۵۰ درصد پست‌های سازمانی دامپزشکی اصفهان خالی است

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان گفت: ۵۰ درصد از پست‌های سازمانی دامپزشکی، خالی است بنابراین با این کمبود نیرو نمی‌توان نظارت ۱۰۰ درصدی اعمال کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرام موحدی امروز –پنج شنبه ۱۱ مهرماه- در نشستی خبری با بیان اینکه دامپزشکی خط مقدم مبارزه با بیماری‌های مشترک میان انسان و دام است، اظهارکرد: مبالغ هنگفتی برای عملیات طاقت فرسای شناسایی بیماری در دام‌ها هزینه می شود.

وی گفت: استان اصفهان رتبه اول پرورش بوقلمون و همچنین رتبه برتر پرورش مرغ گوشتی و تخم گذار را در کشور دارد، بنابراین در استانی با این حجم از تولید، کنترل و نظارت بر بیماری‌ها بسیار مشکل است.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان افزود: از حدود ۶۵ میلیون مرغ پرورش یافته در سال گذشته ۲۴۰ هزار مرغ گوشتی به منظور کنترل بیماری "نیوکاسل" معدوم شد.

موحدی با بیان اینکه در سال حدود یک میلیون تن شیر خام در استان تولید می‌شود، اضافه کرد: تولید این مقدار شیر خام نشان از وجود ظرفیت‌های نظارتی در استان است. تولید شیرخام استان از میزان تولید ۱۴ استان از جمله خراسان جنوبی، خراسان شمالی، لرستان، همدان، قم، بوشهر، هرمزگان، کرمانشاه بیشتر است.

وی درباره آزمایشگاه مرکزی استان اصفهان گفت: این آزمایشگاه در سطح دو قرار دارد اما اگر امکانات لازم برای ساخت یک آزمایشگاه در اداره دامپزشکی استان در اختیار این اداره قرار بگیرد می‌توان آزمایشگاهی ملی- منطقه‌ای در آن دایر کرد که بتواند به عنوان آزمایشگاه معین تهران نیز فعالیت کند.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه جهاد اقتصادی به معنی استفاده درست از ظرفیت‌های موجود است، تصریح کرد: این مسئله در اصفهان اتفاق افتاده است؛ صادرات چهار میلیون دلار پنجه مرغ، یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار عسل و بیش از سه میلیون دلار خامه پاستوریزه از جمله این موارد است.

موحدی با بیان اینکه در عرصه بین المللی اگر مواد موجود در یک محصول با گواهی دامپزشکی آن مطابقت نداشته باشد محصول به کشور بازگشت داده می‌شود، گفت: تا کنون هیچ محصولی در این مورد به کشور بازگردانده نشده و این نشان از کیفیت بالای خدمات دامپزشکی استان است.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: ۵۰ درصد از پست‌های سازمانی دامپزشکی، خالی است بنابراین با این کمبود نیرو نمی‌توان نظارت ۱۰۰ درصدی اعمال کرد.

"هاری" مهلک‌ترین بیماری مشترک انسان و دام است

وحید مقدس، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی این اداره کل نیز در این نشست ضمن بیان "پیشگیری از بیماری های عفونی" ( بیماری های مشترک و بیماریهای واگیر غیر مشترک) و "مراقبت از بیماری‌های مهم دامی" (مراقبت فعال و غیرفعال) به عنوان دو وظیفه مهم این بخش، گفت: در یک‌سال گذشته بیش از ۱۴ میلیون واکسن در فرآیند واکسیناسیون استفاده شده که از این تعداد دو میلیون و ۷۴۵ هزار مورد مربوط به بیماری تب برفکی، بیش از چهار میلیون مربوط بیماری‌های کلستریدیایی و بیش از دو میلیون آن مربوط به بیماری‌های مشترک دام و انسان بوده است.

وی افزود: همچنین بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار مورد مراقبت، انجام گرفته که از این تعداد، موارد مثبت ثبت شده در مراقبت‌های فعال، ۱۸۲ مورد است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: مراقبت فعال از بیماری "هاری" نیز حدود یکسال است که به مراقبت‌های فعال اضافه شده که نتیجه آن شناسایی یک مورد دام مبتلا به این بیماری است.

مقدس درباره اهمیت مراقبت فعال از بیماری "هاری"، اظهار کرد: این بیماری مهلک‌ترین بیماری مشترک میان انسان و دام است که درمانی نداشته و اگر فردی به آن مبتلا شود سرنوشتی جز مرگ در انتظار او نخواهد بود.

۶۵ میلیون قطعه "جوجه ریزی" در مرغداری‌های اصفهان

مصطفی کردآبادی، رئیس اداره بهداشت و مدیریت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان نیز در این نشست گفت: بیش از دو هزار واحد مرغداری و عمدتا در مراکز استان‌ها و مکان‌های پرتراکم مانند اصفهان، شاهین‌شهر، گلپایگان و کاشان قرار دارد. علاوه بر این از سال گذشته تا کنون بیش از ۶۵ میلیون قطعه "جوجه ریزی" در مرغداری‌های استان داشتیم. در تولید گوشت سفید در کشور جزو سه استان برتر کشور قرار داریم؛ همچنین ۷۲۳ هزار قطعه بوقلمون پرورش داده شده که دراین مورد با فاصله بسیار کم در رتبه اول کشور قرار داریم.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون بمنظور بررسی وجود بیماری در مرغداری های استان از ۶۸۸ مزرعه بازدید و بیش از ۳۶ هزار نمونه گرفته شد. همچنین هشت میلیون دوز واکسن آنفولانزای فوق حاد پرندگان استفاده شد که در نتیجه آن از آبان ماه سال گذشته تا کنون این بیماری در میان پرندگان مشاهده نشده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: علاوه بر این موارد ۵۰۰ هزار دوز واکسن مقاوم به گرما نیز برای بیماری نیوکاسل و در مجموع ۶۲۲ میلیون دوز واکسیناسیون انجام شده است.

کردآبادی افزود: در حوزه پرورش زنبورعسل در استان نیز بیش از چهار هزار نفر شاغل شده اند. همچنین در این خصوص در سال جاری تولید عسل افزایش و بیماری‌های مربوط به آن کاهش داشته است.

وی ادامه داد: وضعیت آبزی‌پروری نیز در فریدن شهر و سمیرم وجود دارد، وجود مزارع آبزی پروری در شرق استان اصفهان با آب‌های "لب شور" هم در کشور بی نظیر است. اصفهان همچنین رتبه برتر کشور در تولید ماهیان زینتی به ویژه در شهرهای اصفهان، خمینی‌شهر، کاشان و نجف آباد را داراست که در این مزارع آبزی پروری نیز بیماری خاصی گزارش نشده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: کرم ابریشم در ایران با توجه به اینکه در سال‌های خیلی دور به ویژه در زمان صفویه که در مسیرجاده ابریشم قرار داشته است، یک محصول استراتژیک به شمار می‌رفته است در استان اصفهان نیز در شهرستان نطنز، یک مرکز نوغان داری ایجاد شده و در آن به صورت ترویجی پخش تخم نوغان انجام می‌شود.

کردآبادی ادامه داد: زمانی که برگ تازه توت وجود دارد پرورش کرم ابرایشم به صورت مقطعی انجام می‌گیرد؛ در سال جاری بیش از ۶۰ مزرعه پرورش نوغان در استان اصفهان در فصل پرورش کرم ابریشم وجود داشت که به غیر از تعدادی مسمومیت، بیماری خاصی در این حوزه نیز گزارش نشد.

کشتارگاه‌های سنتی در اصفهان تعطیل می‌شود

وحیدرضا خامسی‌پور، رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی ومواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، نیز با بیان " نظارت بر چرخه تولید فرآوری، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی" به عنوان وظیفه اصلی این حوزه، در این نشست اظهار کرد: فرآورده‌های خام دامی به دلیل مصرف گسترده آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و به تبع همین مورد، سلامت این مواد نیز حائز اهمیت است.

وی اعلام کرد: ۱۸ کشتارگاه طیور، ۴۴ کارخانه خوراک طویر، دام و آبزیان، ۵۳ واحد بسته بندی فرآورده‌های خام دامی، ۱۰ واحد بسته بندی تخم مرغ، ۹ واحد بسته بندی الایش خوراکی مرغ، ۱۶ سردخانه نگه داری فرآورده طهای دامی، ۷۸ مرکز جمع آوری شیر خام و ۲۰ واحد جمع‌آوری ضایعات در این استان فعال است.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی ومواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: این استان رتبه اول تولید شیرخام و بوقلمون کشور، رتبه دوم تولید گوشت شترمرغ و تخم مرغ کشور، رتبه سوم تولید عسل و گوشت مرغ کشور و رتبه چهارم تولید گوشت قرمز کشور را دارا است.

خامسی‌پور ادامه داد: پس از تشکیل کمیته ساماندهی استان اصفهان در سال ۱۳۸۴ تا کنون ۲۶ کشتارگاه سنتی تعطیل و در حال حاضر ۳۱ کشتارگاه فعال در سطح استان وجود دارد. این تعداد کشتارگاه، از کشتارگاه‌های هشت استان البرز، قم زنجان گیلان قزوین بوشهر سمنان و همدان بیشتر است و در آن‌ها سالیانه حدود دو میلیون راس دام سبک و حدود ۶۰ هزار دام سنگین کشتار می‌شود.

وی گفت: بر بیش از ۹۵ درصد گوشت قرمز در استان اصفهان، عملیات پیش سرد اعمال می‌شود که باعث ترد و خوشمزه شدن گوشت شده و برخی عوامل بیماری زای احتمالی از جمله " تب کنگو" در لاشه از بین می‌رود؛ این بیماری ازجمله بیماری‌های کشنده در انسان محسوب می‌شود که بر اساس آمار موجود در سال جاری حدود ۱۱۰ نفر در سطح کشور با آن به صورت مستقیم درگیر بوده‌اند که این تعداد در استان اصفهان دو  مورد بوده که علت آن نیز کشتار غیرقانونی دام بوده است.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی ومواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان اعلام کرد: در نیمه دوم سال سه کشتارگاه صنعتی در دام قهدریجان، نجف آباد و خمینی شهر افتتاح می‌شود که در پی این اتفاق هفت کشتارگاه سنتی در استان تعطیل می‌شود.

وی گفت: مهمترین بحث در زمینه کشتارگاه‌های طیور اجرای طرح ارتقای کیفیت کشتار طیور است که در این طرح از روز یکشنبه- ۱۴ مهرماه- سال جاری توسط مدیرکل سازمان دامپزشکی کشور و به صورت سراسری به مرحله اجرا درمی‌آید. در این طرح، کشتارگاه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شود که کشتارهای دارای خط اتوماتیک که به آن‌ها درجه A و A پلاس تعلق می‌گیرد و دسته دیگر کشتارگاه‌هایبدون خط تولید است که به آن‌ها درجه B تعلق می‌گیرد.همچنین در روز شنبه یکی از کشتارگاه‌های طیور استان به عنوان کشتارگاه‌ طیور نمونه کشوری معرفی خواهد شد که موفق به دریافت درجه  A پلاس شده است؛ درجه‌ای که تنها سه کشتارگاه در سطح کشور موفق به دریافت این درجه شده اند.

فعالیت ۱۱۶ داروخانه دامپزشکی در اصفهان

سیدرضا موسوی رئیس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: در استان اصفهان ۱۷۳ درمانگاه، بیمارستان و پلی کلینیک در حوزه دامپزشکی، ۱۱۶ داروخانه دامپزشکی، ۱۴ شرکت پخش دارو سه شرکتواردکننده دارو چهار کارخانه تولید دارو، ۱۲ کارخانه مکل سازی وجود دارد.

موحدی با بیان اهمیت دارو درمانی برای دام و طیور گفت: در دارو درمانی برای دام و طیور تنها مسئله بهبودی دام مطرح نیست، بلکه تاثیر دارو بر میزان تولیدات دام و طیور و همچنین سلامت انسان که به عنوان مصرف کننده، جایگاه انتهایی زنجیره غذایی را به خود اختصاص داده است نیز دارای اهمیت است.

محمد حق شناس رئیس آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان نیز گفت: در یکسال اخیر ۴۵ هزار نوع آزمایش بر نمونه‌های مختلف به منظور شناسایی عوامل بیماری زا و تشخیص بیماری انجام گرفته است.

غرامت بیماری دام‌های بیمه شده باید از صندوق بیمه دریافت شود

وی با بیان اینکه آزمایشگاه مرکزی استان اصفهان جزو آزمایشگاه‌های مورد اعتماد تهران و مرجع است، افزود: کشف تقلبات موجود در گوشت چرخ‌کرده و همچنین کشف انواع تخلفات در شیر، عسل و دام و طیور در حال حاضر با توجه به امکانات آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان، امکان پذیر است.

امیرمسّاح، مسئول واحد حقوقی اداره دامپزشکی نیز از تشکیل ۵۴۸ پرونده در سال ۹۷ خبرداد که ۴۰۰ مورد منجربه صدور حکم محکومیت شده است.

وی خاطرنشان کرد: پنج مورد قاچاق دام، هشت مورد قاچاق دارو، ۳۰۰ پرونده ارجاع داده شده به تعزیرات حکومتی نیز از دیگر آمار مربوط به این سال است.

معاون سلامت ادراه دامپزشکی استان اعلام کرد: از این پس خسارات ناشی از بیماری دام‌های بیمه شده باید از صندوق بیمه دریافت شود.

کد خبر 391954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.