۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
هنرمند امروز، نقاش دیروز

نمایشگاه "دیروز؛ نقاش، امروز؛ هنرمند" آثار هنرمندان اصفهان را از گذشته خود تا به اکنون به نمایش گذاشته است تا در این نمایشگاه تحلیلی بر هنرمندان و هنر اصفهان داشته باشد.

به گزارش خبرنگارایمنا، روز گذشته در بیست و پنجمین سالگرد تاسیس موزه هنرهای معاصر نمایشگاه "دیروز؛ نقاش، امروز؛ هنرمند" به همت مدیر موزه هنرهای معاصر و رییس انجمن نقاشان اصفهان افتتاح شد.

مهدی تمییزی در این مراسم با بیان اینکه این نمایشگاه، نمایشی از گنج عمر و هستی هنرمندان حاضر است، اظهار کرد: متاسفانه توهم و تردید در میان عده‌ای هنرمند، هم تاب فعالیت مستمر و بی دغدغه را از آن ها سلب کرده و هم توان اجرایی فعالان و مجریان عرصه هنرهای تجسمی را محدود و ناکارآمد جلوه داده است. 

مدیر موزه هنرهای معاصر با اشاره به فعالیت برخی از گاری های خصوصی ادامه داد: متأسفانه برخی از مدیران تازه کار و کارنابلد گالری های هنری تازه تاسیس نیز به این توهم دامن می زنند و عرصه را مهیاتر می کنند. همانطور که می دانید، به شخصه مدافع حقوق هنری و جایگاه فرهنگی اجتماعی گالری های خصوصی بوده و هستم. اما امروزه عده‌ای با بلوکه کردن هنرمندان نامی کشور و مصادره آنها به نفع گالری خصوصی شان، فرصت را از دیگر مجامع گرفته و سعی در مصادره هنرمند و اموالش دارند. 

وی از دیگر آفاتی که گریبانگیر هنر شهر شده است را نبود نقد سازنده عنوان کرد و گفت: مصرانه علاقمند در یافت راهبردهای سازنده هستم ولی آنچه غیر مستقیم دریافت می کنم، اخبار ناقص و مغرضانه درباره هنر و هنرمندان شهر است.

تمییزی نبود فضای مناسب برای ارائه آثار مناسب را یکی دیگر از مشکلات بیان کرد و ادامه داد: هنرمندان باید از مسئولان شهر درخواست کنند که به فکر ساختمانی مناسب برای نمایش آثار هنری معاصر باشند همچنین هزینه های دعوت از هنرمندان غیر ایرانی را متقبل شوند و هزینه های هنرمندان شایسته این شهر را برای حضور در مجامع بین المللی هنری متقبل شوند؛ شاید مسیر پویای هنر در مواجهه و تعامل با هنر روز دنیا و آنچه در دنیا می گذرد باز بماند.

در ادامه این مراسم تهمورث بهادرانی اظهار کرد: طرح نمایشگاه از چندماه گذشته از انجمن به موزه ارائه شد در پس و پشت نمایشگاه یک سری نیاز بوده که همچنان وجود دارد و باید رفع شود تا پس از پایان نمایشگاه بتوانیم گام تازه ای را آغاز کنیم.

مدیر انجمن نقاشان اصفهان ادامه داد: سال ها است که با یک افتتاحیه و یک اختتامیه، نمایشگاه ها برگزار می شود اما اتفاق تازه ای رخ نمیدهد، جای نقد و ارزش داوری در شهر خالی است. همین خلا متاسفانه سطح اصفهان را ارتقا نداده است.

وی افزود: فعالان هنری باید بتوانند در یک بسته نمایشی آثار دوره ای به نمایش بگذارند و خودشان، منتقدین و مدیران فرهنگی مخاطب این نمایشگاه قرار گیرند تا خلاها دیده شود و در همایش ها مطرح شود و در دستور کار مدیران فرهنگی قرار گیرد.

بهادرانی با بیان اینکه در اصفهان صحبت از هنر زیاد است اما کدام هنر معلوم نیست، گفت: در حوزه هنر معاصر در شهر اصفهان پتانسیل های زیادی وجود دارد چرا که هم نیروی انسانی و هم خلاقیت در بستر شهر است اما فضای موزه هنر های معاصر درخور اصفهان نیست.

وی ادامه داد: تعداد پنجره ها بیشتر از آثار است و این به آثار آسیب میزند و در جایگاه فراخور خودش دیده نمی شود و مدیران هنری برای نمایشگاه های بعدی باید فکری داشته باشند.

بهادرانی با بیان اینکه در دوره ای قرار داریم که شاهد تحولات ارتباطات هستیم، خاطرنشان کرد: نگاه ما قطعا نگاه جهانی است و در جهان سهم ما به عنوان یک خرده فرهنگ کجاست؟ این سوالی است ک هم هنرمند و مدیرفرهنگی باید پاسخ دهد و امید برآن است که این نمایشگاه سبب شود نگاه پژوهشی تحلیلی داشته باشیم و برنامه ای پیش روی مدیران فرهنگی شهرمان بگذاریم.

کد خبر 391114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.