نقدینگی‌های جدیدی در راه بازار سرمایه است

مدیرعامل سرمایه گذاری ایرانیان با اشاره به نقدینگی های جدیدی که در راه بازار سرمایه است، اظهار کرد: رشد شاخص در نیمه نخست امسال کم نظیر بود. طی این مدت شاهد خروج نقدینگی از بازار نبودیم که این مهمترین شاخصه رشد بازار سرمایه به شمار می رود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، علیرضا کدیور در همایش معرفی قابلیت های سرمایه گذاری در بازار سرمایه که به همت شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس در اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در دو ماه اخیر روند حرکتی شاخص بورس شتابان و با شیب تندی صعودی بود. دلیل اصلی این روند، نبود افق‌های مثبت در سایر بازارهای سرمایه گذاری است، در حالی که انتظار برای رشدهای خیره کننده همچنان در بورس وجود دارد.

وی معتقد است تا زمانی که روند ورود نقدینگی به بازار وجود داشته باشد، روند کلی بازار رو به بالا خواهد بود.

کدیور با اشاره به بازدهی ۷۵ درصدی بورس اوراق بهادار از ابتدای سال تا کنون، گفت: پیش‌بینی ها حاکی از تداوم رشد است، از همین رو به سرمایه گذاران توصیه می‌کنم بدون مطالعه وارد سهم نشوند.

وی با تاکید بر اینکه افراد ناآشنا به بازار باید از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری وارد بازار سرمایه شوند و از حضور مستقیم در بازار خودداری کنند، تصریح کرد: صندوق ها بهترین ابزار کنترل ریسک و کسب سود هستند. بهترین راه ورود تازه واردها به بورس سرمایه گذاری از این طریق است.

مدیرعامل سرمایه گذاری ایرانیان با بیان اینکه انتخاب زمان درست خرید و فروش سهم کلید سودآوری در بازار سرمایه است، گفت: آخرین خریدار سهم نباشید و در اوج قیمتی سهم، وارد آن نشوید. زیرا در آن صورت بزرگ‌ترین ضرر کننده خواهید بود.

وی به بازار فرابورس و سپس بازار پایه اشاره و خاطرنشان کرد: با بررسی روند قیمتی سهام شرکت‌های حاضر در بازار پایه، مشاهده می شود طی ماه‌های اخیر، قیمت سهام این شرکت‌ها به شدت رشد داشته است، در حالی که این شرکت‌ها شرایط لازم برای حضور در بورس و فرابورس را نداشته و تنها به این دلیل در بازار پایه حضور دارند که امکان نقد شوندگی برای سهام داران آنها وجود داشته باشد.

کدیور با بیان اینکه بازار پایه تشکیل شد تا زمینه معامله سهام همه شرکت‌های سهامی عام فراهم شود، افزود: تعدادی از شرکت هایی که شرایط پذیرش در بورس و فرابورس را ندارند هم در این بازار حضور دارند. بر این اساس، شرکت‌های فعال در بازار پایه ناشر محسوب نمی شوند.

مدیرعامل سرمایه گذاری ایرانیان گفت: هدف از راه اندازی بازار پایه، نوسان قیمت نیست بلکه هدف اصلی نقدشوندگی سهم است. اما در ماه های اخیر، نوسان‌های زیادی در این بازار اتفاق افتاد و این نوسان‌ها در سهامی بود که طی دو سال، صورت مالی خود را به بازار منعکس نکردند.

وی با تاکید بر اینکه استراتژی سازمان بورس در قبال بازار پایه درست و منطقی بوده است، اظهار کرد: سهامداران در این بازار، مسیر اشتباهی را در پیش گرفته بودند. صورت‌های مالی تعدادی از شرکت‌های بازار پایه از نظر حسابرس مردود است اما سرمایه‌گذاران سهام این شرکت‌ها را در قیمت‌های بالا، خریداری می کردند و سازمان بورس، به درستی جلوی این مسیر را گرفت.

کدیور ادامه داد: در بیشتر شرکت‌های بورسی و فرابورسی بازارگردان یا صندوق های بازارگردانی وجود دارد تا هیجان را در بازار کنترل و نقدشوندگی سهام را تضمین کند اما در بازار پایه این امکان برای سهام شرکت‌ها وجود ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد که هیجان کاذب بازار پایه سریع‌تر از بین برود.

کد خبر 390983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.