تفاوتی میان عزاداری و جشن در حکم موسیقی وجود ندارد

یک کارشناس دینی و مذهبی گفت: یکی از مصادیق بارز شادی و حزن برپایی جلسات شادی و عزاداری اهل بیت (ع) است. در این مراسم از آلات موسیقی متفاوتی استفاده می شود، اما در حکم موسیقی تفاوتی بین مراسم عزاداری و جشن نیست.

حجت الاسلام و المسلمین امیر صالحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص نواهای موسیقی در مراسم مذهبی اظهار کرد: یکی از مصادیق بارز شادی وحزن برپایی جلسات شادی وعزاداری اهل بیت (ع) است. در این مراسم از آلات موسیقی متفاوتی استفاده می شود.

این کارشناس دینی در خصوص استفاده از آلات موسیقی در مولودی ها، گفت: حکم شرعی استفاده از آلات موسیقی بستگی به چگونگی استفاده از آن دارد، اگر به نحو لهوی استفاده و موجب کشیده شدن انسان به سمت بی‌بندوباری و بیهودگی شود، حرام است که به آن ها آلات مشترک گفته می شود ولی برخی مانند دف به فتوای بسیاری از مراجع معظم در هر صورتی حرام است.

وی با اشاره به استفاده از آلات موسیقی در مراسم عزاداری، اضافه کرد: اگر از آلاتی است که به لهو و حرام اختصاص دارد. نواختن آن (در هر حال) جایز نیست ولی اگر از آلات موسیقی مشترک باشد استفاده از آن به منظور مشروع اشکال ندارد. در حکم موسیقی تفاوتی بین مراسم عزاداری و جشن نیست.

کد خبر 389615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.