصیت‌هایی همچون حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، مصباحی‌مقدم و... دعوت شده است. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما معتقدیم دعواهای سیاسی بی‌جهتی که در کشور ایجاد شده نتیجه‌اش ظهور و ورود آدم‌های فرصت‌طلبی است که در حاکمیت حضور پیدا کردند و نتیجه حضور این فرصت‌طلب‌ها هم فسادهایی است که بعضا به وجود می‌آید. آیت‌الله بیات زنجانی نیز در این دیدار با اشاره به سخنان عارف مبنی بر تهیه میثاق‌ نامه‌ای برای طرح گفت‌وگوی ملی در مجلس اظهار داشت: وحدت هیچ‌گاه مضر نبوده و همیشه برای جامعه سود داشته است. وی با تمجید از عملکرد عارف در مجلس شورای اسلامی گفت: عملکرد شما موفقیت‌آمیز بوده و علاوه بر آن گشایش‌هایی در موضوع حصر با تلاش‌های شما صورت گرفته و از آن مطلع هستیم.این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود با بیان اینکه باید قدردان سرمایه‌های نظام جمهوری اسلامی که در راه آن خون‌های مقدسی ریخته شده است، باشیم، گفت: همان‌طور که امثال شهید مطهری، رجایی، بهشتی و... از سرمایه‌های این کشور بودند امثال آقای عارف از سرمایه‌های این کشور هستند؛ جناب آقای سیدمحمد خاتمی هم یک ذخیره ملی و سرمایه‌ای برای نظام جمهوری اسلامی است؛ ایشان سرتاپا اخلاق، فهم و شعور است اما سوال این است که ما با ایشان چه کردیم؟ جناب آقای موسوی یک آدم‌شناس و یک فرد ارزشمندی بود که دولت را در زمان جنگ به بهترین شکل اداره کرد.

انتقاد انتخاباتی محسن رضایی از نمایندگان مجلس

محسن رضایی در همایش فصلی خانه احزاب با ابراز امیدواری از برگزاری انتخابات پرشورتر از سال‌های گذشته، گفت: برگزاری انتخابات پرشور مجلس یازدهم جواب محکمی به کسانی است که ملت ایران را ظالمانه و غیرقانونی با تحریم‌های سخت مواجه کردند. این انتخابات تکلیف شرعی برای ادامه نهضت مقاومت، انقلاب و حفظ میراث شهدا و همچنین پاسخ مهمی برای کسانی است که امسال شدیدترین تحریم‌ها را علیه ملت ایران اعمال کردند. وی در ادامه با تاکید بر اینکه مسئولان باید مسئله احزاب در ایران را جدی‌تر از گذشته بدانند، گفت: شاید احزاب تنها نهادی است که در قدرت، حاکمیت، حکومت و جامعه قرار دارد به همین دلیل عهده‌دار نقش در اعتلای جامعه و کارآمدی و اداره کشور است. اینکه تنها احزاب را برای انتخابات بخواهیم تا افرادی را به حکومت بفرستیم و بعد تا انتخابات بعدی با احزاب خداحافظی کنیم این موضوع را نشان می‌دهد که باید درباره نقش احزاب جهت اداره حکومت بازنگری اساسی صورت گیرد. رضایی با بیان اینکه بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب به دوره انتقال بین نسلی و نه انتقال بین حزبی و جناحی رسیده‌ایم، توضیح داد: نسل اول و دوم انقلاب در حال خداحافظی کردن هستند. سوال این است که چقدر نسل‌های سوم و چهارم را برای داشتن مسئولیت‌های سنگین‌تر از گذشته آماده کرده‌ایم آن هم در شرایطی که سیاست ایران نسبت به چند سال گذشته سنگین‌تر شده است و با افزایش جمعیت، جامعه دچار مسئولیت‌های پیچیده‌ای نسبت به گذشته است. این یعنی دولتمردان آینده مسئولیت سنگین‌تری دارند. احزاب چقدر نسل آینده را برای پذیرش مسئولیت‌های سنگین‌تر آماده کردند. باید در این باره بازاندیشی شود.

کد خبر 391971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.