مشارکت شهروندان تبریزی در بودجه‌ریزی شهرداری این کلانشهر

اخبار اقتصادی متعددی درهفتهای که گذشت از کلانشهرهای کشور به گوش رسید اما مهمترین آنها را استفاده شهرداری تبریز از مشارکت شهروندان در بودجه‌ریزی و تاکیدات مسئولان در مورد طرح‌های بازآفرینی شهری را می‌توان نام برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفته گذشته شهرداری تبریز برای تنظیم بودجه سال ۹۹ خود یک فراخوان عمومی اعلام کرد که بر اساس آن در نظر دارد اولویت های پروژه های مختلف عمرانی، خدماتی و فرهنگی خود را با اعمال نظر شهروندان تبریز تنظیم و در بودجه پیشنهادی خود لحاظ کند. از آنجایی که این فرآیند، سرنوشت اداره و مدیریت شهری تبریز را برای یک سال رقم می زند و حوزه های گوناگون شهرداری تبریز را تحت تأثیر قرار می دهد، شهرداری تبریز در راستای ایجاد شفافیت و تحقق شعار "هر شهروند، یک شهردار" از نظرات و پیشنهادهای شهروندان در زمینه های مختلف مدیریت شهری در تدوین برنامه و بودجه سال  ۱۳۹۹ استفاده می‌کند.

همچنین معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداریا ین کلانشهر نیز اعلام کرده بود که به استناد اسناد بالادستی (از جمله چشم انداز و برنامه پنج ساله)  برنامه و بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری کلانشهر تبریز را تهیه شده و قبل از پایان سال، شورای اسلامی شهر آن را بررسی و تصویب می کند.

دیگر اخبار مهم اقتصاد شهری به شرح زیر است:

**نگاه بازآفرینی به بافت‌های تاریخی، موزه گونه نیست

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: نگاه بازآفرینی به بافت تاریخی نگاه موزه گونه نیست ، مبنا بر این است که بافت‌ها را زنده کنیم و زندگی را در آن جریان بدهیم.

درباره تامین قیر برای آسفالت معابر بافت‌های فرسوده و تاریخی، شهرهای استان فارس طبق گزارشاتی که توسط اداره کل راه و شهرسازی ارائه شد قیرهای تحویلی به شهرهای استان هنوز جذب نشده و در صورتی که حواله قیرها تحویل شود و گزارشات مصرف ارائه شد، باز هم برای آسفالت بقیه معابر حواله قیر تخصیص داده خواهد شد.

** شهرداران ومدیران استانی اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری را شتاب بخشند

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر توجه ویژه به مسائل زیست‌محیطی در اجرای پروژه‌های عمرانی از شهرداران و مدیران استانی خواست همه منابع خود برای تحقق بازآفرینی شهری را بکار گرفته و اجرای طرح‌های مربوط به حاشیه‌نشینی و بافت‌های فرسوده و ناکارآمد را شتاب بخشند.

عبوری خاطرنشان کرد: بدون شک تمام شهرداران و مدیران به این مسئله واقف هستند که تمامی طرح‌ها و برنامه‌ها باید منطبق بر طرح‌های جامع و تفصیلی باشد. به همین دلیل هرگونه تغییر و یا اصلاح باید کمترین آسیب را به حوزه‌های اقلیمی، پارک‌ها، زمین‌های دارای کاربری فضای سبز، زراعی، باغ‌ها و یا سرانه‌های عمومی وارد کند.

**مسیر شهرداری‌ها در استفاده از ظرفیت بازار سرمایه روشن است

یک کارشناس تکنیکال بازار بورس و سرمایه گفت: بازار سرمایه و قانون اساسی کشور راه حضور شهرداری ها در بازار سرمایه، توزیع اوراق قرضه و مشارکت توسط آنها را باز گذاشته است و این شهرداری ها هستند که باید به حضور در آن‌ها تمایل داشته باشند.

محمد حسن نژاد با بیان اینکه ابزارهای لازم برای بکارگیری ظرفیت بازار بورس و سرمایه در تامین مالی پروژه های شهرداری در کشور وجود دارد، اظهار کرد: هر شهرداری نمی تواند به صورت خودسرانه اقدام به فروش سهام در بازار بورس کند و باید ابتدا مجوز فعالیت در بازار سرمایه از طریق وزارت امور اقتصادی و دارائی، بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار را اخذ کند.

کد خبر 391581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.