سرنوشت رتبه‌های برتر کنکور ۹۸ چگونه رقم خورد؟

به رسم سالیانه، سازمان سنجش اعلام ‌برترین‌های آزمون سراسری را به روز اعلام نتایج همگانی از طریق پایگاه اینترنتی خود واگذار نکرد و کمی زودتر اسامی ۴۰ نفر از پیشتازان این آزمون را در گروه‌های مختلف منتشرکرد؛ داوطلب‌هایی که برای انتخاب رشته و دانشگاه خود با محدودیتی از جانب رتبه‌هایشان روبه رو نبودند.

به گزارش ایمنا، بیش از یک میلیون و ۱۱۹ هزار داوطلب در تاریخ ۱۳ و ۱۴ تیرماه سال جاری در وسیع‌ترین ماراتون علمی کشور به رقابت پرداختند؛ در کنکور ۹۸، ۶۴۸ هزار و ۸۴۵ داوطلب زن و ۴۷۰ هزار و ۱۷۰ نفر داوطلب مرد در گروه‌های آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی، انسانی، هنر و زبان شرکت کردند. در ادامه به معرفی رشته‌ و دانشگاه انتخابی رتبه‌های برتر کنکور ۹۸ می‌پردازیم که صرفاً با در نظر گرفتن علاقه، آینده شغلی و کیفیت دانشگاه، مقصد تحصیلی خود را مشخص کردند.

ریاضی و فنی: اول دانشگاه بعد رشته

همه ۹ رتبه تک رقمی کنکور گروه علوم ریاضی و فنی، دانشگاه صنعتی شریف را برای ادامه تحصیل انتخاب کردند. شناخته‌شده بودن این دانشگاه در سطح جهان، وجود امکانات و حضور اساتید با رزومه علمی بالا، دلایلی است تا این افراد شریف را مقصد نهایی خود قرار دهند.

در جایگاه بعدی دانشگاه تهران قراردارد و رتبه ۷۴، اولین فرد در گروه فنی و ریاضی است که این دانشگاه را نسبت به سایرین ارجحیت داده ‌است. در این گروه آزمایشی، رتبه ۱ کشور مهندسی برق، از رتبه ۲ تا ۶ مهندسی کامپیوتر، رتبه ۷ مهندسی مکانیک و رتبه ۸ و ۹ مهندسی برق را انتخاب کردند و اکنون مشغول به تحصیل هستند. سایر رتبه‌های برتر کنکور ریاضی ۹۸ نیز بیشتر به سمت این سه رشته گرایش داشتند، اما رتبه ۱۹ در انتخابی نامتعارف، روانه کارشناسی فیزیک شده‌ است.

علوم تجربی: رویای پزشکی فارغ از محل تحصیل

پزشکی، رشته تحصیلی تمام تک رقمی‌های کنکور تجربی است. داوطلبان برگزیده پرتراکم‌ترین گروه آزمایشی آزمون سراسری برخلاف ریاضی تنها راهی یک یا دو دانشگاه خاص نشده‌اند. در بین تک رقمی‌ها، دو نفر دانشگاه علوم پزشکی شیراز و یک نفر هم علوم پزشکی مشهد را انتخاب کرده‌ است تا در شهر محل‌سکونت خود بمانند و رنج درس‌خواندن در شهر دیگری را حس نکنند.

رشته محبوب بعدی میان نفرات برتر، دندانپزشکی است و رتبه ۳۵ کشور، اولین شخصی  است که تصمیم به درس‌خواندن در آن گرفته‌است. دانشگاه تهران به دلیل قدمت و تجربه‌ای که در آموزش علوم پزشکی دارد، مقصد اول نخبگان علوم تجربی است. تمایل‌نداشتن به تحصیل در خارج از کشور در داوطلبان این گروه آزمایشی باعث شده تا رشته در صدر اولویت‌های انتخابی آن‌ها باشد.

انسانی، هنر و زبان: بی نظم و سلیقه‌ای

اطلاعات کاملی از انتخاب رشته‌های برترین‌های این سه گروه آزمایشی موجود نیست. در علوم انسانی، سه رشته ‌محل کارشناسی حقوق و روانشناسی دانشگاه تهران و کارشناسی‌ارشد پیوسته علوم قضایی در دانشگاه علوم قضایی و خدمات ادارای دادگستری بیشتر از سایرین به مذاق رتبه برترها خوش‌ آمده‌ است.

تصمیم‌های نامتعارف بسیاری هم در میان داوطلبان علوم انسانی به چشم می‎‌خورد و برای مثال رتبه ۲۵ کشور آموزش ادبیات فارسی در پردیس فاطمه الزهرا(س) ساری را برای ادامه تحصیل برگزیده ‌است.

در هنر، تک رقمی‌ها سلایق متفاوتی از هم داشته‌اند و گوناگونی فراوانی میان رشته‌های دانشگاهی آن‌ها به چشم می‌خورد. دانشگاه تهران و دانشگاه هنر تهران، محبوب‌ترین مراکز آموزش رشته‌های هنر است.

در مورد گروه آزمایشی زبان به این دلیل که افراد در اکثر موارد به صورت جانبی در کنار کنکور اصلی‌ خود در آن شرکت می‌کنند، بسیاری از رتبه‌های زیر ۱۰ در این گروه آزمایشی، در گروه‌های دیگر شاغل به تحصیل شده‌اند.

کد خبر 391010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.