جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برگزار شد

جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و فعالان اقتصادی بخش خصوصی، استاندار اصفهان، نمایندگان مجلس و مسئولان کشوری‌، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا رحمانی عصر شنبه _۳۰ شهریورماه_ در این جلسه در محل سالن نشست های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، با بیان اینکه نباید در بازار کمبود داشته باشیم، اظهار کرد: هدف ما در برنامه توسعه رونق تولید رسیدن حق به حقدار است و پروانه بهره برداری در تدوین قواعد جدید ملاک نیست.

وی افزود: یکی از راهکار های مقابله با تحریم پای کار آمدن همه بخش های اقتصادی کشور است و هر نهاد اقتصادی که قصد دارد تصمیماتی در این زمینه بگیرد باید پیش از تصمیم گیری با تشکل ها ارتباط برقرار کرده و مشورت کند. تشکل ها باید از تصمیم هایشان دفاع کنند و در برابر آنها مسئولیت پذیر باشند؛ اگر بخش خصوصی از تصمیم های خود دفاع نکند نمی تواند در اقتصاد کشور به موفقیت دست پیدا کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اصفهان می تواند یک الگو برای اجرای طرح های پایلوت در کشور باشد. اصفهان قطب صنعتی ایران است و بیش از ۱۰ درصد از صنعت کشور در این استان واقع شده است. توقع داریم استان هایی همچون اصفهان نه تنها مشکلات خود را حل کنند، بلکه به مشکلات صنعتی در کل کشور بیاندیشند و با ارائه طرح های اقتصادی دغدغه صنعتی داشته باشند. باید با خدمت کردن به نظام اقتصادی کشور به خون شهدای شهرهایی همچون اصفهان احترام بگذاریم و وفادار باشیم.

رحمانی ادامه داد: نمی توانیم در جنگ اقتصادی تعدادی از فعالان صنعتی کشور را گیر بیاندازیم. همه صنعتگران باید در زمینه بهبود وضعیت اقتصادی کشور مساعدت کنند. سیستم را به گونه ای چیدمان کرده ایم که فعالان اقتصادی با خیال راحت به تجارت و فعالیت اقتصادی بپردازند. برآورد کرده ایم که در سال ۹۸ از لحاظ اقتصادی به چه منابعی نیاز داریم زیرا حفظ وضع موجود تولید به تعبیر مقام معظم رهبری یک عمل جهادی است. حداقل کاری که می توانیم بکنیم این است که تولید در سال ۹۸ به میزان تولید در سال ۹۷ باشد.

وی اضافه کرد: ظرفیت خالی واحد های صنعتی باید در همه زمینه ها بکارگیری شود. می توانیم دو میلیون و ۹۷۰ هزار دستگاه یخچال و فریز تولید کنیم و در حالی که سال قبل تنها ۹۰۰ هزار دستگاه یخچال و فریزر تولید کرده ایم. فعال سازی واحد های راکد نیز در دستور کار وزارت صمت است و نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش دارد. نظام بانکی پذیرفته که در شش ماهه دوم سال جاری منابع مالی مورد نیاز را تامین کند. باید از ظرفیت خود استان اصفهان استفاده کنید و روسای شعبه بانک های اصفهان باید به رونق تولید در این استان کمک کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: ۸۹ درصد تامین مالی از بازار پولی و بانکی است و این در حالی است که در دنیا تامین مالی از طریق بازار سرمایه در اولویت قرار داد. اصفهانی منابع کم ندارند و باید با فعال سازی این منابع از ظرفیت های صنعتی و اقتصادی استان به شکل حداکثری استفاده شود. تامین زنجیره ای یکی از شیوه های تامین مالی است که تاکنون توجه کمی به آن داشته ایم.

سید حسن قاضی عسگر، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز با اشاره به مشکلات زیاد واحد های صنعتی و تولیدی استان، خاطر نشان کرد: صنایع پوشاک، بافندگی پارچه، دارو سازی و ... مشکلات زیادی در اصفهان دارند و باید این واحد های صنعتی از قانون منع استقرار صنعت استثنا شوند. مستثنی بودن چک های تولیدی در طرح رونق تولید سال ۹۸ حذف شده و باید این قاعده به طرح رونق تولید باز گردد. 

کد خبر 390372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.