۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲
همدان زیر چرخ‌های فرسوده

تردد ناوگان فرسوده در همدان این روزها به کلاف سردرگمی تبدیل شده که گویا گره‌های کور آن حتی با دندان هم باز نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مشکلات رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی بارها از سوی رسانه‌ها مطرح و شده است، اما باوجود وعده‌های مسئولان در ادوار مختلف و اجرای طرح‌های گوناگونی در این زمینه، مشکلات همچنان باقیست  و رانندگان چشم‌انتظار تدبیری کارآمد برای رفع این معضلات هستند.

درآمد اندک، گرانی قطعات و لوازم یدکی و کیفیت نامناسب آن‌ها، فرسودگی خودروها و ناتوانی رانندگان در تآمین نقدینگی کافی برای نوسازی، مشکلاتی است که رانندگان تاکسی در کلانشهر همدان هر روز با آن دست به گریبان هستند.

کیفیت قطعات یارانه‌ای مناسب نیس

رسول احمدی از رانندگان تاکسی قدیمی شهر همدان می‌گوید: رانندگان تاکسی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و نیازمند توجه بیشتر و اقدامات مناسب‌تری از سوی معاونت تاکسیرانی شهر همدان هستند.

وی ادامه می‌دهد: تعداد بالای تاکسی‌ها در شهر همدان به دلیل کمبود شغل، مشکلات زیادی را برای این قشر به همراه داشته است و تاکنون چاره‌ای نیز برای آن اندیشیده نشده است، هر روز شاهد افزایش مشکلات دیگر نظیر تاکسی‌های اینترنتی و مسافربران شخصی هستیم که به مراتب بر حجم مشکلات می‌افزاید.

این راننده تاکسی اضافه می‌کند: در دوسال اخیر قیمت تمامی اجناس به شدت افزایش یافته است و راهکارهایی مقطعی مانند توزیع لاستیک، باطری، روغن و تعدادی از قطعات خودرو از سوی معاونت تاکسیرانی در نظر گرفته شده است، اما انتظار داریم این روند با تامین قطعات بهتر و با کیفیت‌تر و ارزان‌تر ادامه یابد، چراکه در حال حاضر کیفیت قطعات موجود در تعاونی در قیاس با بازار پایین‌تر است و اکثر رانندگان ترجیح می‌دهند از بازار خرید کنند.

رانندگان از آینده شغلی خود مطمئن نیستند

مرتضی فتحی یکی دیگر از رانندگان تاکسی شهر همدان با انتقاد از وضعیت موجود و با بیان اینکه تمهیداتی برای تاکسی فرسوده وجود ندارد، می‌گوید: خودرو بنده فرسوده است و هر چه درآمد دارم خرج این خودروی فرسوده می کنم. از مسولان انتظار دارم تسهیلات لازم و مناسب به منظور نوسازی خودرو را در اختیار رانندگان قرار دهند.

وی ادامه می‌دهد: تا دو سال پیش تسهیلات بانکی به رانندگان پرداخت می‌شد، اما در حال حاضر این موضوع کاملا منتقی شده است و تنها طرح خرید نقدی اجرا می‌شود؛ برای نمونه جهت خرید تاکسی پژو ۴۰۵ باید ۶۰ میلیون تومان وجه نقد پرداخت کنیم این در حالی است که دولت خودرو فرسوده را تنها پنج میلیون تومان از راننده خریداری می‌کند که این روند برای هیچ‌یک از رانندگان به صرفه نیست و تاکنون استقبالی از این طرح نشده است.

این راننده عنوان می‌کند: تعداد بالای تاکسی، نرخ‌گذاری غیر کارشناسی، تاکسی‌های اینترنتی و مسافربران شخصی، نوسازی نشدن خودروهای فرسوده، تامین نشدن قطعات با کیفیت و ارزان خودرو، مشکلات صدور کارت درون‌شهری، مشکلات بیمه‌ای رانندگان و نبود آینده شغلی مناسب از مهم‌ترین چالش‌هایی است که رانندگان تاکسی در شهر همدان با آن مواجه هستند و انتظار داریم مسولان در تغییر و ساماندهی وضع موجود تدابیر لازم و بلند مدت را مورد توجه قرار دهند.

تردد ۱۱۰۰ تاکسی فرسوده در همدان

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که میلاد کریمی، مدیر معاونت تاکسیرانی و حمل و نقل بار و کالای شهرداری همدان با بیان اینکه پنج هزار راننده تاکسی در شهر همدان فعالیت دارند، می‌گوید: این تعداد راننده با استفاده از سه هزار و ۴۵۰ دستگاه تاکسی مشغول خدمات‌رسانی به مردم هستند که از این تعداد حدود یک‌هزار و ۱۰۰ دستگاه فرسوده است و باید نوسازی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بیشترین تعداد تاکسی‌های فرسوده شهر همدان از نوع پیکان هستند، می‌افزاید: با توجه به مشکلات موجود کشور در بازار خودرو در حال حاضر امکان تبدیل تاکسی‌های فرسوده وجود ندارد و متقاضیان از دریافت تسهیلات بانکی بی‌نصیب هستند، اما در صورت پرداخت هزینه نقدی خودرو می‌توانند در کمتر از ۴۸ ساعت خودرو خود را دریافت کنند.

استقبال اندک رانندگان از طرح‌های نوسازی

مدیر معاونت تاکسیرانی و حمل و نقل بار و کالای شهرداری همدان با بیان اینکه سال گذشته تعداد ۲۷۰ دستگاه تاکسی فرسوده در این شهر نوسازی شد، تصریح می‌کند: متقاضیان نوسازی به دلیل فقدان تسهیلات بانکی دولتی و لزوم نقدینگی بالا به منظور خرید خودرو، تمایلی برای نوسازی خودروی خود ندارند که در اینباره  در حال رایزنی با بانک مهرکارآفرین در همدان هستیم تا بتوانیم از طریق این بانک تسهیلات مناسب و بلند مدتی را برای نوسازی تاکسی‌ها فرسوده در اختیار رانندگان قرار دهیم.

کریمی در ادامه بر ضرورت حمایت و تسهیل خدمات رسانی به تاکسی داران شهر همدان تاکید می‌کند و می‌گوید: افزایش چندین برابری قیمت قطعات خودرو به‌ویژه لاستیک، مشکلات عدیده‌ای را برای رانندگان خودروهای عمومی بوجود آورده بود که در همین راستا و از اواخر سال گذشته توزیع لاستیک و قطعات خودرو با قیمت کمتر از نرخ بازار در بین رانندگان تاکسی‌ انجام شده است و ادامه دارد.

وی ادامه می‌دهد: تاکنون بیش از هفت هزار حلقه لاستیک با ۳۰ درصد ارزان‌تر از قیمت بازار از طریق تعاونی تاکسیرانی در بین رانندگان تاکسی توزیع شده است که این روند ادامه خواهد داشت.

مدیر معاونت تاکسیرانی و حمل و نقل بار و کالای شهرداری همدان اضافه می‌کند: علاوه بر توزیع لاستیک، تامین و توزیع قطعات خودرو نظیر دیسک و صفحه کلاچ، روغن موتور و ضدیخ با قیمت تعاونی انجام شده است و در کنار این موارد توجه به معیشت رانندگان نیز مورد توجه این معاونت قرار دارد و در همین رابطه اقلام و مایحتاج ضروری یارانه‌ای مانند برنج، روغن، گوشت و... نیز در بین آنان توزیع شده است.

کد خبر 390226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.