مجلس به دنبال احیای تشکل‌های صنفی است

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: برخی احزاب که فقط نامی از آن ها باقی مانده بود توان اجرای شروط قانون برای کسب مجوز فعالیت را نداشته‌اند.

به گزارش ایمنا، ابوالفضل ابوترابی با اشاره به مشخص شدن شرایط تشکیل انجمن‌های صنفی اظهار کرد: در زمان اجرای قانون قبلی ۲۲۰ حزب و تشکل صنفی، قومی، مذهبی و کانون‌های بازنشستگی تاسیس شده بودند که در ذیل ماده ۱۰ قانون احزاب فعالیت حزبی، قومیتی و حتی دینی و مذهبی داشتند.

وی عنوانکرد: در سال ۹۴ که قانون احزاب اصلاح شد، این تشکل‌ها را NGO تلقی کرد و از شمول قانون احزاب خارج شدند تا از مراجع ذی صلاح مجوز فعالیت بگیرند.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی افزود: با اصلاح قانون احزاب، تعداد احزاب کشور با ادغام‌ها و شیوه‌ای که برای ساماندهی احزاب ایجاد شد از ۲۲۰ حزب به ۱۵۰ حزب کاهش یافت.

وی ادامه داد: علت کاهش تعداد احزاب این بود که برخی تشکلات مذهبی و قومی در ابتدای انقلاب فعالیت خود را ذیل ماده ۱۰ احزاب تشکل خود را ثبت کرده بودند و از شمول این قانون خارج شدند و همچنین برخی احزاب که فقط نامی از آن ها باقی مانده بود توان اجرای شروط قانون برای کسب مجوز فعالیت را نداشته‌اند؛ گردهمایی ۳۰۰ نفری در کنگره سراسری – برای احزاب ملی- از جمله شروط قانون جدید احزاب بود.

ابوترابی گفت: اکنون نمایندگان به دنبال احیای تشکل‌های صنفی هستند و به همین دلیل موادی از قانون احزاب را مجددا اصلاح کردند تا تشکل‌های صنفی بتوانند مجوز فعالیت خود را از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب دریافت کنند.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اقلیت‌های دینی که فقط از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوز فعالیت گرفته بودند، بازهم فعال می‌شوند و با مصوبه مجلس به قبل از قانون سال ۹۴ بازمی‌گردیم و همان شیوه سابق اجرایی می‌شود.

منبع: خانه ملت

کد خبر 391848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.