چراغ‌ خیابان‌های هلند با همه جا تفاوت دارد!

شهرهای گوناگونی در سراسر جهان در حال استفاده از لامپ‌های خیابانی LED هستند؛ استفاده از سیستمی پایدار و منعطف که نه تنها هوشمند است بلکه نورهای موجود در فضا را مطابق با ترجیح ساکنان تغییر ‌می‌دهد، گزینه‌ای ایده‌آل و جذاب در بخش سیستم‌های روشنایی شهری است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در حال حاضر سیستم بی‌نظیری روشنایی شهری در شهر هلندی "آیندهوون" پیاده‌سازی شده است. این شهر سرمایه‌گذاری فراوانی در زمینه نورپردازی‌های خود داشته است و هدف آن از اجرای چنین طرح‌های این است که برای تمام ساکنان خود شرایط زندگی راحتی ایجاد کند.

سیستم روشنایی شهری LED جدید این شهر به کمک کامپیوترها و از راه دور قابل کنترل است، بنابراین هر یک از خیابان‌های آن به طور جداگانه کنترل می‌شود. با این حال لامپ‌های خیابانی این شهر مجهز به فن‌آوری‌های خودکار است و نور آن‌ها بسته به تردد در محیط تنظیم می‌شود. این چراغ‌ها همچنین حافظه دارند و وقایعی را که پس از روشن شدن اتفاق می‌افتد، ثبت می‌کنند.

در صورتی که ترددی در خیابان صورت نگیرد، این چراغ‌ها بسیار کم نور می‌شود و با نزدیک شدن عابران پیاده، دوچرخه‌ها یا اتومبیل‌ها روشن می‌شود و مشخصات فرد یا وسیله را ثبت می‌کند. این سیستم حتی می‌تواند هم‌چون یک راهنما عمل کند و راهنمای افرادی باشد که هر روز در آن بخش تردد دارند.

استفاده از این سیستم ابتکاری نسبت به لامپ‌های معمولی LED خیابانی که در شهرهای دیگر مورد استفاده قرار دارد، هزینه‌ بیشتری می‌طلبد  ولی مزیتش این است که خاموش شدن لامپ‌های خیابان‌ها منجر به کاهش میزان انتشار CO۲ و همچنین پایین آمدن هزینه‌های انرژی می‌شود و از آنجایی که اکثر شهرهای دنیا بعد از ساعت ۱۰ شب تقریبا خالی از تردد است، گزینه مناسبی برای صرفه‌جویی انرژی به حساب می‌آید.

با این حال وجود نور برای تأمین امنیت گزینه‌ای بسیار ضروری و لازم است؛ بنابراین وجود لامپ‌هایی با نور کم در خیابان‌های خالی، که با کوچکترین حرکتی روشن می‌شود، می‌تواند برطرف‌کننده تمام نیازهای ساکنان شهری در این زمینه باشد. ایجاد این سیستم که به تازگی دستیابی به آن امکان‌پذیر شده است به سنسورها و شبکه‌های بی‌سیم نیاز دارد.

لامپ‌های LED خیابانی آیندهوون که تحت کنترل کامپیوتر نیز قرار دارد همگی حاوی رنگ است. به منظور تقویت احساس بهزیستی ساکنان شهر این چراغ‌ها به رنگ‌های آبی و سبز تعبیه شده است. علاوه بر این، فانوس‌های خیابانی و نورافکن‌های آن متناسب با آب و هوا قابل تنظیم است و در صورت بروز حوادث طبیعی هم‌چون سیل و طوفان با رنگ قرمز چشمک‌زن به شهروندان هشدار می‌دهد.

چراغ‌های مذکور همچنین می‌توانند به کمک فن‌آوری بی‌سیم و سیستم‌های کنترل از راه دور به گونه‌ای تنظیم شوند که فضای مخصوصی در یک منطقه خاص از خیابان و یا میدان فراهم آورند و جو آن منطقه را مناسب‌سازی کنند.

ساکنان نیز می‌توانند دو ساعت در شب از این نورپردازی‌ها بهره‌مند شوند و از آن لذت ببرند. آیندوهون همچنین با استفاده از نورپردازی‌های خیابانی، گذرگاه‌های عابرپیاده‌ای ایجاد کرده است که در آن روشن شدن سنسورهای مجهز به نوارهای سفید نشان می‌دهد اینجا محل امنی برای پیاده‌روی است.

یکی از هنرمندان معاصر هلندی نیز که با ادغام فن‌آوری و هنر با یکدیگر در محیط‌های شهری پروژه‌ آفرینی می‌کند، با هدف ایجاد نوآوری‌های پایدار و خلاق در بزرگراه‌ها، برنامه‌ای نوآورانه برای روشنایی در این بخش‌های بی‌روح در نظر دارد چرا که معتقد است آنچه شهرها را می‌سازد جاده است و نه اتومبیل‌ها؛ حال آنکه جاده‌ها همیشه فراموش می‌شوند.

بزرگراه هوشمند این هنرمند، که به صورت آزمایشی در دست اجرا است، مجهز به شکل‌های مختلفی از گل‌ها و دانه‌های برف عظیم است که با کمک رنگ‌های روشن سطح جاده را تزیین می‌کند و بدین وسیله راننده را از وضعیت آب و هوایی بیرون از محیط اتومبیل آگاه می‌سازد، بنابراین می‌تواند به عنوان راهنمای ترافیکی مورد استفاده قرار گیرد. در این بزرگراه حتی خطی مخصوص شارژ اتومبیل‌های برقی تعبیه شده است. لامپ‌های کنار این جاده نیز که مجهز به سنسورهای حرکتی است به گل‌های سفید بزرگ شباهت دارد و با نزدیک شدن اتومبیل‌ها روشن می‌شود.

کد خبر 390641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.