شهروندان از خریداری زمین با تفکیک غیرمجاز خودداری کنند

معاون شهرسازی و معماری شهردار یزد با بیان اینکه مشکلات مالکیت زمین از دلایل مهم ساخت‌ و سازهای بدون پروانه است، گفت: شهروندان از خریداری زمین‌هایی با تفکیک غیرمجاز خودداری کنند.

به گزارش ایمنا، مجتبی فرهمند اظهار کرد: موضوعی که مقدمه تخلفات ساختمانی است، رعایت نشدن ضوابط احراز زمین‌هایی است که امکان صدور پروانه را ندارند یا تفکیک‌هایی که به صورت غیرمجاز صورت گرفته و در آن ضوابط، شهرسازی و سرانه‌های خدماتی و معابر رعایت نشده است؛ در نتیجه این موارد باعث می‌شود شهرداری نتواند پروانه صادر کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد ادامه داد: نخستین گام در این راستا این است که شهروندان زمین‌هایی را که به این شکل تفکیک می‌شود و شهرداری به رسمیت نمی‌شناسد، خریداری نکنند.

وی افزود: شهرداری امکان صدور پروانه برای زمین‌هایی که پیش از این به صورت مشاعی سند داشته‌اند را فراهم کرده است، اما برای زمین‌هایی که از امسال به بعد به صورت مشاعی تفکیک شوند، پروانه صادر نمی‌کند.

فرهمند با بیان اینکه شهرداری یزد برای افزایش صدور پروانه ساختمانی تمهیداتی را در بحث زمین فراهم کرده، خاطرنشان کرد: تفکیک‌های کمتر از حد مجاز یعنی ۱۵۰ متر، امکان صدور پروانه نداشتند اما با تدابیر شهرداری قرار شد زمین‌های تفکیک شده کمتر از حد نصاب تا قبل از سال ۹۸ سند دریافت کنند که این مشمول ساخت ‌و سازهای جدید از سال ۹۸ به بعد نخواهد شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار یزد با بیان اینکه مشکلات مالکیت زمین از دلایل مهم ساخت ‌و سازهای بدون پروانه است، از شهروندان خواست تا از خریداری این زمین‌ها خودداری کنند چراکه در غیر این صورت گشت ساختمان شهرداری با جدیت وارد عمل می‌شود و جریمه گزافی متوجه مالک خواهد شد.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد از تخلفات ساخت ‌و ساز به موضوع زمین مرتبط است، اضافه کرد: شهرداری برای جلوگیری از تفکیک غیرمجاز و خرید و فروش زمین‌های تفکیک شده از سوی افراد سودجو، در زمینه شناسایی زمین‌های بزرگ وارد عمل شده و به صورت جدی جلوی این تخلفات گرفته می‌شود.

فرهمند گفت: زمین‌های بزرگ پتانسیل بیشتری برای تفکیک غیرمجاز دارند، از این رو شهرداری کنترل بیشتری روی زمین‌های بزرگ دارد و مراقبت می‌کند بستری برای ضرر و زیان مردم فراهم نشود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار یزد ادامه داد: تاکید شهرداری در فرآیند تفکیک زمین سهمی‌ ندارد، چراکه در این صورت ضوابط را کنترل می‌کردیم، اما چون در فرآیند صدور سند به خصوص قانون تملک اراضی نقش نداریم، شاهد این تخلفات هستیم؛ از این‌رو از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان می‌خواهیم که قبل از صدور مجوز تفکیک زمین، موضوع را با شهرداری هماهنگ کنند.

کد خبر 390086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.