ارزآوری ۱۸.۵ میلیون دلاری از صادرات محصولات دامی

رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: از یک سال گذشته تاکنون حدود ۱۶ هزار تن فرآورده خام دامی از ایران به ۲۲ کشور جهان صادر شده که ارز آوری ۱۸.۵ میلیون دلاری برای کشور به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منصور کیمیایی امروز – پنج شنبه ۱۱ مهرماه- در نشستی خبری اظهار کرد: صادرات فراورده‌های دامی به عنوان یکی از محصولات موجود در بخش صادرات غیرنفتی، از جمله عوامل مهم در اقتصاد کشور است.

وی با بیان اینکه در عرصه تجارت بین الملل، تجارت ایمن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، گفت: با اعتمادسازی در این بخش می‌توان بازار هدف مناسبی برای این منظور ایجاد کرد.

رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: از مهر سال گذشته تا کنون حدود ۱۶ هزار تن فرآورده خام دامی از ایران به ۲۲ کشور جهان صادر شده که ارزآوری ۱۸.۵ میلیون دلاری را برای ایران به دنبال داشته است؛ در میان این ۲۲ کشور، کشورهایی مانند روسیه، کشورهای جنوب شرقی آسیا و حتی کشورهای اروپایی نیز حضور دارند که استانداردهای سختی برای واردات این نوع محصولات نسبت به دیگر کشورها دارند.

کیمیایی اضافه کرد: استان اصفهان همواره در بخش صادرات محصولات خام دامی در کشور پیشتاز بوده و رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه سال‌های متمادی است رتبه اول صادرات پودر گوشت متعلق به اصفهان است، گفت: از این محصول که در واقع پودر حاصل از ضایعات کشتارگاهی طیور است، صادرات چهار هزار و ۲۰۰ تنی به کشور ترکیه داشته ایم. همچنین رتبه اول صادرات آلایش خوراکی مرغ با یک‌هزار و ۲۰۰ تن وزن و عمدتا به کشور عراق ازآن اصفهان بوده است.

کیمیایی افزود: همچنین صادرات یک‌هزار و ۲۰۰ تنی پنجه و پای مرغ به کشورهای جنوب شرقی نیز از جمله آمار موجود در این زمینه است. سه هزار و ۲۰۰ تن خامه منجمد نیز به کشورهایی مانند روسیه صادر شده است.

رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: این اداره به عنوان متولی سلامت در این حوزه مشاوره‌هایی را به منظور تسهیل در روند فعالیت تولیدکنندگان این حوزه و همچنین صادرات محصولات جدید دامی به آن‌ها می‌دهد.

وی تصریح کرد: محصولات جدید صادراتی شامل مواد ضایعاتی بوده که در کشتارگاه‌ها دور ریخته می‌شده اما با شناسایی ظرفیت صادراتی آن‌، اکنون صادر می‌شود؛ صادرات هشت تن پر شترمرغ و ۹۰ هزار قطعه ماهی زینتی از این موارد بوده است.

کیمیایی با بیان اینکه گواهی‌های مربوطه در این بخش از ۱۰ پیش به صورت الکترونیکی صادر می‌شود، گفت: ۳۲۰ نوع دام و فرآورده‌های دامی، ۷۹ نهاده دامی و ۶۹ نوع طیور در سیستم متمرکز این حوزه رصد و نظارت می‌شود که درصورت موجود بودن شرایط لازم گواهی حمل برای آن صادر می‌شود.

کد خبر 391956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.