۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
مسکو میزبان عجیب‌ترین پارک شهری

به منظور بهبود فضای سبز شهری و ایجاد یک ریز اقلیم جدید، مسکو اقدام به ایجاد یک پارک بدون مسیر کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ساکنان مسکو می‌توانند از مزایای وجود فضای سبزی که قطب خلاقیت و ادغام فرهنگی این شهر به حساب می‌آید بهره‌مند ‌شوند؛ چرا که این شهر به منظور پیشرفت‌های هر چه بیشتر، تلاش می‌کند که در هر زمینه بهترین خود را ارائه دهد و بر پروژه‌های ارزشمند و بزرگ توسعه شهری سرمایه‌گذاری کند.

به ‌عنوان بخشی از این برنامه‌های توسعه، یک استودیوی طراحی آمریکایی با همکاری معماران ارشد اهل مسکو، فضای سبزی به نام "پارک زریادیه Zaryadye " در مسکو ایجاد کرده اند. این پارک ۳۵ هکتاری در یکی از بخش‌های تاریخی تجاری شهر مسکو قرار دارد و اولین پارک مسکو در طول ۵۰ سال اخیر است که در این مقیاس ایجاد می‌شود.

زریادیه، پارکی برای روسیه و از جنس روسیه است چرا که نمونه‌ای جامع از طبیعت کل آن به حساب می‌‎آید. از سوی دیگر، به‌عنوان طرحی که تنها قابلیت اجرا شدن در روسیه را دارد، این پارک توانسته است به خوبی چهره طبیعت و شهر را با یکدیگر ادغام ‌کند.

در واقع می‌توان گفت زریادیه تجسم یک شهرنشینی طبیعت بکر است؛ جایی که معماری و طبیعت با هم یکی می‌شوند و نمی‌توان برای آن‌ها مرزی قائل شد. علاوه بر این از آنجایی که پارک‌های سنتی روسیه همگی متقارن و بسیار منظم هستند، ایجاد پارکی نامتقارن و بدون جاده‌بندی در مسکو، یک حرکت شهری بسیار مهم تلقی می‌شود.

وجود یک فضای پس‌زمینه برای این پارک که با شیبی ملایم و به صورت جاده‌ای موج‌دار بر فراز قسمتی از رودخانه مسکو ایجاد شده است، چشم‌اندازی وسیع از نقاط دیدنی شهر هم‌چون کاخ کرملین، میدان سرخ و کلیسای جامع سنت باسیل به وجود می‌آورد و با فراهم آوردن چشم‌اندازی از دورنمای شهر، لذت تماشای مناظر اطراف را دوچندان می‌کند.

طراحان پارک زریادیه با تقلید از انواع اقلیم‌های استپی، جنگلی، تالابی و توندرا و ادغام آن‌ها با یکدیگر در یک مجموعه سبز، اقدام به حفظ نمادین دامنه اقلیمی وسیع و پراکنده موجود در سراسر روسیه کرده‌اند و سایر نقاط را تشویق می‌کنند که شرایط مشابهی پدید آورند.

در سراسر این پارک چهار ریز اقلیم متفاوت به منظور تنظیم دما، جلوگیری از وزش باد و شبیه‌سازی نور روز ایجاد شده است. این اقلیم‌های تقویت شده امکان دسترسی بالقوه و دائمی به پارک را در تمام طول سال فراهم می‌کند.

علاوه بر این در طول زمستان می‌توان از تپه‌های موجود در پارک به‌عنوان مسیری برای سورتمه‌سواری استفاده کرد در حالی که آلاچیق‌ها و غرفه‌های ایجاد شده در پیچ و تاب‌های آن می‌تواند به‌عنوان فضاهای سبز و پناهگاه‌هایی امن برای استراحت و آرامش مورد استفاده قرار گیرد. در این پارک پنج آلاچیق، دو سالن آمفی‌تئاتر و یک سالن کنسرت ارکستر فیلارمونیک تعبیه شده است.

کف پارک زریادیه با استفاده از سیستم سنگ‌فرشی معمول و با ترکیبی از سنگ‌های سبز و خاکستری پوشانده شده است که در لبه‌ها محو می‌شود و ظاهر تماما سنگ‌فرش‌شده پارک را بسیار طبیعی جلوه می‌دهد. بدین ترتیب با محو شدن مرز بین چشم‌اندازهای طبیعی و مصنوعی ساخته دست انسان، حرکت آزادانه در سراسر پارک به منظور کسب تجارب جدید و بی‌نظیر برای تمامی کاربران فراهم آمده است. جاده مجاور این پارک، مسیری ۷۰ متری است که در امتداد رودخانه مسکو کشیده شده است.

کد خبر 389430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.