یک پنجم بازار بورس و فرابورس ایران مربوط به اصفهان است

مدیرعامل شرکت توسعه توکا با بیان اینکه اصفهان مدیرپروری می‌کند، گفت: نقدشوندگی بالای سهام شرکت‌های اصفهان تنها به دلیل ترسیم نقشه راه جامع و استراتژیک توسط مدیران کلان استانی است که سهم بزرگی در دستیابی به این موفقیت‌ها دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فاطمه سادات هاشمی فشارکی عصر امروز – سه‌شنبه دوم مهر ماه - در آیین افتتاح و نشست هم‌اندیشی پنجمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه اصفهان اظهار کرد: تحولات بازار سرمایه در سال گذشته و سال جاری بسیار چشمگیر بوده است، از جمله ارزش بازار که در سال ۹۷ یک میلیون و ۲۹۱ هزار میلیارد تومان بوده اما در شش ماه ابتدای سال جاری برابر با یک میلیون و ۳۱۳ هزار میلیارد تومان شده و بیشتر از یکسال گذشته است.

وی افزود: سهم استان اصفهان در این آمار برابر با ۱۸ درصد از سهم آمار مربوط به سال ۹۷ بوده است و اگر کل سرمایه گذاری‌های انجام شده در شرکت‌های استان اصفهان از جمله فولاد مبارکه و سایر شرکت‌ها را به آن اضافه کنیم، به حدود ۲۰ درصد از سهم مربوط به آمار سال ۹۷ می‌رسیم. بنابراین حدود یک پنجم از بازار بورس و فرابورس ایران مربوط به استان اصفهان است.

مدیرعامل شرکت توسعه توکا تصریح کرد: ارزش کل معاملات در سال ۹۷، برابر با ۲۶۳ هزار و ۸۵۵ میلیارد تومان بوده که در شش ماهه نخست سال ۹۸ به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده و سهم استان در سال ۱۳۹۷ و شش ماهه نخست ۱۳۹۸، ۱۶درصد بوده است.

هاشمی فشارکی ادامه داد: به علاوه استان اصفهان پنج میلیون نفر از ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور را در خود جای داده است که حدود شش درصد از جمعیت کل کشور را شامل می‌شود؛ بنابراین می‌توان اینگونه گفت که اصفهان استانی شش درصدی است که ۲۰ درصد از بازار بورس و فرا بورس کشور را در اختیار دارد و همچنین ۱۶ درصد از سهم معاملات را داراست.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد گفته شده، GDP استان اصفهان معادل شش درصد از کل GDP  کشور است. سهم استان اصفهان در صنعت فولاد کشور، ۷۰ درصد است؛ اما سهم گروه فولاد مبارکه در آن ۴۳ درصد است. حتی در بخش صنعت سنگ و معادن، ۱۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی جهت سرمایه‌گذاری از استان خارج شده است. به علاوه این استان در رتبه دوم در تعداد سهامدار پس از استان تهران قرار دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه توکا افزود: نقدشوندگی بالای سهام شرکت‌های استان تنها به دلیل ترسیم نقشه راه جامع و استراتژیک توسط مدیران کلان استانی است که سهم بزرگی را در دستیابی به این موفقیت‌ها دارد؛ اصفهان مدیرپروری می‌کند.

هاشمی فشارکی در انتقادی به شرایط موجود برای فعالان بازار سرمایه گفت: برای هر مجوزی باید به سازمان بورس، شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری تهران، شرکت‌های تامین سرمایه تهران، شرکت‌های سبدگردان تهران و... مراجعه و این مسیرها را پیوسته طی کنیم.

وی اظهار کرد: آیا برای آموزش و دریافت مدرک تخصصی بازار سرمایه جهت کسب دانش بازار زیر نظر سازمان بورس نیاز نیست در استان، شعبی از مراکز حرفه‌ای سازمان بورس ایجاد شود؟؛ می‌دانیم سیاستگذاری مدیران سازمان به نوعی یکپارچه‌سازی الکترونیکی است و خواهشمندیم دفاتر سپرده‌گذاری و کانون کارگزاران و کانون انرژی را در تالار بورس منطقه‌ای اصفهان داشته باشیم.

کد خبر 390838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.