رهاسازی آب از سد رودشت برای تالاب گاوخونی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان گفت: روز چهارشنبه دهم مهرماه بخشی از خروجی آب زاینده رود با توقف توزیع آب در شبکه نکوآباد از سد رودشت برای تالاب گاوخونی و محیط زیست رهاسازی شده است.

حسن ساسانی  روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به افزایش خروجی سد رودشت به سمت تالاب گاوخونی، اظهار کرد: بخشی از خروجی آب زاینده رود با توقف توزیع آب در شبکه نکوآباد در روز گذشته از سد رودشتی برای تالاب گاوخونی و محیط زیست رهاسازی شد.

وی افزود: حجم آبی که به سمت تالاب در حرکت است  سه تا چهار مترمکعب برثانیه است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه حقابه تالاب گاوخونی ۱۷۶ میلیون مترمکعب در سال است، گفت: این میزان حقابه، سهم محیط زیست رودخانه و تالاب است؛ تا امروز به دلیل توزیع حقابه کشاورزی سهم محیط زیست رودخانه نیز تامین می شد اما در حال حاضر آب را برای تالاب گاوخونی رها سازی کردیم. 

ساسانی با اشاره به فاصله ۱۰۰ کیلومتری بین سد رودشت تا تالاب گاوخونی، خاطرنشان کرد: در این مسیر موانع زیادی از جمله نفوذ آب در بستر رودخانه و مشکلات پایین دست رودخانه وجود دارد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان افزود: با وجود این در تلاش هستیم بخشی از آب زاینده رود  که در حال حاضر در رودخانه جاری است به سمت تالاب حرکت کند.

 وی با بیان اینکه جریان آب به دلیل کاهش خروجی سد زاینده مدت زیادی تدوام نخواهد داشت، گفت: مدت زمان تداوم جریان آب به سمت تالاب گاوخونی را روزهای آینده اعلام خواهیم کرد. 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای با بیان اینکه ورودی آب ۱۸ مترمکعب بر ثانیه و خروجی ۵۹ مترمعکب بر ثانیه است، اظهار کرد: هم اکنون حجم مخزن سد زاینده رود ۴۶۰ میلیون متر مکعب است.

گفتنی است حسن ساسانی شهریورماه امسال طی مصاحبه ای با خبرنگار ایمنا از احتمال رهاسازی بخشی از حقابه تالاب گاوخونی در مهرماه بین دو کشت تابستانه و پاییزه کشاورزان خبر داده بود.

بیشتر بخوانید:

سمن های محیط زیست "مرگ گاوخونی" را به نظاره نشسته اند!

حکمرانی ناعادلانه آب؛ گاوخونی خشک و بی‌نصیب از زاینده‌رود

کد خبر 391958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.