مرمت فوری کتیبه نقش برجسته ثلالث باباجانی

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: افراد سودجو باهدف غارت و سرقت اثر تاریخی کتیبه نقش برجسته ثلالث باباجانی، بخشی از آن را جدا کرده بودند، این افراد بلافاصله شناسایی شدند و بخش جداشده از آن نیز در اختیار میراث‌فرهنگی قرارگرفته است.

به‌گزارش ایمنا، علی‌اصغر مونسان در مورد خبر کشف دو کتیبه نقش برجسته در منطقه ثلاث باباجانی اظهار کرد: جمعه‌شب ۲۹ شهریور در تماس با مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه دستورات لازم را برای انجام اقدامات مرمتی فوری در خصوص سنگ‌نگاره آسیب‌دیده که متعلق به تمدن بین‌النهرین است، صادر کردم و به‌زودی کارشناسان برای بررسی و مرمت در محل حاضر می‌شوند.

او با بیان این‌که افراد سودجو باهدف غارت و سرقت این اثر تاریخی بخشی از آن را جدا کرده بودند، گفت: این افراد بلافاصله شناسایی شدند و بخش جداشده از آن نیز در اختیار میراث‌فرهنگی قرارگرفته است. این بخش از کتیبه و نیز قسمت‌هایی که در زلزله سال ۹۶ کرمانشاه آسیب‌دیده، قابل مرمت است. همچنین به مدیرکل استان کرمانشاه دستور داده شد که در خصوص آثار مشابه در اسرع وقت مستندسازی به‌روش حرفه‌ای و تخصصی انجام شود و این کار در اولویت قرار بگیرد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تأکید بر اهمیت نقش بی‌بدیل مردم در حفاظت از آثار تاریخی، گفت: از مدیرکل استان خواستم تا آگاهی‌بخشی، ظرفیت‌سازی و ترویج حفاظت از میراث‌فرهنگی در جوامع محلی استان کرمانشاه را در دستور کار قرار دهد. برنامه‌ریزی برای مشارکت مردم و فعال کردن هرچه بیشتر انجمن‌های میراث‌فرهنگی و سمن‌ها برای مشارکت در حفاظت از آثار تاریخی موارد دیگری بود که به مدیرکل استان کرمانشاه ابلاغ شد.

منبع: میراث آریا

کد خبر 390636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.