قدیمی ترین شرکت مسافرتی جهان چگونه سقوط کرد؟

"توماس کوک" قدیمی ترین شرکت مسافرتی و گردشگری دنیا پس از ۱۷۸ سال اعلام ورشکستگی کرد تا دنیای سفر و گردشگری در شوک این اتفاق فرو رود؛‌ کارشناسان دلایل متعددی از جمله برگزیت و ظهور استارت آپ ها را عامل این شکست می‌ دانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در روز _سه شنبه ۳۱ شهریورماه_ شرکت هواپیمایی و مسافرتی "توماس کوک" اعلام ورشکستگی کرد. این خبر مانند بمبی در محافل خبری بریتانیا منفجر شد و همهمه‌ای به راه افتاد چراکه کسی فکر نمی‌کرد که بدهی‌های این شرکت بریتانیایی به اندازه‌ای زیاد شود که راهی جز اعلام ورشکستگی نباشد.

علاوه بر بریتانیا این اتفاق فرودگاه‌های دنیا را نیز به هم ریخت، حدود ۴۰۰ هزار مسافر "توماس کوک" در فرودگاه‌های دنیا آواره شدند که ۱۵۰ هزار نفر از آنان انگلیسی‌هایی بودند که قصد بازگشت به خانه را داشتند. مسئولیت بازگرداندن این مسافران را دولت انگلستان و شرکت‌های هواپیمایی این کشور قبول کرده‌اند، اما آوارگی این افراد حداقل تا دو هفته دیگر ادامه خواهد داشت.

ورشکستگی توماس کوک برای صنعت سفر و گردشگری شوک بزرگی بود، البته این اتفاق نشان از دوران گذری در عصر دیجیتال است. عصری که دنیا را درنوردیده و در روزهای آخر سال گردشگری ۲۰۱۹ (۲۷ سپتامبر) نشان داد که شعار "گردشگری و تحول دیجیتال" بی مورد انتخاب نشده بود.

توماس کوک که بود؟

برای فعالان عرصه سفر و گردشگری نام توماس کوک مترادف با پدر بود،‌پدری که از ۲۰ مایلی خانه‌اش دور نمی‌شد، اما اولین شرکت مسافرتی دنیا را تاسیس کرد. این مرد همواره الگویی برای افرادی بوده که به صنعت سفر و گردشگری ورود کردند و کارهای او الهام بخش پروژه‌های بزرگی در سال‌های آینده شده است.

کوک در سال ۱۸۰۸ در ملبورن انگلستان به دنیا آمد و از ۱۰ سالگی مشغول کار باغبانی شد. او سپس در ۱۴ سالگی به یک کابینت سازی رفت و در این حرفه مشغول بود و این بین نیز فعالیت زیادی در جنبش‌های ضد الکل داشت. در نهم ماه ژوئن سال ۱۸۴۱ کوک برای شرکت در همایشی از خانه خود به هارلبورگ در لستر سفر کرد و در طی این سفر به فکر استفاده از ظرفیت قطار در اشاعه نهضت مخالفت با مصرف الکل افتاد.

توماس کوک در آن همایش پیشنهاد داد تا قطاری برای جابجایی اعضا نهضت مبارزه با الکل تعبیه شود. این پیشنهاد با استقبال همراه بود و چهار هفته بعد و در پنجم جولای ۱۸۴۱ با هماهنگی کوک حدود ۵۰۰ نفر با پرداخت یک شیلینگ مسیر ۱۲ مایلی لستر به لافورو را طی کردند. بدین ترتیب اولین تور سفر تاریخ شکل گرفت و از چهره اولین کارگزار تور نیز پرده برداشته شد.

این تورها ادامه داشت و توماس کوک در تابستان‌های سال بعد نیز تورهایی بین شهرهای لستر، ناتینگهام، دربی و بیرمگام برای اعضا نهضب برنامه‌ریزی و اجرا کرد. اولین برنامه تجاری این چهره نیز در تابستان ۱۸۵۴ با برگزاری تور لیورپول رغم خورد. کوک سپس تورهایی با قیمت‌های پایین ۱۵ و ۱۰ شیلینگی که مشتریان زیادی داشت، برگزار کرد . او در ادامه کار خود را در اروپا و آمریکا شمالی نیز گسترش داد و به چهره‌ای مطرح در دنیا تبدیل شد.

شرکت "توماس کوک و پسران" در نهایت برآمد تمام فعالیت‌های توماس کوک بود، مردی که پدر آژانس‌های گردشگری و شرکت‌های مسافری در دنیا شد. توماس کوک در طی این ۱۷۸ سال بالا و پایین زیادی داشت، اما از پس تمام رقبا برآمد تا در قرن ۲۱ با نام "Thomas cook group pls" همچنان بدرخشد. در نهایت اما عصر دیجیتال تاثیر خود را گذاشت و توماس کوک را به کتاب‌های تاریخ برد!

بلایی که عصر دیجیتال بر سر توماس کوک آورد

۲۷ سپتامبر مصادف با روز جهانی گردشگری است و این روز آغاز سال نو گردشگری محسوب می‌شود. سازمان جهانی گردشگری هرساله شعاری را انتخاب می‌کند که در سال جاری این شعار "گردشگری و تحول دیجیتال" بود. عصر دیجیتال و تکنولوژی‌های نوپا دنیای امروز را در نوردیده و بر بسیاری از بخش‌های اقتصادی در دنیا تاثیر گذاشته و حتی عمر بسیاری از شغل‌ها را به پایان رساندند

تکنولوژی‌های نوپا از جمله استارت‌آپ‌ها عرصه را بر کسب و کارهای کلاسیک حتی شرکت‌های بسیار ریشه‌دار تنگ کرده است. استارت‌آپ‌ها با ارائه خدمات در بستر آنلاین و اینترنت، آسایش و راحتی را به مشتریان داده‌اند و رضایت را بالا بردند. این خدمات در صنعت‌هایی مانند گردشگری خودنمایی و رشد بیشتری داشته‌اند، تمام این اتفاقات باعث ریزش مشتری‌ها و به بار آوردن بدهی برای شرکت‌هایی مثل توماس کوک شده است.

درکنار این مسائل بدهی‌های زیاد نیز عرصه را بر قدیمی‌ترین شرکت مسافرتی دنیا تنگ کرده تا ورشکستگی تنها راه موجود باشد. توماس کوک برای ۱۹ میلیون مسافر در ۱۶ کشور دنیا خدمات ارائه می‌کرد، اما رفته رفته و اتفاقاتی همچون گرمای شدید هوا در اروپا و کودتا سال ۲۰۱۶ در ترکیه بسیاری از منابع درآمد این شرکت را تحت تاثیر قرار داد.

در سال گذشته برای روی پا ماندن "توماس کوک" شرکت بین المللی "فوسون" قول کمک ۹۰۰ میلیون پوندی را به این شرکت داد. اما این رغم برای بدهی ۲.۱ میلیارد پوندی "توماس کوک" کافی نبود و این شرکت در نهایت اعلام ورشکستگی کرد. منابع مختلف میزان بدهی این شرکت را ۱.۷ میلیون پوند اعلام کردند که پس از ورشکستگی باید به بدهکاران پرداخت شود.

برگزیت تاثیر گذار نبود

برخی از کارشناسان طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یا "برگزیت" را عامل ورشکستگی توماس کوک دانستند، اما وزیر بهداشت انگلستان در واکنش به این صحبت‌ها هرگونه ارتباط ورشکستگی این شرکت را با برگزیت رد کرد. البته این مسئله قطعا در روزهای آینده تبدیل به اهرم فشاری برای مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تبدیل خواهد شد و ورشکستگی "توماس کوک" خبر بدی برای بوریس جانسون و دولت انگلستان است.

خروج از اتحادیه اروپا گردشگری انگلستان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و فعالیت‌های قاره‌ای شرکت‌های گردشگری این کشور را نیز محدود خواهد کرد. ورشکستگی توماس کوک علاوه بر تاثیر مستقیم در اقتصاد بریتانیا و بیکار شدن بیش از ۲۲ هزار کارمند این شرکت در بُعد سیاسی نیز تاثیر گذار است.

سرآغاز فصلی نو برای گردشگری

جدا از تمام ابعاد سیاسی و حاشیه‌های این اتفاق مهم، ورشکستگی توماس کوک برای صنعت گردشگری پیام مهم دیگری دارد؛ ‌پیام تغییر، تغییر روند کسب و کارها و اقتصادی که حتی رحمی به قدیمی‌ترین شرکت خود نمی‌کند،‌ تغییر در روند اقتصادی گردشگری و صنعت سفر که با عصر تکنولوژی تغییر زیادی کرده و این شرکت‌ها کوچک و نوپا هستند که غول ها را به زانو درخواهند آورد.

این اتفاق تعجب برانگیز در آخرین روزهای سالی که شعارش بر مبنای تحول دیجیتال انتخاب شده بود، تاثیرات زیادی در نگرش کارآفرینان و فعالان اقتصادی گردشگری در دنیا خواهد داشت. تاثیری در راستا دیجیتالی شدن و اهمیت بیشتر به مشتریانی که راحتی و آسانی را به پیشینه و سابقه ترجیح می‌دهند.

گزارش از: یزدان روحانی_خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 390817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.