میز ملی توسعه صادرات نساجی کشور در اصفهان رونمایی شد

میز ملی توسعه صادرات نساجی کشور با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز _شنبه۳۰ شهریورماه_ در اصفهان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در آئین «رونمایی از میز ملی توسعه صادرات نساجی کشور» گفت: ۷۸ میز توسعه صادرات کالایی در کل کشور وجود دارد، از این تعداد ۱۰ میز کالایی متعلق به استان اصفهان و با سهم تهران برابر است.

ایرج موفق افزود: مهم‌ترین میزهای ملی در سراسر کشور شامل شیرینی جات سنتی‌، گز، گلاب ، صنایع دستی، قیر، گچ و آهک است.

وی با بیان اینکه تعداد واحدهای نساجی در کل کشور ۸۰۵۰ واحد است، گفت: ۱۵ درصد از کل سرمایه گذاری در صنعت مربوط به این بخش است. ۲۲۱۲ واحد صنعتی نساجی در اصفهان فعالیت می کنند که ۲۵ درصد از کل واحدهای صنعتی اصفهان را در بر می گیرند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به مشکلات واحدهای نساجی اضافه کرد: به دنبال این هستیم که بتوانیم در میز ملی توسعه صادرات نساجی کشور پیگیر مسائل مربوط به قاچاق باشیم و درخواست داریم که به شرکت کنندگان در نمایشگاه های تجاری معتبر دنیا یارانه تخصیص یابد.

موفق با بیان اینکه نوسازی در صنعت نساجی اجتناب ناپدیر است، اعلام کرد: پیگیر تسهیلات برای وارد کردن ماشین آلات نساجی و مسائل مربوط به تعرفه‌ها و تبعیض کشورهایی که با تجار ایرانی ارتباط دارند، هستیم و  افتخار می کنیم که میز ملی نساجی در اصفهان و با حضور وزیر صمت رونمایی می‌شود و امیدوارم مصوباتی برای توسعه و رشد این صنعت در این میز ملی داشته باشیم.

برای تامین مواد اولیه از پتروشیمی مشکل داریم

رییس انجمن صنایع نساجی استان اصفهان نیز گفت: برای تامین مواد اولیه از طریق پتروشیمی مشکل داریم و بسیاری از مصوبات برای تسهیل گری در این زمینه رعایت و اجرا نشده است. ۲۵۴ میلیارد تومان از نساجی‌ها گرفته شده و ۵۱۱۴ شغل کاهش پیدا کرده است.

حبیب الله شاه کرمی خواستار شد: تخفیفی که پتروشیمی ها برای شرکت های ترکیه ای قائل می شوند برای تولید کنندگان ایرانی نیز قائل شوند. همچنین ورود تمام محصولات نساجی که امکان تولید آنها در کشور فراهم است‌، ممنوع شود زیرا اهرم تعرفه از بین رفته و دلار ۱۲هزار تومان است. گمرک تعرفه را بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می کند و از این رو تمایل به قاچاق و واردات افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: حداکثر مدت عمر ماشین آلات نساجی در دنیا، پنج سال است؛ این در حالی است که عمر ماشین آلات نساجی در ایران به بیش از ۱۵ سال می رسد. تولید پنبه بسیار سخت است و کشاورز تمایل چندانی به کاشت آن ندارد و این کالا در تمام دنیا به عنوان یک کالای استراتژیک شناخته می‌شود و طلای سفید نام دارد.

رییس انجمن صنایع نساجی استان اصفهان گفت: امسال به دلیل افزایش سطح زیر کشت، ۷۵ هزار تن پنبه کاشته شده است، اما صنعت نساجی ۱۱۰ هزار تن پنبه نیاز دارد. سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار قاچاق منسوجات در کشور داریم و قیمت کالایی که از ترکیه به ایران وارد شده و در بازار به فروش می رسد از قیمت کالاها در خود کشور ترکیه کمتر است.

شاه کرمی گفت: هر کالایی باید برچسب شاخص و دقیق داشته باشد و سپس به کشور وارد شود. باید اطلاعاتش به صورت دقیق در سامانه های رایانه ای ثبت شود تا بتوانیم کالاهای قاچاق و وارداتی را تشخیص دهیم.

وی افزود: ترکیه امروز بازار ایران را به عنوان بازار هدف برای صنعت نساجی خود در نظر گرفته و برای توسعه صادرات پوشاک به ایران هرکاری می کند. ما تنها پنج درصد کمتر از آمریکا پوشاک مصرف می کنیم و این نشان می دهد که ایران یک مصرف کننده بزرگ پوشاک است. چین و هند نیز به عنوان دو کشور تجاری بزرگ قصد دارند ۹۰۰ هزار شغل نساجی ایران را از بین ببرند و ایران را به بازار هدف کالاهای نساجی خود تبدیل کنند.

شاه کرمی تاکید کرد: باید برای بازسازی و نوسازی ماشین آلات صنایع نساجی تسهیلات مناسب و کافی در نظر گرفته شود.

کد خبر 390254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.