راهکارهایی ‌برای کنترل شیوع بیماری‌های قلبی‌/ ‌خواص ‌خرمالو میوه پاییزی

عوارض ‌مصرف چای کیسه ای، فعالیت یک مدرسه دخترانه اوتیسم در ایران، آشنایی با خواص خرمالو میوه پاییزی، معضل تخمدان‌های کیستی و راهکارهایی برای کنترل بروز و شیوع بیماری‌های قلبی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ مسئول واحد آموزش و پژوهش انجمن اوتیسم ایران، گفت: در ‌حال حاضر ۴۹ مدرسه ویژه دانش آموزان دارای اوتیسم ‌در کل کشور داریم که از این تعداد ۳۰ مدرسه دولتی ‌است، هفت مدرسه پسرانه ‌و ‌تنها یک مدرسه ‌دخترانه در تهران دایر است.

زهرا سلطانی ‌فر با اشاره به ثبت ۲۰۰ دانش آموز دارای اوتیسم در انجمن اوتیسم تهران، اظهارکرد: طیف اوتیسم در دختران شدیدتر از پسران است و شاید بسیاری از دانش آموزان پسر بتوانند به مدارس عادی بروند اما دختران دارای این اختلال ‌حتما نیاز به مدارس ویژه دارند؛ از سوی دیگر تعدادی از استان ها به طور کلی ‌از داشتن چنین مدارسی ‌محروم هستند.

وی تاکید کرد: می ‌توان گفت ‌دسترسی به مدارس خاص اوتیسم از اولویت های ‌بسیار مهم این روزهای خانواده های ‌فرزندان اوتیسم است و راه‌اندازی ‌حداقل یک مرکز اوتیسم مجهز و استاندارد در هر استان از گام های ابتدایی ‌در این زمینه محسوب می شود.

سلطانی ‌فر در خصوص ‌تقسیم بندی دانش آموزان در مدارس اوتیسم، گفت: ‌تعدادی از این دانش آموزان بعد از گرفتن تست های ‌هوش، کتاب‌های عادی می‌خوانند و ‌تعدادی دیگر، کتاب‌های دانش‌آموزان استثنایی را می خوانند. یکی از خلاء های آموزشی در این مدارس هم همین موضوع است که کتاب های درسی با سرفصل های مخصوص اوتیسم تدوین و به صورت خاص دیده نشده اند و تنها یک کتاب مهارت آموزی ویژه پایه اول تا ششم ویژه این دانش آموزان تهیه شده است.

لزوم ارتقای تراز علمی معلمان در مواجهه با دانش آموز دارای اوتیسم

مسئول واحد آموزش و پژوهش ‌انجمن اوتیسم ایران، تاکید کرد: معلمان باید در این مدارس، تراز علمی‌شان را بالا ببرند و با روش تدریس ‌به گروه‌های خاص از جمله دانش آموزان اوتسیم آشنا باشند. متاسفانه در این ‌حوزه ظرفیت علمی و دانشگاهی‌ ‌کم است و باید در این راستا معلمان را توانمند کنیم. درس‌دادن به دانش‌آموزان با اختلال اوتیسم، روش خاص خودش را دارد.

سلطانی ‌فر افزود: مدرسه صرفا جایی ‌نیست که در آن حروف الفبا و محاسبات ریاضی را می‌آموزیم. بلکه به مثابه یک نهاد اجتماعی، جایی برای جامعه‌پذیر شدن، تشویق برای ‌تطبیق باهمدیگر و آماده‌سازی برای ورود به جامعه است.

وی ادامه داد: طبق قوانین آموزش فراگیر بین المللی و حقوق شهروندی، حق هر شهروند است که از امکانات آموزش و پرورش مناسب برخوردار باشد، در این میان افراد با اختلال اوتیسم نیز از این ‌قاعده مستثنی ‌نیستند.

پیچیدگی ‌های خاص تدریس به دانش آموزان ‌دارای اوتیسم

مسئول واحد آموزش و پژوهش انجمن اوتیسم ایران، گفت: تدریس به دانش‌آموزان دارای اوتیسم، از ظرایف و پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است ‌و ضمن تلاش و حوصله فراوان، نیازمند ذهنی خلاق، چشمانی تیزبین و قلبی ‌سرشار از محبت و اعتقاد است، اعتقاد به اینکه این دانش‌آموزان نیز همانند دیگران قادر به یادگیری و پیشرفت هستند. دانش آموزان دارای اوتیسم برای برقراری ارتباط و در بروز استعدادهای خود، بیش ‌از هر دانش‌آموز دیگر، نیازمند کمک صبورانه معلمان ‌هستند.

سلطانی ‌فر تصریح کرد: همانطور که می دانیم اوتیسم یک طیف خفیف تا شدید است ‌که این افراد بر اساس طیفشان، نیازمند حمایت در سطوح مختلف هستند، تعدادی ‌از این کودکان در سطوح خفیف و برخی ‌در سطوح متوسط، در قالب ‌طرح تلفیقی به سمت مدارس دولتی هدایت می‌شوند و در کنار دانش آموزان عادی تحصیل می‌کنند که این موضوع باعث می شود تحت فضای گلخانه‌ای نباشند و بتوانند برای ورود به جامعه در آینده آمادگی کسب کنند. البته در این میان ‌توانمندسازی معلمان مدارس عادی در نحوه برخورد، رفتار و آموزش با این دانش آموزان بسیار مهم و حیاتی است.

ضرورت احداث مدارس اوتیسم

وی ‌ادامه داد: همچنین ‌آگاهی بخشی به دیگر دانش آموزان برای رفتار و درک هم کلاس شان که اختلال اوتیسم دارد، نیز بااهمیت ‌می باشد. متاسفانه ‌در حوزه اوتیسم، اطلاعات کمتری وجود دارد و مشکلات بسیاری برای خانواده‌های دانش آموزان با اختلال اوتیسم به دلیل معرفی‌نکردن صحیح این اختلال وجود دارد. تا آنجا که بارها گزارش شده که ‌حتی والدین سایر دانش آموزان به مدیران مدارس یا آموزش و پرورش شکایت می کنند که چرا دانش آموزان مبتلا به طیف های ‌مختلف اوتیسم در مدارس عادی تحصیل می کنند و خواستار جداشدن آنان از سایر دانش آموزان هستند. بنابراین به نظر می رسد آگاهی بخشی در خصوص اوتیسم به والدین نیز امری ضروری است.

سلطانی ‌فر اظهار کرد: اگر دانش آموزی دارای اختلال و ویژگی خاصی باشد که امکان حضورش در مدارس عادی فراهم نباشد، به سمت مدارس استثنایی ارجاع می‌شود و در کنار دیگر دانش آموزان استثنایی که نیازهای بعضا متفاوتی دارند قرار می گیرند، در نتیجه ضرورت احداث مدارس اوتیسم بیش از پیش خود را نشان خواهد داد.

وی ‌تاکید کرد: اختلال اوتیسم، یکی از انواع اختلالات رشدی عصبی با علائم روان‌شناختی است که بر رشد طبیعی مغز و در نتیجه مهارت های اجتماعی تأثیر می‌گذارد.

 راهکارهایی برای کنترل بروز و شیوع بیماری‌های قلبی

یک فوق ‌تخصص بیماری‌های قلب و عروق در خصوص عوامل خطر در بروز و شیوع این بیماری‌ها و  ضرورت سیاست گذاری‌های ‌کلان جهت ‌پیشگیری از بروز این بیماری‌ها، گفت: کشور ما در مرحله شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارد،اگرچه بیماری‌های عفونی سال‌هاست که در کشور ما کنترل شده، ولی بیماری‌های قلبی و عروقی شیوع زیادی پیدا کرده و بارزتر شده؛ به گونه‌ای که حدود ۴۰ درصد مرگ و میرها در ‌کشور به علت بیماری‌های قلبی ‌عروقی گزارش شده است.

لزوم اصلاح و تغییر سبک زندگی

محمداسماعیل قیداری با اشاره به اینکه اصلاح و ‌تغییر سبک زندگی ‌از مهم‌ترین راه‌ها برای پیشگیری ‌از بروز بیماری‌های قلبی است، ‌اظهارکرد: ‌به ‌عبارت دیگر سبک زندگی افراد باید به سمت زندگی مبتنی بر فعالیت و تحرک بیشتر، اصلاح تغذیه، حذف عادت‌های نادرست مانند مصرف سیگار، قلیان و مواد مخدر تغییر پیدا کند.

وی ادامه ‌داد: رژیم‌های غذایی سالم باید مبتنی بر مصرف ‌چربی کمتر و سبزیجات و میوه‌جات بیشتر برنامه‌ریزی شود. تغذیه سالم یعنی ‌مصرف ‌چربی و کربوهیدرات کم و در مقابل فیبر بیشتر یعنی سبزی و میوه.

ضرورت برنامه‌ریزی تغذیه‌ای برای ارتقای سلامت قلب

قیداری ‌با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های کلان تغذیه‌ای برای ارتقای ‌سلامت قلب افراد، افزود: اطلاع‌رسانی و آگاه سازی عموم افراد جامعه مساله مهمی است، ولی از آن مهم‌تر توجه به برنامه‌ریزی کلان کشوری از سطح تولید غذا تا نگهداری و توزیع را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: سیاست‌گذاری‌های کلان باید به سمت تعیین ضوابط مشخص و استاندارد و نظارت بر فعالیت رستوران‌ها و همچنین کارخانه‌های تولید کننده مواد غذایی برنامه‌ریزی شود. همچنین باید بر کیفیت و نحوه تهیه، عرضه و نگهداری مواد غذایی کنسروی و حتی تغذیه دام نظارت کافی ‌وجود داشته باشد؛ چراکه تمامی ‌این مسایل در تهدید سلامت مردم و افزایش شانس ‌ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی تاثیرگذار است.‌

سه عامل خطر بروز بیماری‌های قلبی

وی ‌با اشاره به عدم تحرک و همچنین استعمال دخانیات و مواد مخدر به عنوان عوامل خطر در بروز بیماری‌های قلبی، اظهارکرد: در سیاستگذاری‌های کلان باید به دنبال علل گرایش جوانان به سمت مواد مخدر و دخانیات بوده و از پایه برای پیشگیری‌از بروز این‌گونه ناهنجاری‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم. همچنین برای تشویق جوانان به ورزش و سبک زندگی پرتحرک سیاست‌های کلان در سطح برگزاری ورزش‌های عمومی و همگانی تدوین کرده و زمینه و بستر مناسب برای تحرک بیشتر افراد را فراهم کنیم.

قیداری ‌در خصوص برخی از فاکتورهای تاثیرگذار در بروز بیماری‌های قلبی مانند سن و ارث، گفت: شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی ‌و عروقی در مردان بیشتر است و همچنین با افزایش سن، درصد ابتلا به اینگونه بیماری‌ها نیز بیشتر می‌شود.

فاکتورهای قابل اصلاح در بروز بیماری‌های قلبی

این ‌عضو هیات علمی دانشگاه همچنین ‌با اشاره به برخی از فاکتورهای ‌قابل اصلاح در بروز بیماری‌های ‌قلبی، اظهار کرد: ترک سیگار، تحرک بیشتر، ‌تغذیه سالم، کنترل چربی ‌خون، کنترل چاقی و غیره از عواملی است که در کاهش شیوع بیماری‌های قلبی ‌تاثیرگذار است. 

علل بروز سکته‌های قلبی میان جوانان

قیداری ‌در مورد بروز سکته‌های قلبی در بین جوانان ۲۵ تا ۳۰ سال، گفت: سابقه بیماری قلبی در راس علل بروز سکته در بین ‌جوانان است، با این حال علل متعدد دیگری از جمله بی‌تحرکی، تغذیه نامناسب و ‌مصرف مواد مخدر به خصوص مخدرهایی که زمینه بروز عوارض قلبی را تشید می‌کنند، در ابتلا به بیماری‌های قلبی نقش دارند.

این پزشک فوق ‌تخصص قلب و عروق با بیان اینکه در رابطه با کنترل بیماری‌های قلبی باید در دو سطح برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری داشته باشیم، خاطر نشان کرد: سطح اول آموزش، آگاه‌سازی و اطلاع رسانی در راستای پیشگیری از بروز بیماری‌ است و در سطح بعدی مساله مهم سیاستگذاری‌ها کلان دولت برای کشف علل اصلی بروز و شیوع بیماری‌های قلبی در سنین مختلف و یا اجرای برنامه‌های مناسب در سطح مدرسه، دانشگاه و عموم جامعه جهت کاهش بروز و شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی است.‌

عوارض مصرف چای کیسه‌ای

نتایج ‌مطالعه جدید دانشمندان دانشگاه مک‌گیل نشان ‌می‌دهد که کیسه‌های چای و دمنوش ‌در هنگام مصرف میلیاردها ‌ذرات ریز پلاستیکی از خود آزاد می‌کنند که ‌در مقایسه ‌با انواع دیگر بسته‌ ‌بندی‌های غذایی ‌مقدار بسیار بالایی محسوب می‌شود.

وقتی یک ‌چای کیسه‌ای درون ظرفی حاوی آب نزدیک به نقطه جوش قرار می‌گیرد ۱۱.۶میلیارد گرانول‌های میکروپلاستیکی و ۳.۱میلیارد نانوذره پلاستیکی از خود آزاد می‌کند. سازمان ‌بهداشت جهانی در گزارشی در ماه اگوست اعلام کرد که ذرات ریز پلاستیکی که در بطری‌ها، کیسه‌ها و لوسیون‌های بدن  وجود دارند به آب‌های سراسر جهان نفوذ می‌کنند. ریزگردهای پلاستیکی از فرسایش بقایای پلاستیکی بزرگ‌تر تولید می‌شوند که خطر جدی برای حیات جانوران دریایی به شمار می‌روند.

محصولات آرایشی ‌و بهداشتی مانند کرم‌های پاکسازی، لوسیون‌های بدن و خمیر دندان‌ها نیز حاوی ریزگردهای پلاستیکی هستند. ریزگردهای پلاستیکی در ۸۰ از منابع آب شیرین جهان، آب شهری و بطری‌‎های آب وجود دارند. هوا و محصولات غذایی نیز شامل ذرات پلاستیکی هستند. بسیاری ‌از دولت‌ها برای کاهش مصرف پلاستیک در محیط زیست اقداماتی انجام داده‌اند. اتحادیه اروپا نیز در حال وضع قانونی ‌برای محدود کردن استفاده از میکروپلاستیک‌ها در محصولات آرایشی و شوینده است.

معضل تخمدان‌های کیستی

وقتی ‌به هر دلیلی تخمدان‌ها فعالیت منظم و مرتب خود را که همان تخمک‌گذاری ماهانه است از دست بدهند، تخمدان‌ها پر از کیست‌های ریز می‌شوند که در اصطلاح پزشکی ‌به نام PCO شناخته است. مهم‌ترین ‌علامت این بیماری عادت ماهانه‌های نامنظم به صورت تاخیر پریود است که علت آن عدم تخمک‌گذاری تخمدان‌هاست. از علائم دیگر این ‌بیماری هیرسوتیسم یا وجود موهای زاید و جوش‌های صورت است.

اگر خون ‌این افراد در آزمایشگاه بررسی شود مشخص می‌شود که میزان هورمون‌های مردانه ‌در خون بالاست.سونوگرافی لگن در این بیماران وجود کیست‌های متعدد کوچک (به اندازه دو تا هشت میلی‌متر و به ‌تعداد پنج یا بیشتر در هر تخمدان) یا بزرگ شدن ‌تخمدان‌ها را نشان می‌دهد.

گرچه این بیماری را نمی‌توانیم به طور کامل ریشه کن کنیم و بیمار باید تا سال‌ها آن را تحمل کند، ولی درمان‌ها تا حد زیادی عوارض آن را کم می‌کند. این عوارض شامل نازایی، احتمال سرطان سینه و رحم و نیز افزایش احتمال ابتلا به بیماری دیابت، فشار خون و بیماری قلبی در سال‌های بعد است.هدف از درمان، منظم شدن عادت ماهانه و در نتیجه تخمک‌گذاری منظم تخمدان‌هاست.

این کار در درجه اول با کاهش وزن انجام می‌شود. دیده شده در کسانی که ۵ تا ۱۰درصد وزنشان ‌طی شش ماه کاهش یافته تخمک‌گذاری به صورت خود به خودی انجام شده است .از درمان‌های دیگر این بیماری استفاده از قرص متفورمین یا گلوکوفاژ است.

این دارو که ‌معمولا در درمان دیابت استفاده می‌شود، در این بیماران به دلیل تاثیر دارو بر تخمک‌گذاری استفاده می‌شود ‌و میزان قند خون ‌طبیعی ‌را تغییر نمی‌دهد اما برای ‌تاثیر مناسب بر تخمدان‌ها باید حداقل شش ‌تا هشت هفته مصرف شود تا موجب تخمک‌گذاری و منظم‌شدن عادت ماهانه شود.

دوره مصرف ‌این دارو حدود یک سال و گاه بیشتر است.در نهایت در کسانی که تمایل به بارداری ندارند، داروهای هورمونی دیگر مثل قرص پروژسترون ‌یا بهتر از آن قرص‌های ‌جلوگیری از بارداری موجب تنظیم عادت ماهانه می‌شوند.

مصرف این ‌داروها به مدت سه تا شش ماه موجب تنظیم عادت ماهانه ‌به مدت طولانی شده است، اما همان‌طور که گفته شد این بیماری مزمن بوده و در اغلب افراد دوباره عود می‌کند و عادت ماهانه‌ها دوباره نامنظم می‌شوند.

خواص خرمالو، میوه پاییزی

خرمالو میوه پاییزی خوش طعم که کالری مناسب و چربی بسیار کمی دارد .خرمالو سرشار از ویتامین های B۱، B۲، B۳، C و مواد معدنی مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، پتاسیم و مقداری سلولز است. این میوه طبیعت گرم و تر دارد و از جمله میوه هایی است که کالری زیاد دارد.یعنی هر ۱۰۰ گرم خرمالو ۷۰ کالری انرژی دارد. فواید و خاصیت درمانیخرمالو سرشار از کاروتن یا همان پیش سازویتامینA و همچنین لیکوپن است. این دو آنتی‌اکسیدان باعث خنثی شدن رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان می شود و شما را در برابر بیماری‌های گوناگونی مانند بیماری‌های قلبی، عروقی و برخی از سرطان‌ها ایمن می‌کند.

خرمالو سرشار از فیبر و پکتین است ‌.منیزیم در خرمالو سبب می شود که هضم خوراکی در بدن بهتر انجام شود، بینایی بهبود یابد و سیستم ایمنی بدن بهتر عمل کند.همچنین آهن موجود در خرمالو به خون سازی در بدن کمک می کند. مصرف آن برای مبتلایان به نقرس، بیماران کبدی و کلیوی توصیه شده است. از بروز التهابات بدن جلوگیری می کند. در بند آوردن خون‌ریزی، پس از عمل جراحی، مناسب است. در بهبود بیماری‌هایی مانند تیفوس و تیفوئید، موثر است.

کد خبر 391549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.