رئیس‌جمهور یکی از خطبای جمعه باشد

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

رد کردن نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو از سوی وزیر دفاع

امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پیش از ظهر امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره حملات پهپادی اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی با رد برخی اظهارات درباره نقش داشتن ایران در این عملیات اظهار کرد: فکر می‌کنم موضوع بسیار روشن است و این اتفاق بین دو کشور در حال درگیری با یکدیگر رخ داده است، یک طرف درگیری‌ها که یمنی‌ها هستند به صراحت اعلام کرده‌اند که این کار را انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه منطق کار یمنی‌ها روشن است ادامه داد: کشوری که سالیان سال تحت حملات شدیدی بوده و تعداد زیادی تلفات در جنگ و محاصره به مردم آنها وارد شده، دست به چنین کاری زده است. به لحاظ نظامی نیز این موضوع دور از دسترس نیست؛ حدود دو سال قبل یمنی‌ها عملیاتی علیه یک فرودگاه در امارات انجام دادند و طی آن یک موشک با برد ۱۲۰۰ کیلومتر را شلیک کردند؛ هر چند به نظر می‌آمد این شلیک از دقت لازم برخوردار نیست، اما اینکه یمنی‌ها بعد از دو سال به دقت بالایی رسیده باشند از لحاظ نظامی قابل قبول است. 

وزیر دفاع  تاکید کرد که برای عربستان از این جهت کاملا روشن است که این موضوع متعلق به درگیری‌هایی میان دو کشور است، چرا که از طرف مقابل انگیزه کامل وجود دارد. 

امیر حاتمی در واکنش به برخی اظهارات در خصوص مشارکت ایران در حمله اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو تصریح کرد: اینکه دیگران از جمله جمهوری اسلامی ایران را در این خصوص متهم می‌کنند، نیز کاملا موضوعی روشن است؛ عربستان و رژیم صهیونیستی کشورهایی هستند که از ابتدا به دنبال کشیدن پای آمریکایی‌ها به درگیری‌های منطقه بوده‌اند و آرزوی‌شان همواره این بوده که چنین اتفاقی بیفتد. بر همین اساس تلاش کرده‌اند تا از هر حادثه جنگی که میان دو کشور اتفاق می‌افتد هدف خود را دنبال کنند. 

وی خاطرنشان کرد: به نظرم موضوع اتهام زنی به ایران کاملا روشن است و این ادعاها و اتهامات به طور جدی و قطعی رد می‌شود. از طرف دیگر فکر می‌کنم طرح چنین ادعاهایی نیز به جایی نخواهد رسید. چرا که هیچ سندی برای اثبات آنها وجود ندارد و می‌توان هر کسی را بدون ارائه دلیل متهم کرد؛ اقدام عربستان نیز در این چارچوب است.

حمله به جناح مقابل برای کسب اکثریت مجلس، خطای بزرگی است

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم درباره راهکار افزایش مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم گفت: اساس امید مردم به کارآمدی دولت و نظام است و هر مقدار کارآمدی دولت و نظام جمهوری اسلامی بالا برود، اعتماد مردم به مجموعه افزایش پیدا می‌کند و استقبال آنها هم از انتخابات بالا می‌رود.

وی افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل ضعف‌هایی که در مدیریت اجرایی کشور بوده، ما شاهد یک افت بزرگ در اعتماد مردم به مدیران خودشان هستند، اما برای اینکه در ماه‌های باقیمانده بتوانیم مردم را امیدوار کنیم و از آنها برای حضور پای صندوق‌های رای دعوت کنیم، باید دولتمردان و مسئولان کشور ما خدمات خودشان را به صورت گسترده‌ای افزایش بدهند تا مردم حس کنند که یک حرکت نویی از خدمت‌رسانی پدید آمده است، شبیه آنچه که امروز در قوه‌قضائیه شاهد هستیم که واقعا عملکرد رئیس قوه قضائیه امیدآفرین است و اگر همین رفتار را مسئولان سایر قوا هم نشان بدهند، حتما موثر خواهد بود.

عضو جامعه روحانیت مبارز درباره نقش جریان‌های سیاسی و احزاب نیز گفت: جناح‌های سیاسی و احزاب کشور نیز باید منافع و مصالح ملی را دنبال کنند و در پازل طراحی شده دشمنان نظام جمهوری اسلامی بازی نکنند. پازل دشمن این است که ملت ما را از مقاومت خودش در مقابل زیاده‌ خواهی‌های استکبار جهانی و آمریکا و مداخلات صهیونیست‌ها در منطقه پشیمان و افسرده کنند و سطح مشارکت در انتخابات ما را پایین بیاورند و اگر در چنین شرایطی کسی در اختلافات سیاسی بدمد، در خدمت آنها عمل کرده است. 

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه نیروهای سیاسی باید کاملا هوشیار باشند و در خدمت پازل دشمن نباشند، گفت: برای اینکه این اتفاق بیفتد ما نیازمند همدلی، همنوایی و انسجام ملی هستیم و باید مجموعه ساز وکارهای جناح‌ها و گروه‌های سیاسی به سمت مصالح ملی برود و خصوصا در این شرایط هرگونه اقدامی در جهت حمله به جناح‌ها و نیروهای سیاسی مقابل، به خیال آنکه مجلس آینده را به دست بگیرند و اکثریت مجلس را کسب کنند، خطای بزرگی است.

زنگنه: حادثه آرامکو آثار کوتاه مدتی دارد

بیژن زنگنه در حاشیه جلسه چهارشنبه هیئت دولت در پاسخ به این پرسش که حادثه آرامکو چه تاثیری بر بازار نفت خواهدت داشت، اظهار کرد:‌ آثار این اتفاق کوتاه مدت خواهد بود، اما بر قیمت نفت همه کشورها تاثیر می‌گذارد. 

وی در پاسخ به این پرسش که ما اکنون می‌توانیم نفت خود را راحت بفروشیم، تصریح کرد: ما نفت را می‌فروشیم، ولی نمی‌توانیم راحت بفروشیم. 

وی درباره‌ی تلاش آمریکا برای عرضه‌ی نفت خود به بازار خاطر نشان کرد:‌ آمریکا با تولید نفت از طریق شل دنبال به دست آوردن بازار است و یک دلیل تحریم نفت ما هم همین بوده است. اما آنها نگران عرضه نفت هم هستند که ما در این زمینه همیشه گفته‌ایم از نفت نباید به عنوان سلاح استفاده شود زیرا نفت یک کالای مورد نیاز همه است. 

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا پس از تحریم ها روسیه و چین در بازار نفت ایران سرمایه گذاری کرده‌اند اظهار کرد:‌ روس‌ها بهتر عمل کرده‌اند ولی چینی‌ها خیلی فعال نیستند. 

زنگنه همچنین درباره‌ی افزایش تولید نفت از پارس جنوبی گفت: خوشبختانه از سال ۹۷ برداشت ما از پارس جنوبی نسبت به قطر بیشتر شده است و برنامه ما هم افزایش تولید است .

غرویان: رئیس‌جمهور باید یکی از خطبای نماز جمعه باشد

حجت الاسلام محسن غرویان، در واکنش به بخشی از سخنان پناهیان در نماز جمعه تهران، گفت: نکته اول اینکه قیاس حکومت فعلی با حکومت امام زمان به قول علما قیاس مع الفارق است، یعنی آن حکومت معصوم است و با حکومت غیر معصوم زمین تا آسمان تفاوت دارد، بنابراین این مقایسه، مقایسه نادرستی است.

وی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم از زبان معصوم سخن بگوییم و بگوییم که امام زمان چنین است، مگر ما نایب امام زمان هستیم که بخواهیم از طرف ایشان صحبت‌هایی بکنیم، حکومت امام زمان را دقیقا نمی‌توانیم بیان و توصیف کنیم. 

این استاد حوزه درباره استناد پناهیان به روایات گفت: به این ترتیب تفسیر روایات سلیقه‌ای می‌شود، آزادی بیان را در حکومت امام زمان معنا کردن، سلیقه گوینده است که این چنین تفسیر می‌کند و این سخن امام زمان نیست. 

وی ادامه داد: تفاسیر و قرائت‌های دیگر هم هست و هر قرائتی را نمی‌توان به اسم امام زمان مطرح کرد، در قرآن می‌فرماید «لا اکراه فی‌الدین» یعنی در دین اکراهی نیست، همین آیه قرآن تفسیرهای مختلف دارد، عده‌ای از آن استبداد رای می‌فهمند و عده‌ای دیگر از آن آزادی دینداری را می‌فهمند، اینها قرائت‌های سلیقه‌ای و شخصی است که هر کسی یک اظهارنظری می‌کند و نوعی تفسیر می‌کند.  

این مدرس حوزه گفت: مساله آزادی بیان هم تفسیر دیگری دارد. ما روایت‌های زیادی هم داریم که می‌گوید در مسائل اجتماعی و سیاسی مشورت کنید و بر پیغمبر اسلام نیز دستور مشورت آمده است و در قرآن هست «و شاورهم فی الامر» «و امرهم شورا بینهم»، این یعنی آزادی بیان؛ پیغمبر هم مکلف و موظف است با مردم مشورت کند، چه برسد به غیرمعصوم که در زمان ما است و باید حتما مجلس شورا و مجلس اظهارنظر باشد و نمایندگان مردم باید با آزادی بیان حرف بزنند. 

غرویان ادامه داد: یعنی تفسیر اینکه چه کسی آزادی بیان داشته باشد، خیلی تفسیرهای غلط و نادرستی است و ما حق نداریم از جانب معصوم تفسیرهای شخصی و سلیقه‌ای را مطرح کنیم اینها بحث‌هایی است که کارشناسی می‌خواهد. 

غرویان در واکنش به اینکه این سخنان از تریبون نماز جمعه به عنوان نماد وحدت مسلمانان گفته شد، گفت: این مشی درستی نیست، نماز جمعه نباید در دست سخنرانان جناح خاصی باشد، به هر حال نماز جمعه اگر می‌خواهد مردم را جذب کند، باید سخنرانی‌هایی که آنجا انجام می‌شود بین همه جناح‌ها مشترک باشد و مباحث مطرح شده در نماز جمعه تریبون آزادی بیان برای جناح‌های مختلفی که نظام، قانون اساسی و ولایت فقیه را قبول دارند، باشد و با قرائت‌های مختلف نظرشان را بیان بکنند. 

وی یادآور شد: من چند سال پیش پیشنهاد دادم که رئیس‌جمهور بیاید در نماز جمعه صحبت کند و حداقل یکی از خطبای نماز جمعه باید رئیس‌جمهور باشد چراکه منتخب ملت است و اکثریت به او رای داده‌اند، بنابراین جا دارد او بیاید مسائل سیاسی را در پایگاه نماز جمعه که سیاسی و عبادی است مطرح کند. منتخب اکثریت راحت‌تر و بهتر مسائل سیاسی کلان جامعه را بررسی و تحلیل می‌کند.

توکلی: اگر سال ۷۶ کاندیدا می‌شدم در مقابل خاتمی پیروز بودم!

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ششمین نشست از سلسله جلسات هسته عدالت‌پژوهی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) درباره شرایط اجتماعی و سیاسی دوران اصلاحات، با اشاره به  موضوع انتخابات سال ۱۳۷۶ و پیروزی خاتمی در آن انتخابات پرداخت گفت: آذر ۱۳۷۵، بعد از طی شدن دوران تحصیل در انگلستان، به ایران بازگشتم و سراغ تأسیس روزنامه فردا رفتم. ضمناً با حدود ۱۵ نفر از افراد نزدیک در مورد انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ مشورت کردم؛ از جمله سراغ آقای جواد لاریجانی رفتم.

وی ادامه داد: انتخابات هم شکل و قوام گرفته بود و همگان در جناح اصول‌گرایی، آقای ناطق نوری را پیروز انتخابات می‌دانستند. از او پرسیدم که اگر من نامزد انتخابات شوم، چه اتفاقی می‌افتد که جواد لاریجانی پاسخ داد: همه‌چیز به هم می‌خورد. در پاسخ گفتم، شما چطور سیاست‌مداری هستید که یک متغیر برون‌زا به‌راحتی می‌تواند تمام برنامه شما را دچار اختلال کند؟

توکلی با اشاره به جمع‌بندی خود در اینکه اگر در آن انتخابات نامزد می‌شدم، برنده انتخابات بودم، افزود: با حضور من در انتخابات ۱۳۷۶، امکان ایجاد دوقطبی که در نهایت منجر به پیروزی آقای خاتمی شد، رقم نمی‌خورد. 

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: با این‌حال به دو دلیل در عرصه انتخابات وارد نشدم، اول نبود افرادی که به من در اداره کشور کمک کنند؛ می‌خواستم که یک «برنده خوب» باشم و افرادی که در این زمینه بتوانند به من کمک کنند، وجود نداشت. از سوی دیگر، نمی‌خواستم بازی جریان اصول‌گرایی را به هم بزنم؛ چراکه نتیجه به هم خوردن بازی طراحی‌شده، اصلاً معلوم نبود و امکان داشت در صورت شکست اصول‌گرایان، همه علت شکست به حضور من در انتخابات مرتبط شود.

وی تصریح کرد: آقای ناطق نوری را در آن موقع خیلی بد نمی‌دانستیم و حداقل از خیلی‌ها بهتر بود.

کد خبر 390013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.