۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
 ذات‌الریه سرپایی چیست؟

ذات‌الریه سرپایی (Walking Pneumonia)، اصطلاحی است که افراد برای توصیف یک نمونه خفیف از پنومونی به کار می‌برند؛ پزشکان ممکن است این عارضه را "پنومونی غیرمعمول" بنامند، زیرا مانند نمونه‌های دیگر جدی‌ نیست.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این بیماری نوعی از پنومونی است که به انداره سایر انواع آن ترسناک نبوده و از آن‌ها خفیف‌تر است. بنابراین معمولاً نیازی به بستری‌شدن افراد در بیمارستان وجود ندارد. پنومونی سرپایی معمولا به علت یک باکتری به نام "مایکوپلاسما پنومونیه" ایجاد می‌شود. در این حالت مانند سرماخوردگی نیازی به استراحت در رختخواب یا بستری‌شدن در بیمارستان نیست. حتی می‌توان مشغول به کار شد و روند معمول زندگی را ادامه داد. در ادامه شما را با جزئیات و علائم این بیماری بیشتر آشنا می‌کنیم:

چه افرادی مبتلا به این بیماری می‌شوند؟

هر کسی می‌تواند به  ذات‌الریه سرپایی مبتلا شود. پنومونی ناشی از مایکوپلاسما در کودکان و بزرگسالان کمتر از ۴۰ سال شایع است. افرادی که در محل‌های شلوغ مانند مدارس، خوابگاه‌ها، سربازخانه‌های نظامی و خانه‌های سالمندان، کار و یا زندگی می‌کنند به احتمال بیشتری در معرض این بیماری قرار می‌گیرند. اواخر تابستان و پاییز معمول‌ترین دوره سالیانه برای ابتلا به پنومونی سرپایی است، اما عفونت‌ها ممکن است در سرتاسر سال اتفاق بیفتد.

آیا این بیماری مسری است؟

پنومونی سرپایی از طریق عطسه یا سرفه و به آرامی گسترش می‌یابد؛ این بیماری برای مدت ۱۰ روز مسری است، بدین معنی که در این زمان پنومونی از افراد مبتلا به سایرین سرایت می‌کند. محققان معتقد هستند که این بیماری در صورت تماس بسیار نزدیک با فرد آلوده، منتقل می‌شود و هر  چهار تا هشت سال یک‌بار، شیوع گسترده آن اتفاق می‌افتد.

علائم بیماری چیست؟

علائم بیماری معمولا ۱۵ تا ۲۵ روز پس از قرار گرفتن در معرض مایکوپلاسما، آغاز و به آرامی در طول دو تا چهار روز بدتر می‌شود. درد قفسه سینه هنگام تنفس عمیق، سرفه‌ به‌طوری‌که ممکن است به تشنج شدید منجر شود، نشانه‌های خفیف شبیه به آنفولانزا مانند تب و لرز، گلو درد، سردرد، خستگی و ضعف ناگهانی که ممکن است تا ناپدیدشدن سایر علائم ادامه یابد، بعضی از نشانه‌های این بیماری است. عفونت گوش، کم‌خونی یا جوش‌های پوستی نیز در برخی از مبتلا یان به پنومونی سرپایی دیده می‌شود.

کد خبر 389681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.