حفظ باغات سنجان و کرهرود اراک نیازمند تدوین برنامه جامع

شهردار اراک با بیان اینکه احیا، حفظ و نگهداری باغات، نیازمند تدوین شرح وظایف برای تمامی دستگاه‌های مربوطه است، گفت: اگر به بخش خصوصی بها بدهیم و فضایی ایجاد کنیم که با استفاده از ظرفیت‌ها، زمینه‌های ثروت‌اندوزی و ثروت‌زایی فراهم شود خود به خود مشکلات رفع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدکریم شفیعی در جلسه بررسی راهکارهای حفظ و احیا باغات سنجان و کرهرود اظهار کرد: جهاد کشاورزی باید طبق قانون و در یک ضابطه و چارچوب به باغداران باغات سنجان و کرهرود مجوز فنس‌کشی و ساخت خانه کارگری در باغات را بدهد و پیگیری لازم صورت گیرد تا اقدامی خلاف این موضوع انجام نشود، چرا که در خارج از محدوده حریم شهری جهاد کشاورزی مسئول و پاسخگو است و شهرداری در این زمینه کمک می‌کند تا نظارت لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه باید در زمان فنس کشی از تکه تکه شدن زمین‌ها که عاملی برای از بین رفتن آن است، جلوگیری کرد، گفت: این مسئله حتی اگر نیاز باشد در کمیسیون ماده پنج بررسی می‌شود، همچنین یک نقشه از منطقه تهیه و محدوده زمین‌ها در سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) معین خواهد شد تا در کمیسیون ماده پنج مطرح و تصمیم‌گیری شود البته در صورتی که نیاز به همکاری وجود داشته باشد شهرداری آمادگی خود را در این زمینه اعلام می‌کند.

شهردار اراک افزود: در ارائه مجوز فنس کشی رنگ فنس، جنس و فرمت آن تعیین و عوارضی مورد نیاز دریافت شود، همچنین هر مجوزی که شهرداری باید صادر کند در اختیار آنها قرار می‌دهیم در مقابل جهاد کشاورزی نیز باید همین روند را اجرا کند تا مردم، باغات سنجان و کرهرود را آباد و احیا کنند.

وی ادامه داد: در چند جلسه‌ای که با استاندار مرکزی داشته‌ایم نظرات بر این بود که ارزش افزوده‌ای ایجاد کنیم تا مردم خود باغات را آباد کنند.

شفیعی با اشاره به لایروبی۱۱۷۰ متر قنات سنجان و دیواره سازی امتداد قنات‌ها خاطرنشان کرد: همکاری لازم برای لایروبی قنات سنجان را انجام می‌دهیم همچنین نیاز سنگ کوهی برای ترمیم دیواره‌سازی و ماشین آلات را رفع می‌کنیم.

اولویت نخست حفظ این باغات است

محمدحسین فدایی، رییس شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در این جلسه گفت: در بحث صدور مجوز برای باغات سنجان و کرهرود اولویت نخست حفظ این باغات است.

وی افزود: مجموعه شهرداری برای ورود به زمین‌های باغی که از طرف صاحب باغ حفظ و نگهداری نمی‌شود می‌تواند طبق قانون از طریق دادستانی ورود کرده و در زمان مراجعه مالک، هزینه حفظ و نگهداری را اخذ کند.

کد خبر 390065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.