آمریکا راهی جز استیضاح ترامپ ندارد

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز جهان را در بسته خبری "بین الملل ایمنا" بخوانید.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

کلینتون: هرگز به اوباما نگفتم از اهرم کمک‌ مالی به متحدان برای کسب اطلاعات استفاده کند

هیلاری کلینتون، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا در واکنش به گزارش‌هایی درباره اینکه مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در جریان مکالمه تلفنی بین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و ولودومیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌اش حضور داشت، گفت: من هرگز به باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا نگفتم که برای دستیابی به اطلاعات مخرب علیه مخالفان سیاسی از اهرم توقف کمک‌ها استفاده کند. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چندبار زمانی که وزیر خارجه بوده، به اوباما چنین پیشنهادی داده، گفت: هرگز چنین اتفاقی نیفتاد. هیلاری کلینتون همچنین در پاسخ به این سوال که نقش وزیر خارجه آمریکا در چنین شرایطی چیست، گفت: وظیفه وزیر خارجه آمریکا این است که مطمئن شود می‌داند که رئیس جمهوری در چنین مکالمات تلفنی چه می‌خواهد بگوید و پیش از هر گونه گفتگوی تلفنی رئیس جمهوری با یک رهبری خارجی نکات مهم را بداند و آنها را با وی در میان بگذارد. وی همچنین ادامه داد: به دلیل اینکه شما رئیس جمهوری دارید که حرف هیچکس را گوش نمی‌دهد و به هیچ وجه از هیچ دستورالعملی تبعیت نمی‌کند، مطمئن نیستم که آن‌ها تلاش برای ارائه چنین آمادگی را به وی کنار گذاشته‌اند.  

میچ‌ مک‌کانل: سنا راهی جز پیشبرد رویه استیضاح ترامپ ندارد

سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنای آمریکا، در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی گفته است:‌ "تحت مقررات سنا، اگر مجلس نمایندگان اقدام به استیضاح کند، ما این رویه را پیش می‌بریم و طبق مقررات عمل می‌کنیم". اخیرا مجلس نمایندگان آمریکا، از آغاز رسمی روند استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خبر داد. پیش از آغاز روند استیضاح، مک‌کانل در پاسخ به سوال درخصوص استیضاح ترامپ، گفته بود در موضوع فرضیات به اظهار نظر نمی‌پردازد: "من در مورد فرضیات متنوعی که در مورد اقدامات مجلس نمایندگان مطرح است، اظهار نظر نخواهم کرد، اما این موضوعی زودهنگام است". یکی از دستیاران رهبری جمهوری‌خواه در سنا، اخیرا گفت در صورت فعال شدن بندهای استیضاح توسط مجلس نمایندگان، "سنا باید اقدامی کند". این دستیار بیان داشته بود: "راهی برای بستن در و جلوگیری از ارائه بندهای استیضاح به سنا نیست. قوانین استیضاح کاملا مشخص است". طبق مقررات قانون اساسی آمریکا، پس از انجام رویه استیضاح، تصمیم‌گیری بر سر برکناری رئیس‌جمهور، بر عهده سنا در می‌آید. نحوه برگزاری محاکمه نهایی توسط سنا، محل بحث و گفتگو میان مقامات است. سناتورهای جمهوری‌خواه، به مقابله با هر تلاشی برای استیضاح ترامپ وعده داده‌اند؛ برکناری رئیس‌جمهور آمریکا، نیازمند رای ۶۷ سناتور (دو سوم کل سنا) است.

ترامپ: در تلاش برای شناسایی عضو افشاگر جامعه اطلاعاتی هستیم

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران درمحل "دفتر بیضی" کاخ سفید و در پاسخ به این سوال که آیا او از هویت این فرد افشاگر و شاکی اطلاع دارد گفت: ما در تلاش برای شناسایی کردن این فرد افشاگر هستیم. این اظهارات رئیس جمهور آمریکا یک روز بعد از آن مطرح شدند که وی در توئیتهایی خواستار دیدار با این افشاگر شده و موضوع شکایت وی را مورد تردید قرار داد. ترامپ همچنین مجددا از گفت‌وگوی تلفنی مناقشه‌برانگیزش در ماه ژوئیه گذشته با رئیس جمهور اوکراین درباره جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات آمریکا دفاع کرد؛ گفت‌وگویی که محور شکایت عضو افشاگر جامعه اطلاعاتی آمریکا از ترامپ بوده است. ترامپ در صحبت‌های روز دوشنبه خود به خبرنگاران، این گفت‌وگوی تلفنی را "بی‌عیب" خوانده و شخص افشاگر را متهم به طرح اظهارات غلط درباره آن در شکایت خود کرد. ترامپ در جریان مراسم تحلیف یوجین اسکالیا، وزیر کار جدید آمریکا به خبرنگاران گفت: این شخص افشاگر یک بیانیه کاملا متفاوت را گزارش داده است. او زمانی که آن را گزارش کرده آن را وحشتناک جلوه داده است.

پوتین کنوانسیون رژیم حقوقی خزر را امضا کرد

 رئیس جمهوری روسیه سند کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را که در اجلاس پنج کشور ساحلی دریای خزر امضا شده بود را تایید کرد. خبر امضای این سند امروز سه شنبه در پورتال اخبار رسمی روسیه منتشر شد و در آن گفته شد که ولادیمیر پوتین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را که ۲۸ شهریور توسط دومای روسیه و مدتی بعد توسط شورای فدراسیون تایید شده است را امضا کرده تا جنبه اجرایی پیدا کند. کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در اجلاس سال گذشته سران پنج کشور ساحلی خزر در بندر اوکتائو قزاقستان تایید شد.
در روسیه قوانین پس از تایید دومای روسیه و شورای فدراسیون به امضای رئیس جمهوری می‌رسد و اعتبار اجرایی می یابد. در سند کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، شرایط کشتیرانی و استفاده از این پهنه آبی، ساز و کار تعیین مرزهای آبی و محدوده های ماهیگیری و مرزبندی بستر دریا و تقسیم دریا مشخص شده است. ایران و روسیه عدم حضور نیروهای نظامی بیگانه در این پهنه آبی را مهمترین دستاورد این کنوانسیون ارزیابی می‌کنند. پیشتر ایگور براتچیکوف سفیر ویژه وزارت امورخارجه روسیه گفته بود که مسکو امیدوار است مجلس ایران در سال ۲۰۲۰ کنوانسیون (رژیم حقوقی دریای خزر) را تصویب کند. وی که در چند سال اخیر با عنوان‌های معاون وزیر امورخارجه روسیه و رییس هیات این کشور در مذاکرات دریای خزر شرکت کرده است، خاطرنشان کرد: در ایران در ماه فوریه انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و ما امیدواریم که مجلس بعدی به این مساله به صورت فشرده توجه خواهد کرد.

روسیه: طرح‌های اروپا برای حفظ برجام نتیجه‌ای نداشته‌اند

 سخنگوی کرملین با یادآوری اینکه ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ایران برای برداشتن گام‌های جدید جهت کاستن از تعهدات برجامی رو به اتمام است، گفت: «این مسئله‌، محل نگرانی است. تا به حال تمامی طرح‌ها، از جمله طرح فرانسه نتوانسته‌اند نتایج مطلوب به بار بیاورند و اوضاع کماکان تنش‌آمیز است.» واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند. با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست. 

کد خبر 391709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.