فجر امسال انتظار چه فیلم ‌هایی را می کشد؟

آرام آرام میانه فصل پاییز فرا می‌رسد و فیلم‌هایی که در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر حاضر خواهند بود، وارد مرحله تولید شده‌اند؛ در این میان کارگردانان نام‌داری همچون داریوش مهرجویی، رضا دورمشیان، ابراهیم حاتمی کیا و محمدحسین مهدویان نیز به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمتر از سه ماه دیگر و هم‌زمان با چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز برگزار خواهد شد. هرساله کارگردانانی که قصد شرکت در این جشنواره را دارند از تابستان و پاییز آغاز به ساخت فیلم‌های خود می‌کنند تا با پشت سر گذاشتن مراحل فنی، فیلم‌ها در دی‌ماه آماده نمایش برای هیات انتخاب شوند.

هنوز هیچ جزئیاتی از جمله دبیر و داوران جشنواره سی و هشتم اعلام نشده، اما برخی کارگردانان در حال کار بر روی فیلم‌های خود هستند تا این آثار در زمستان آماده و به جشنواره فیلم فجر برسد. این روند و رویه چندسالی است که در سینما ایران جا افتاده و برخی از آثار با اطلاع رسانه‌ها و برخی در سکوت خبری مراحل پیش تولید، تولید و پس از تولید را پشت سر می‌گذارند.

تاکنون نام‌های متفاوتی مطرح و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره حاضرین امسال جشنواره فیلم فجر شده که در کنار هم قرار گرفتن برخی از این نام‌ها نفس‌ها را در سینه حبس می‌کند. در بهار و تابستان امسال خبرهای پراکنده‌ای از مجوز ساخت گرفتن فیلمنامه‌های مختلفی به گوش رسید و همین مسئله باعث شد تا بسیاری درباره حضور این فیلم‌ها در سی و هشتیم جشنواره فیلم فجر گمانه‌زنی کنند.
در این گزارش برخی از فیلم‌هایی که ممکن است آن‌ها را در جشنواره فیلم فجر ببینیم، مرور خواهیم کرد:

لامینور، بازگشت مهرجویی

داریوش مهرجویی، خالق بسیاری از آثار ماندگار تاریخ سینما ایران و یکی از تاثیرگذار ترین کارگردانان ایرانی است. مهرجویی که با "گاو" فیلمسازی را به اوج رساند و موج نو سینما ایران را رغم زد، حالا پس از شش سال دوری از سینما با "لامینور" به عرصه بازگشته است.

تهیه کننده جدیدترین اثر مهرجویی را رضا درمشیان، کارگردان جنجالی سینما ایران که پیش تر با "عصبانی نیستم" و "لانتوری" مطرح شده بود، برعهده دارد؛ درمشیان در "سنتوری" نیز دستیار مهرجویی بود. در لیست بازیگران این فیلم نیز نام‌های بزرگی چون علی‌ نصیریان، عزت الله رمضانی فر، علی مصفا و سیامک انصاری نیز در کنار جوانانی چون پردیس احمدیه دیده می‌شود. همچنین خواننده مطرح راک ایران یعنی کاوه آفاق نیز در این فیلم به ایفا نقش می‌پردازد.

"لامینور" در واقع همکاری علی نصیریان و داریوش مهرجویی پس از ۴۰ سال است، این دو وزنه سینما ایران پیش از این همکاری‌های موفقی همچون "گاو"، "پستچی"، "دایره مینا" و "آقای هالو" در کارنامه داشته‌اند. فیلمنامه این فیلم را نیز وحیده محمدی فر و داریوش مهرجویی مشترکا نوشته‌اند و تا کنون هیچ اطلاعاتی درباره داستان فیلم منتشر نشده است.

"خورشید"، شاعرانه‌ای دیگر از مجید مجیدی؟

اولین کارگردان ایرانی نامزد اسکار که این مهم را با "بچه‌های آسمان" بدست آورد، پس از ساخت فیلمی در هند به ایران بازگشته است. مجید مجیدی کارگردانی که دنیای رنگارنگ شاعرانه کودکان را با آثاری چون "رنگ خدا" و "آواز گنجشک‌ها" به پرده نقره‌ای آورد، در تابستان امسال ساخت فیلم "خورشید" را آغاز کرد.

تهیه کنندگی این را فیلم خودِ مجیدی برعهده دارد و فیلمنامه آن را نیز مشترکا با نیما جاویدی نوشته است. جاویدی سال گذشته نویسندگی و کارگردانی فیلم تحسین شده "سرخپوست" را برعهده داشت و باید منتظر ماند و دید که قلم مشترک او با مجیدی در جشنواره سی و هشتم چه حاصلی در پی خواهد داشت.

مجیدی در این فیلم نیز به رسم گذشته از نابازیگر نوجوان استفاده خواهد کرد که فراخوان آن در تیرماه منتشر شد. به جز بازیگر نوجوان تاکنون حضور جواد عزتی در این فیلم تایید شده است. هومن بهمنش نیز فیلمبرداری آخرین اثر مجیدی را برعهده خواهد داشت. آن طور که انتظار می‌رود "خورشید" به نوجوانان و مسائل آن‌ها می‌پردازد. باید منتظر ماند و دید که پس از "محمد رسول الله" و "آن سوی ابرها" که انتظارات طرفداران مجیدی را برآورده نکردند، آخرین اثر این کارگردان تا چه اندازه موفق خواهد بود.

حاتمی‌کیا با "خروج" می‌آید

ابراهیم حاتمی‌کیا همواره از جذابیت‌های جشنواره فیلم فجر بوده، این کارگردان صاحب سبک خاطرات خوبی از این جشنواره دارد و در بیشتر حضورهایش فجر را دست خالی ترک نکرده است. حاتمی کیا تا کنون هشت سیمرغ بلورین در بخش‌های بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برای آثاری چون "از کرخه تا راین"، "به رنگ ارغوان" و "به وقت شام" دریافت کرده است و امسال نیز از کاندیدهای اصلی خواهد بود.

سرمایه‌ گذاری "خروج" که اثری انتقادی با تمی سیاسی بوده و به مشکلات اقتصادی و مدیریتی می‌پردازد، برعهده موسسه "اوج" است. بنابر اخبار درز کرده طرح این فیلم از سال‌ها پیش در ذهن حاتمی کیا نقش بسته بود و همچون "آژانس شیشه‌ای" قصد نقد از درون را دارد.

فیلمبرداری آخرین اثر حاتمی کیا که تهیه کنندگی آن را حبیب والی‌نژاد برعهده دارد، حدود دو ماه پیش در گچساران آغاز شد. فرامرز قریبیان، پانته‌آ پناهی‌ها، محمدرضا شریفی نیا، فرزاد حسنی و محمد فیلی نیز در بیستمین اثر ابراهیم حاتمی کیا ایفا نقش خواهند کرد.

پنجمین حضور پیاپی مهدویان با "درخت گردو"

محمدحسین مهدویان فیلم ساز جوانی که نامش برای اولین بار در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و به واسطه اولین فیلم سینمایی خود یعنی "ایستاده در غبار" بر سر زبان‌ها افتاد. این کارگردان جوان و جسور در اولین فیلم سینمایی بلند خود به سراغ سوژه‌ای پرحاشیه رفت و با فرم ساخت جدید و منحصر به فردی توانست در اولین حضور، سیمرغ بلورین بهترین فیلم را به دست آورد.

مهدویان سپس در جشنواره سی و پنجم "ماجرا نیمروز" را به فجر برد و حاصل دومین حضور، دو سیمرغ بهترین فیلم و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بود. این جایزه‌ها به مذاق کارگردان جوان خوش آمد و در دو جشنواره فیلم فجر نیز با "لاتاری" و "ماجرا نیمروز؛ ردخون" حاضر شد، اما در نهایت این دو فیلم سیمرغی را برای مهدویان به پرواز درنیاورد.

حالا مهدویان که دست بردار نیست، "درخت گردو" را برای نمایش در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر آماده می‌کند. این اثر که ابراهیم امینی فیلمنامه آن را نوشته و سید مصطفی احمدی آن را تهیه می‌کند، ترکیبی کهکشانی از بازیگران دارد. پیمان معادی نقش اول "درخت گردو" را بازی می‌کند و در کنار او نام ستارگان دیگری چون مهران مدیری و مینا ساداتی به چشم می‌خورد ضمن اینکه گمانه زنی‌هایی مبنی بر حضور هادی حجازی فر نیز به گوش می‌رسد.

مهدویان که با تلفیق مستند و فیلم داستانی سبک جذابی را وارد سینما ایران کرده و تمام آثارش به جز "لاتاری" رنگ و بویی مستند و تاریخی داشتند، در "درخت گردو" نیز سراغ بمب باران شیمیایی سردشت رفته است. فیلمبرداری این اثر نیز در ارومیه و اطراف آن چندی پیش آغاز شده است.

حبس نفس‌ها با "سه کام حبس" سامان سالور

یکی دیگر از کارگردانان دانشگاه سوره سامان سالور است، هم‌خانه‌ای محسن نامجو و تورج اصلانی در دوران دانشجویی حالا به یکی از جذاب‌ترین فیلمسازان ایرانی تبدیل شده. کارگردانی که از "ساکنین سرزمین سکوت" و "چند کیلوخرما برای مراسم تدفین" تا "سیزده ۵۹" سراغ سوژه‌های خاص اجتماعی رفته و در جشنواره‌های بین المللی به عنوان چهره‌ای موفق شناخته می‌شود.

"تمشک" آخرین فیلم سالور بود که سا ل ۱۳۹۲ ساخته شد و حالا این کارگردان "سه کام حبس" را برای نمایش احتمالی در جشنواره سی و هشتم آماده می‌کند. سالور تازه‌ترین اثرش را خودش نوشته و تهیه کرده و در آن بازیگران چون پریناز ایزدیار و محسن تنابنده روبرو دوربین مسعود سلامی رفتند. "سه کام حبس" سالور در فضایی تازه رغم می‌خورد به نظر می‌رسد با دیگر آثار این کارگردان متفاوت باشد. طبق آخرین اخبار فیلمبرداری این اثر به پایان رسیده و اکنون در حال طی کردن مراحل فنی است.

"عامه پسند" سهیل بیرقی را خاص‌ها می‌پسندند؟

یکی دیگر از کارگردانان جوان سینما ایران که در احتمالا نام او را کنار بزرگانی چون مهرجویی و مجیدی در سی و هشتیم جشنواره فیلم فجر خواهیم دید، سهیل بیرقی ۳۴ ساله است. کارگردانی که از سال ۱۳۸۵ با دستیاری کارگردان کار خود را آغاز کرد و فیلم سینمایی "من" که در جشنواره سی و چهارم به نمایش درآمد، اولین ساخته او بود.

پس از "من" بیرقی برای فیلم دوم خود سراغ سوژه‌ای داغ رفت و "عرق سرد" را ساخت، فیلمی که پس از نمایش در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به راه‌روهای خانه‌ملت نیز رفت و برای برخی نمایندگان مجلس اکران شد. این اثر سه سیمرغ بهترین بازیگری را به ارمغان آورد تا نام بیرقی برای بازیگران نیز به نامی جذاب تبدیل شود.

سومین اثر بیرقی همانند دیگر آثار این کارگردان فضایی زنانه خواهد داشت و نقش اصلی را یک زن بازی خواهد کرد. تهیه کنندگی و نویسندگی این اثر را نیز بیرقی بر عهده دارد و تاکنون هیچ جزئیات دیگری از فیلم منتشر نشده است.

رکورد دار نامزدی جشنواره، با "عنکبوت" به فجر می‌آید

ابراهیم ایرج‌زاده یکی دیگر از کارگردانان جوان سوره‌ای سینما ایران است که فیلم اولش یعنی "تابستان داغ" در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر غوغا به پا کرد و در ۱۳ بخش نامزد شد. البته هیچکدام از این نامزدی‌ها در شب اهدا جوایز لقب برنده را کسب نکردند. حالا پس از دو سال ابراهیم ایرج‌زاده بار دیگر با "عنکبوت" به فجر امسال خواهد آمد تا در رقابت با بزرگان شانس کسب سیمرغ را داشته باشد.

"عنکنوب" نیز مانند اولین ساخته ایرج‌زاده تِمی ملتهب و اجتماعی خواهد داشت و با توجه به داستان جنایی فیلم، انتظار می‌رود حاشیه‌های زیادی در جشنواره داشته باشد. طبق گفته ایرج‌زاده این فیلم که بر اساس داستانی واقعی شکل گرفته به مردی را روایت می‌کند که قصد دارد ریشه فساد را خشک کند و در حقیقت آسیب‌شناسی و نقد نگاه تند است. همچنین محسن تنابنده ، ساره بیات، شیرین یزدانبخش و فرید سجادی حسینی در این فیلم بازی خواهند کرد.

"مجبوریم"، درمشیان بار دیگر غوغا به پا می‌کند

رضا درمشیان پرحاشیه‌ترین فیلمساز ایرانی در دهه ۹۰ بوده است، کارگردانی که دو فیلم اجتماعی مهم در سینما دهه نود ایران یعنی "عصبانی نیستم" و "لانتوری" را ساخت و نوید محمدزاده نیز اولین بازی خود را در عصبانی نیستم او انجام دادم. درمشیان و جشنواره فیلم فجر رابطه شکرآبی دارند، چراکه در سی و دومین جشنواره فیلم فجر خبرهای ضد و نقیضی مبنی بر تغییر لحظه آخری برنده در بخش‌هایی که داورها به عصبانی نیستم رای داده بودند، به گوش رسید.

پس از عصبانی نیستم درمشیان "لانتوری" را ساخت، فیلمی که داستان و پردازشی قوی داشت و قدرت این کارگردان را به رخ کشید. پس از این دو تجربه دورمشیان به نیوزلند رفت و فیلم "یواشکی" را در آنجا ساخت و اکنون درحالی که سرنوشت این اثر هنوز مشخص نیست، درمشیان مشغول ساخت "مجبوریم" شد. فیلمی که در مرحله تدوین است و هیچ جزئیاتی از آن جز یک عکس منتشر نشده است.

پپارسا پیروزفر، فاطمه معتمدآریا، پردیس احمدیه، نگار جواهریان، بابک احمدی، همایون ارشادی، رضا بهبودی و بهمن فرمان‌آرا تیم بازیگری جذاب و قوی این فیلم را تشکیل می‌دهند. مانند دیگر آثار، نویسندگی و تهیه کنندگی "مجبوریم" نیز بر عهده خود درمشیان است.

"روز صفر"، اولین فیلم سعید ملکان

سعید ملکان را پیش تر به عنوان طراح گریم و تهیه کننده‌ای شناخته می‌شد که برخی از بزرگترین و مهم‌ترین آثار را در چند سال اخیر تهیه کرد. حالا ملکان با "روایتی متفاوت از یک اتفاق ملتهب معاصر" وارد دنیای فیلمسازی شده و با پروداکشنی قوی دارد فیلم خود برای نمایش در جشنواره فیلم فجر آماده می‌کند.

فیلمنامه "روز صفر" را سعید ملکان و بهرام توکلی به صورت مشترک به نگارش درآوردند و علی قاضی مدیریت فیلمبرداری فیلم را بر عهده دارد. امیر جدیدی و ساعد سهیلی دو نقش اصلی فیلم "روز صفر" هستند و در کنار آنها چند بازیگر خارجی و ده‌ها بازیگر تئاتر هنرنمایی می‌کنند.

"قاتل وحشی"، سیمرغ را به دستان نعمت‌الله می‌رساند؟

حمید نعمت‌الله کارگردان نام‌آشنا سینما ایران که تجربه‌های موفقی چون بی‌پولی، آرایش غلیظ، رگ خواب و شعله‌ور را در کارنامه دارد، در جشنواره امسال با فیلم متفاوت "قاتل وحشی" خواهد آمد. ششمین اثر این کارگردان در ژانر جنایی ساخته خواهد شد تا علاقه نعمت‌الله به فیلمسازی در سبک‌های مختلف را نشان دهد.

این فیلم سومین همکاری حمید نعمت‌الله با لیلا حاتمی بعد از دو فیلم "بی پولی" و "رگ خواب" است. امین حیایی، ستاره اسکندری و شهرام حقیقت‌دوست دیگر بازیگران این فیلم هستند.

شعیبی نیز "روز بلوا" خواهد آمد

"روز بلوا" چهارمین فیلم سینمایی شعیبی در مقام کارگردان پس از "دهلیز"، "سیانور" و "دارکوب" است، فیلمی با سرمایه گذاری "اوج" که بابک حمیدیان، لیلا زارع، محمد علیمحمدی، مسعود دلخواه، زکیه بهبهانی، ساغر قناعت، پاشا جمالی و داریوش ارجمند بازیگران آن را تشکیل می‌دهند.

فیلمنامه این اثر را مهران کاشانی نوشته و در خلاصه داستان آمده است: "عماد استاد دانشگاهی خوشنام و یک چهره تلویزیونی مورد توجه است، او ناگهان توسط پلیس با اتهام‌هایی جدی مواجه می‌شود که خود و خانواده‌اش را در موقعیت پیچیده‌ای قرار می‌دهد." این فیلم در روزهای پایانی فیلمبرداری قرار دارد و باید دید ساخته دیگر "اوج" در جشنواره رونمایی خواهد شد یا خیر.

کد خبر 391454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.