تاثیر ساعت بدن بر عملکرد سیستم ایمنی

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد سیستم ایمنی بدن در ساعات متفاوت روز عملکرد یکسانی ندارد و ساعت بدن بر مکانیزم‌های مربوط به این سیستم تاثیر می‌گذارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ریتم شبانه‌روزی که به آن ساعت بدن نیز گفته می‌شود، ساز و کارهای زیستی افراد مانند گرسنگی و نیاز به خواب را تنظیم می‌کند. همچنین تنظیم مکانیزم‌های دیگر مانند نفس‌کشیدن، ضربان قلب و دمای بدن توسط ساعت بدن صورت می‌گیرد. پستانداران دیگر به جز انسان نیز دارای ساعت بدن هستند. محققان اخیرا دریافتند ریتم‌های شبانه‌روزی بر جنبه‌های متفاوت مکانیزم‌های درونی افراد تاثیر می‌گذارد، به گونه‌ای که سلول‌های ایمنی CD8 وT افراد در ساعات مختلف روز، تاثیرات متفاوتی برای مقابله با عفونت‌ها و تومورهای سرطانی دارند.

گروهی از محققان کانادایی به منظور بررسی تاثیر ساعت بدن بر عملکرد سیستم ایمنی، موش‌ها را مورد آزمایش قرار دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، از دو گروه موش آزمایشگاهی استفاده کردند. ژن خاصی که ریتم‌های شبانه‌روزی را تنظیم می‌کند در موش‌های گروه اول غیر فعال شد، اما این نوع ژن در موش‌های گروه دوم فعال ماند. پژوهشگران به هر دو گروه از موش‌ها واکسنی تزریق کردند تا سیستم ایمنی آن‌ها را تحریک کند.

محققان پس از تزریق واکسن به یک موش متوجه شدند قدرت سلول‌های ایمنی CD8 و T در زمان‌های متفاوت روز متغیر است. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد ریتم شبانه‌روزی موش‌های گروه اول که ژن مربوط به ساعت بدن آن‌ها غیر فعال شده بود، متوقف شده و پاسخ ایمنی بدن آن‌ها به واکسن در طی روز کاهش پیدا کرده بود. محققان دریافتند که ساعت بدن نقش مهمی در اثربخشی پاسخ‌های سیستم ایمنی بدن دارد.

یافته‌های جدید نشان داد سلول‌های T در ساعات مشخصی در روز فعال می‌شوند؛ نتایج این مطالعه به محققان کمک می‌کند تا استراتژی‌های واکسیناسیون و روش‌های درمان ایمنی سرطان را بهبود بخشند. 

نتایج این مطالعه در مجله PNAS منتشر شده است.

کد خبر 390968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.