آسیا در مسیر مبارزه با زباله‌های دریایی

کشورهای آسیای جنوب شرقی دست به اقداماتی سرنوشت‌ساز در منطقه زدند تا تجارت ویرانگر زباله‌های پلاستیکی را متوقف کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا (آ.سه‌آن) اقدام به تعیین چارچوبی برای جلوگیری از ایجاد زباله‌های دریایی کرد که بر طبق آن، این چالش مشترک به صورت ریشه‌ای مورد بررسی قرار گرفته است؛ چرا که در حال حاضر مدیریت پسماندهای پلاستیکی و جلوگیری از تبدیل پلاستیک‌ به زباله بر کاهش تولید پلاستیک ارجحیت دارد.

پلاستیک یکی از عوامل آلودگی محیط زیست است که باید به دنبال راهکاری برای رفع آن بود، زیرا ارائه راهکار برای جلوگیری از ورود این آلودگی به آب‌ها در واقع آخرین مرحله از فرآیند چرخه مصرف پلاستیک به حساب می‌آید که پس از تولید آن مورد توجه واقع می‌شود.

با این حساب لازم است که کشورهایی در جهان، خصوصا کشورهای پیشرفته و صنعتی که زباله‌های پلاستیکی خود را به کشورهای در حال توسعه صادر می‌کنند، اقدام به ارائه راهکار برای کاهش تولید پلاستیک داشته باشند و نه دفع آن. با این حال کشورهای جنوب شرق آسیا که از مهم‌ترین کشورهای وارد کننده این زباله‌ها به حساب می‌آیند اقدام به تعیین چارچوبی بر اساس راهکارهای آ.سه‌آن کردند چرا که به منظور کاهش مؤثر این نوع آلودگی‌ها چه در زمین و چه در آب‌های آزاد لازم است، سیاستی اتخاذ شود که از میزان تولید پلاستیک‌ها بکاهد، نه اینکه شامل راهکارهای بیشتر برای دفع آن‌ها باشد.

برای مثال تصویب قوانینی به منظور طراحی مجدد بسته‌بندی محصولات و فرآیند تحویل آن‌ها می‌تواند در این رابطه موثر باشد. البته این چارچوب هنوز هم فاقد چشم‌انداز لازم برای توسعه سیستم‌های مناسب به منظور جایگزینی پلاستیک با دیگر مواد یکبارمصرف ولی قابل تجزیه است، برای مثال هنوز هم واردات پلاستیک در این مناطق انجام می‌گیرد ولی آ.سه‌آن در حال مبارزه با تجارت زباله است که بیشترین عواقب ناگوار زیست محیطی و اجتماعی را در پی دارد و چارچوب نوشته شده آن به بیان نوآوری‌ها و گزینه‌های جایگزینی بسیاری در این زمینه پرداخته است. پیشرفت‌های صورت گرفته در بخش فن‌آوری نیز دولت‌های آ.سه‌آن را در موقعیتی قرار داده است که با تمرکز روی نوآوری‌های دوستدار محیط زیست بیشتر، تغییر ذهنیت عموم نسبت به استفاده از پلاستیک‌های یکبار مصرف را آسان‌تر کنند.

در حال حاضر این اتحادیه با توجه به پیشنهادات سازمان محیط زیستی غیر دولتی "صلح سبز" که یک نهاد هماهنگ‌کننده بین‌المللی در آمستردام با ۳۹ دفتر اداری در اقصی نقاط جهان است، تصمیم دارد که سریعا قانونی نسبت به ممنوعیت واردات انواع زباله‌های پلاستیکی، حتی زباله‌هایی با هدف بازیافت، تصویب کند و از تأیید این قانون توسط تمامی کشورهای ملل جنوب شرق آسیا اطمینان حاصل کند، همچنین این سازمان در نظر دارد که با ایجاد یک سیاست جامع منطقه‌ای، به کاهش گسترده تولید بسته‌بندی‌های پلاستیکی یکبار مصرف و محصولات اقدام کند و پذیرش نوآوری‌های ارائه شده در بسته‌بندی‌های قابل استفاده مجدد و سیستم‌های تحویل جایگزین را تسهیل کند. پیشبرد یک چارچوب اقتصادی چرخشی پایدار و اخلاقی که مبتنی  بر رویکردهای ضایعات صفر عمل می‌کند و محافظ سلامت انسان و محیط زیست است، از دیگر اهداف آ.سه‌آن به حساب می‌آید که کشورهای عضو را قادر می‌سازد تا رشد و پیشرفت خود را از استخراج بیش از حد منابع، تولید و مصرف‌ ضایعات تفکیک کند.

کد خبر 390056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.