تمرین با وزنه، رشد کودکان را به مخاطره نمی‌اندازد

مربی بدنسازی تیم فوتبال نوجوانان تیم سپاهان گفت: این باور که تمرین با وزنه و تمرین های مقاومتی، رشد کودک و نوجوان را به مخاطره می‌اندازد و از رشد قدی جلوگیری می‌کند یک باور غلط و بدون پشتوانه علمی است.

هادی نوبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ورزش در سنین پایه در صورت اصولی بودن جلوی رشد طبیعی بدن را نمی گیرد، بلکه باعث اصلاح فرم بدن و رفع فقر حرکتی می شود. در کودک و نوجوانان صفحات رشدی به نام "آسبی چولاتر" در دو سر استخوان های دراز قرار دارد که تا قبل از سن بلوغ رشد قدی را بر عهده دارند.

وی افزود: این باور که تمرین با وزنه و تمرین های مقاومتی، رشد کودک و نوجوان را به مخاطره می اندازد و از رشد قدی جلوگیری می کند یک باور غلط و بدون پشتوانه علمی است.

مربی بدنسازی تیم فوتبال نوجوانان باشگاه سپاهان ادامه داد: این باور، به دنبال تمرینات نامناسب و فشار بیش از حد که باعث ایجاد سندرم فراخستگی، سندرم افت عملکرد و آسیب زدن به این صفحات می شود، در بین عموم شایع شده است.

آغاز تمرین مقاومتی به ویژگی جسمانی فرد بستگی دارد

نوبری اضافه کرد: در سنین پایه تاکید بر تمرینات عملکردی (فانکشنال) است که اصول این تمرینات عملکرد بهتر، تقویت عضلات بالا تنه، پایین تنه و هماهنگی عصب و عضله است. بسیار مهم است که در مرحله اول تمرینات سعی بر آموزش صحیح حرکات تمرینی به ویژه حرکات چند مفصله و حرکات پرشی با وزن بدن باشد. از فاز های ابتدایی که به پیشرفته برویم، تعیین اینکه یک نوجوان چه زمانی آماده آغاز تمرینات مقاومتی است، به ویژگی های فردی بستگی دارد، نه سن تقویمی که تشخیص آن با مربی است.

وی تاکید کرد: در ابتدای ورزش با کودک و نوجوان باید به فیزیک بدنی و ساختار قامتی (پاسچر) آنها توجه شود و ناهنجاری های قامتی به خصوص کمری آنها با کمک دستگاه و تمرینات تک مفصله اصلاح شود.

مربی بدنسازی تیم فوتبال نوجوانان باشگاه سپاهان ادامه داد: تمرینات اولیه باید با وزن بدن و با کمک کش های ورزشی شروع شود، زیرا هم امنیت بالایی دارد و هم امکان آموزش صحیح حرکات را فراهم می کند؛ همچنین در تمرینات باید به استراحت های تمرینی توجه ویژه ای داشت و بیشتر و بجا به آنها استراحت داد، زیرا ماهیچه ها هنوز به رشد نهایی خود نرسیده اند و نیاز به استراحت بیشتری دارند تا خود را بازسازی کنند.

پرورش اندام به تنهایی برای یک نوجوان آسیب زا است

نوبری در خصوص بدنسازی و استفاده از مکمل های قبل از سن بلوغ، گفت: اگر نوجوانی با تاکید بر رشته پرورش اندام به سالن های ورزشی برود به آسیب های غیر قابل جبرانی دچار می‌شود زیرا هایپرتروفی با هورمون هایی که در بدن ترشح می شود؛ انجام می شود و بعد از بلوغ به اوج خود می رسد، اما افرادی که قبل از بلوغ به این ورزش روی می آورند و زیر نظر افراد بدون دانش کافی تمرین می کنند به استفاده از مکمل های استروییدی روی می آورند که باعث اختلال در رشد شده و بیماری های کبدی و کلیوی را همراه دارد.

وی در خصوص بحث استعدادیابی گفت: استعدادیابی در کشور ما بیشتر بر اساس سن است و فقط افرادی که بلوغ زودرس داشته اند را انتخاب می کنیم، زیرا در این افراد هماهنگی عصب و عضله بیشتر بوده و فرد بهتر می تواند یک حرکت ورزشی را انجام دهد و به توانایی های افراد هم سنی که به بلوغ نرسیده اند، توجه نمی شود. در صورتی که تحقیقات نشان داده که افرادی که بلوغ دیررس دارند، اکثر اوقات به موفقیت های ورزشی بالاتری رسیده و سرآمد می شوند.

مربی بدنسازی تیم فوتبال نوجوانان باشگاه سپاهان افزود: ورزش ها در سنین مخلتفی تخصصی می شوند مثلا شنا و ژیمناستیک در ۸-۹ سالگی، فاز یک دوی سرعت در ۷-۸ سالگی و وزنه برداری در ۱۴-۱۵ سالگی البته در کنار این سن های تقویمی باید به سن بدنی و توانایی های فردی نیز توجه شود.

کد خبر 390416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.