آموزش مهارت‌های فنی رایگان به کودکان کار در شیراز

رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز گفت: سن طلایی کسب مهارت برای کودکان کار تا قبل از ۱۵ سالگی است تا آن‌ها بتوانند در سن بالای ۱۵ سال شغلی را انتخاب و مسیر کسب درآمدی برای خود فراهم کنند.

یوسف آفرینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزش مهارت‌های شغلی ویژه کودکان کار و بهبودیافتگان سوء مصرف مواد مخدر، اظهار کرد: کودکان کار بالای ۱۳ سال به صورت رایگان در مراکز آموزش مهارت‌های شغلی ثبت‌نام می‌شوند؛ باید توجه داشت که این افراد باید تا سن کمتر از ۱۵ سالگی مهارت‌هایی را فراگیرند تا در سنین بالای ۱۵ سال از آن استفاده کرده و شغلی برای خود ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه این کلاس‌ها به صورت هفتگی در حال برگزاری است، ادامه داد: همزمان با برگزاری دوره‌های آموزش مهارت‌های شغلی برای کودکان کار، برای بهبودیافتگان سوء مصرف مواد مخدر نیز این دوره‌ها به صورت مجزا برگزار می‌شود.

آفرینی تصریح کرد: مهارت شغلی در نظر گرفته شده برای کودکان کار و بهبودیافتگان سوء مصرف مواد مخدر تعمیر آسانسور و تعمیر پکیج‌های سرمایشی و گرمایشی ساختمان‌ها است. طی بررسی انجام شده این دو مهارت در آینده بازار کار خوبی دارد؛ همچنین قبل از برگزاری دوره‌ها، از بچه‌های کودکان کار در مورد رشته مورد علاقه‌شان نظرسنجی به عمل آمد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که پرطرفدارترین و پردررآمدترین حوزه‌ها، این دو مهارت است.

رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز، گفت: در حال حاضر برای بهبودیافتگان سوء مصرف مواد مخدر رده سنی درنظر گرفته نشده است اما در صورتی که تعداد متقاضیان در این گروه افزایش یافت برای آن‌ها هم رده سنی در نظر گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مراکز خصوصی دارای مجوز از سازمان فنی حرفه‌ای برگزاری این دوره‌ها را قبول کرده‌اند، اضافه کرد: این کار با همکاری آموزشگاه خصوصی فنی و حرفه‌ای "حکمت و مهارت" و اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز در حال انجام است که با توافق و رایزنی‌های انجام شده برای برگزاری دوره هیچ مبلغی دریافت نمی‌کند و تمامی خدماتی که ارائه می‌دهد به صورت کاملا رایگان است.

آفرینی با تاکید بر اینکه در پایان دوره مدرک معتبر از سازمان فنی و حرفه‌ای به کارآموزان ارائه می‌شود، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده پس از ارائه مدرک به کارآموزان، آن‌ها را برای دریافت وام خوداشتغالی به بانک‌های عامل معرفی خواهیم کرد.

رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز ادامه داد: در حال حاضر این طرح ویژه آقایان است، اما احتمال می‌رود در فاز دوم این طرح برای بانوان نیز اجرا شود که البته قبل از انتخاب مهارت برای آموزش، نظرسنجی خواهد شد و سپس مرتبط با علاقه و نیاز بازار کار جامعه، برای آن‌ها مهارت‌هایی درنظر گرفته می‌شود.

وی از برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت های شغلی برای متکدیانی که نیازمند واقعی بوده و احتیاج به شغل دارند نیز خبر داد و افزود: متکدیان دو دسته هستند؛ یک دسته افرادی که هدف آن‌ها سوءاستفاده از احساسات و عواطف مردم است که این افراد هر اندازه هم تشویق شوند، به سمت مهارت‌آموزی و اشتغال روی نمی‌آورند اما دسته‌ای از متکدیان نیازمند واقعی بوده و زمانی که به آن‌ها پیشنهاد شغل می‌شود، پذیرا هستند که برای این دسته نیز برگزاری دوره‌های رایگان مهارت‌آموزی در نظر گرفته شده است تا دست از تکدی‌گری برداشته و مسیر آبرومندی برای امرارمعاش و کسب درآمد انتخاب کنند.

کد خبر 390685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.