۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
زنی که لوگوی گوگل را تغییر داد!

امروز گوگل لوگوی خود را به افتخار یک زن گیاه‌شناس، تغییر داد؛ "اینس مکزیا" یک زیست‌شناس مکزیکی آمریکایی بود که در سال ۱۸۷۰ میلادی در واشنگتن به دنیا آمد.

به گزارش ایمنا، این محقق به دلیل جمع‌آوری مجموعه‌ای از نمونه گیاهان جدید از مناطقی در مکزیک و آمریکای جنوبی شهرت یافت. وی در دوران فعالیت خود موفق به کشف جنس جدیدی از "کاسنیان" شد. بسیاری از گیاهان تیره کاسنیان، علفی بوده اما تعداد قابل توجهی از آن‌ها به صورت بوته، پیچان یا درخت است. گیاهان این تیره در تمام جهان پراکندگی دارند. آن‌ها به ویژه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری بسیار زیاد دیده می‌شود.

از گیاهان تیره کاسنی، فرآورده‌هایی حاصل می‌شود که اهمیت اقتصادی دارد، در این میان می‌توان گیاهانی مانند روغن‌های آشپزی، تخم آفتابگردان، کنگر فرنگی، مواد شیرین‌کننده و چای‌های گوناگون را نام برد. یونس مکزیا در طول عمر ارزشمند خود نمونه‌های گیاهی متعددی را جمع‌آوری کرد که از اهمیت فراوانی برخوردار است. وی در سال ۱۹۲۵ میلادی در چنین روزی نخستین سفر خود را برای جمع‌آوری نمونه‌های گیاهی آغاز کرد و با گروهی از محققان دانشگاه استنفورد، به مکزیک سفر کرد تا به جست‌وجوی گونه‌های نادر گیاهی بپردازد.

با وجود اینکه مکزیا در این سفر از صخره افتاد و در ناحیه دست و برخی از دنده‌های خود، دچار شکستگی شد، توانست ۵۰۰ نمونه گیاه را با خود به خانه بیاورد که ۵۰ عدد از آن‌ها تا آن زمان کشف نشده بود. با وجود اینکه این محقق هیچ‌گاه دریافت مدرک خود را به اتمام نرساند، اما به یکی از مشهورترین افراد تاریخ تبدیل شد که نمونه‌های گیاهی جمع‌آوری کرده‌ است. وی طی حرفه خود ۱۵۰ هزار گونه گیاه جمع‌آوری کرد و سرانجام در سال ۱۹۳۸ میلادی در سن ۶۸ سالگی درگذشت. 

منبع: ایسنا

کد خبر 389511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.