ترویج صنعت توریسم در مناطق بیابانی استان اصفهان

عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: تعامل بخش خصوصی، دولت و دانشگاه باعث کاهش بیابان زایی و افزایش بیابان زدایی شده و ترویج صنعت توریسم در مناطق بیابانی استان اصفهان را نیز در پی دارد.

رضا جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، تعامل سازمان های مربوطه با این بخش و دانشگاه باعث استفاده بهینه از تکنولوژی های نوین و ترویج صنعت توریسم در مناطق بیابانی استان اصفهان می شود.

وی با اشاره به استفاده از فناوری های نوین از قبیل تصاویر ماهواره ای در روند بیابان زدایی، گفت: تصاویر حاصل از پهپادها می تواند برای کمک و ساماندهی محیط زیست بسیار مفید باشد بنابراین با این هدف می توان پهپاد تجاری ساخت. با تصاویر پهپاد می توان نقشه‌های دقیق تهیه و نقاط حساس را مشخص و همان نقاط را احیا کرد در این صورت نیازی به تخصیص بودجه برای کل مناطق نیست.

عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: برخی نقشه‌های موجود از کانون‌های گرد و خاک دقیق نیست و با توجه به نرم افزارهای طراحی شده در دانشگاه صنعتی و وجود افراد شایسته می‌توان برای تکمیل نقشه‌ها و اطلاعات با این دانشگاه همکاری کرد.

جعفری با بیان اینکه بحران کم آبی در سال‌های قبل اصفهان و از بین رفتن مراتع و جنگل ها در بخش‌های غیر بیابانی استان اصفهان در بیابان زایی موثر است، خاطرنشان کرد: البته عوامل مدیریتی از جمله نبود مدیریت صحیح آب، رعایت نکردن حداقل سهم حقابه شرق اصفهان و نرسیدن آب به تالاب گاوخونی و مصرف آب در صنایع، مزید بر علت پیشی گرفتن سرعت بیابان زایی استان بر بیابان زدایی است.

وی تاکید کرد: مردم عادی با فعالیت در شبکه‌های مجازی و اطلاع‌رسانی نقش عمده ای در کاهش بیابان زایی بر اثر عوامل انسانی و مدیریتی ایفا می کنند.

به گزارش ایمنا، براساس آمار موجود وسعت بیابان های ایران ۲۰ درصد مساحت کشور است و این رقم در استان اصفهان به ۳۰ درصد می رسد. 

حدود ۳.۲ میلیون هکتار از وسعت استان اصفهان را اراضی بیابانی، کویری و تپه‌های شنی فعال و نیمه فعال تشکیل می دهد، یک میلیون و ٩٠ هزار هکتار کانون بحران فرسایش بادی در استان اصفهان وجود دارد که تاکنون ٣٠٧ هزار هکتار از این وسعت بیابان زدایی شده است.

در حال حاضر بیشترین سطح اراضی بیابانی استان اصفهان در شهرستان نایین واقع است و در سطح عرصه‌های طبیعی ۱۶ کانون بحران فرسایش بادی وجود دارد که شدیدترین آن در سجزی و در محور انارک نایین قرار دارد. اقدامات انجام شده به منظور بیابان زدایی و طرح‌های بیولوژیک در اصفهان شامل بذر پاشی، نهالکاری و روش‌های مکانیکی نظیر مالچ پاشی و احداث بادشکن و روش تلفیقی بیومکانیکی است.

کد خبر 390920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.