یک خانواده روس به ۱۲ راکون پناه دادند

اعلام وصول لایحه منع حیوان آزاری در مجلس، مرگ بیش از ۱۴۰۰ نفر در فرانسه بر اثر گرمای هوا، رشد چشمگیر حفاظت از حیات وحش و احترام به حقوق حیوانات در دوبی، شترها بلای جان هامون و تدریس کتاب انسان و محیط زیست در مقاطع پیش دبستانی از سال تحصیلی ۹۸ عناوین بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناتالیا و ایگور یاتسنکو در منطقه‌ای روستایی واقع در بخش روستوف در جنوب روسیه به همراه ۱۲ راکون از زندگی آرامشان لذت می‌برند.

آنها در واقع بخشی از خانه و زمینی که تازه خریداری کرده‌اند را به راکون‌ها اختصاص داده‌اند. اما چرا این راکون‌ها بی‌خانمان شده‌اند و این زوج روس مراقبت از آنها را بر عهده گرفته‌اند.

ناتالیا که دامپزشک است، می‌گوید: "مردم به خاطر زیبایی راکون‌ها را به خانه می‌برند اما نمی‌توانند مسئولیت کامل نگهداری از این حیوانات را به عهده بگیرند، بنابراین بسیاری از افراد پس از مدتی این حیوانات را رها می‌کنند."

به گفته او "مشکل کار این است که پس از اهلی شدن، راکون‌ها دیگر نمی‌توانند به حیات وحش بازگردند، بنابراین راکون‌های رها شده در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرند مگر اینکه کسی از آنها مراقبت کند."

خانواده یاتسنکو راکون‌ها را در خانه نگه می‌دارند. اما آنها به تازگی یک قطعه زمین بزرگ خریداری کرده‌اند و بنا دارند در آنجا تاسیسات بزرگتری بسازند تا راکون‌ها از فضای بیشتری برخوردار باشند.

ناتالیا قصد دارد در آینده راکون‌های بیشتری را نگهداری کند. جدا از راکون‌ها، این خانواده برای برای چندین گربه و سگ نیز پناهنگاهی فراهم کرده‌اند.

شترها بلای جان تالاب هامون

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: به همت یگان حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان دو کاروان ۴۰۰ نفری شتر از پناهگاه حیات وحش هامون بیرون رانده شد.

حمید ریگی افزود: یگان حفاظت محیط زیست استان در گشت زنی‌های خود در پناگاه حیات وحش هامون دو کاروان ۴۰۰ نفری از شتران را در داخل تالاب شناسایی و به بیرون از تالاب هدایت کردند.

وی گفت: ادامه روند خشکسالی در منطقه سیستان، ورود دام و چرای بی‌رویه احشام از مهم‌ترین مشکلات و تهدیدهای پناهگاه حیات وحش هامون است. چرای بی رویه احشام در محدوده تالاب هامون موجب نابودی پوشش گیاهی مناسب تالاب و افزایش فرسایش خاک منطقه و در نتیجه تشدید پدیده گرد و غبار در منطقه سیستان می‌شود، از این‌رو یگان حفاظت محیط زیست استان و شهرستان زابل با تمام توان در تالاب هامون برای جلوگیری از نابودی پوشش گیاهی تالاب توسط چرای بی‌رویه‌ی دام‌ها، در حال گشت زنی و مراقبت هستند.

تابستان گرمِ فرانسه بیش از ۱۴۰۰ قربانی گرفت

وزیر بهداشت فرانسه روز یکشنبه اعلام کرد که حدود ۱۵۰۰ نفر در تابستان امسال به‌خاطر چند موج گرما جان خود را از دست دادند.

"انیس بوزین" در این باره گفت: در مجموع ۱۴۳۵ نفر بر اثر موج‌های گرمای تابستانِ امسال کشته شدند که از آن جمله می‌توان به مرگ ۵۶۷ نفر در موج اول گرما در اواخر ژوئن تا اوایل ژوئیه اشاره کرد و ۸۶۸ نفر نیز در موج دوم گرما در اواخر ژوئیه جان خود را از دست دادند.

با این حال وی تاکید کرد که این رقم یک دهم قربانیان سال ۲۰۰۳ بر اثر گرما است که منجر به مرگ ۱۵ هزار نفر در سراسر فرانسه شد.

وی گفت: موج گرما در سال ۲۰۰۳ میلادی ۲۰ روز طول کشید اما امسال ما دو موج گرما به مدت ۱۸ روز داشتیم و به دلیل اقدام‌های پیشگیرانه موفق به کاهش مرگ و میر شدیم.

بوزین درباره قربانیانِ گرمای تابستانی امسال در این کشور گفت: نیمی از افرادی که تابستان امسال بر اثر گرما جان باختند، افراد مسن بالای ۷۵ سال بودند در حالیکه ۱۰ نفر نیز در حین کار ساختمانی و کار در مزرعه جان خود را از دست دادند.

آموزش‌های محیط زیستی به پیش‌دبستانی‌ها می‌رسد

رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره محیط زیست استان تهران از تدریس کتاب انسان و محیط زیست در مقاطع پیش دبستانی از سال تحصیلی ۹۸ خبر داد.

رضا شایسته در یک برنامه رادیویی ضمن اشاره به اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای آشنایی کودکان با محیط زیست خود اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات ما تهیه بسته ویژه مربیان پیش دبستانی است. با ارائه این بسته ویژه و آموزش‌های لازم به مربی‌های پیش‌ دبستانی، مربیان از سال تحصیلی ۹۸ موظف به انتقال مفاهیم زیست‌محیطی قابل درک به کودکان هستند.

وی ادامه داد: قرار است که کتاب انسان و محیط زیست که کتاب پایه یازدهم است و در سال ۱۳۹۷ تدوین و تدریس شد از ابتدای سال تحصیلی ۹۸ نیز در مقاطع پیش دبستانی تدریس شود.

رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه کارشناسان محیط زیست در مناسبت‌های مهم زیست محیطی مانند زمین پاک، هفته محیط زیست، روز جهانی بدون پلاستیک، هفته هوای پاک در مدارس حضور می‌یابند، گفت: این کارشناسان با برگزاری مسابقات نقاشی، دوچرخه‌سواری و اهدای جوایز مختلف، دانش آموزان را با مفاهیم زیست محیطی آشنا می‌کنند.

اعلام وصول لایحه حمایت از حیوانات در مجلس

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مشاهده مواردی از حیوان آزاری در مناطق مختلف کشور گفت: لایحه حمایت از حیوانات به مجلس شورای اسلامی ارسال و اعلام وصول شده است و با تصویب مجلس با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

اصغر دانشیان با بیان اینکه یکی از مشکلات این سازمان کمبود محیط‌بان است، گفت: تعداد محیط‌بانان در ایران بسیار کمتر از میانگین جهانی است. برای هر ۱۰ هزار هکتار در دنیا یک محیط‌بان وجود دارد در حالی که این رقم در ایران برای هر ۲۰ هزار هکتار یک محیط‌بان است.

وی با اشاره به اینکه برای حل این مشکل با سازمان امور اداری و استخدامی کشور تفاهمنامه‌ای منعقد شده است تا هر سال ۳۰۰ نفر جذب حفاظت محیط‌ زیست شود،اظهارکرد: به‌مدت ۱۰ سال این تفاهمنامه اجرا شده است و سالانه ۲۵۰ محیط‌بان و ۵۰  کارشناس جذب سازمان خواهد شد.

دانشیان با بیان اینکه لایحه حمایت از محیط‌بانان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، گفت: شورای نگهبان ایراداتی به این مصوبه مجلس وارد کرده است که با رفع آن حمایت از محیط‌بانان قانونی خواهد شد.

رشد چشمگیر حفاظت از حیات وحش و احترام به حقوق حیوانات در دوبی

منطقهٔ حفاظت شدهٔ المرموم برای حفظ تنوع جانوری در دوبی ایجاد شده است. صدها گونهٔ مختلف جانوری از پرندگان و خزندگان گرفته تا پستانداران در این منطقه زیست می‌کنند.

سعود فیصل، مسئول حیات وحش این منطقه است که تقریبا ۲۰ درصد از تمام خاک دوبی را تشکیل می‌دهد. فیصل می‌گوید: " اینجا قبلا فقط بیابانی بود با حیوانات بومی. با توسعهٔ واحه‌ها کم کم اینجا بیش از ۵۰ واحه ایجاد شد. بعد متوجه شدیم که این برکه‌هایی که ایجاد کرده‌ایم می‌تواند توازن زیست‌محیطی را کنترل کند"

فلامینگوهای مهاجر به‌خوبی با این منطقه هماهنگ شده‌اند، آنها سرپناه و غذا دارند و تمام فصل و گاه تابستانِ گرم را نیز اینجا می‌گذرانند. همچنین غزال‌ عربی که از حدود ۱۹۷۲ میلادی در طبیعت نایاب شده بود حالا به این نقطه بازگردانده شده است.

در دوبی فضاهایی نظیر گرین پلانت از حیوانات خاص نگهداری می‌کنند

منال المنصوری، مسئول بهبود شرایط حیوانات در دوبی می‌گوید: «تلاش امارات در راستای حفاظت از حیوانات با تلاش‌های جهانی همسوست. در سال ۲۰۰۷ میلادی قوانینی برای بهبود شرایط حیوانات به تصویب رسید اما آگاهی جمعی در این زمینه واقعا در سال ۲۰۱۶ افزایش یافت. دولت امارات متحده عربی، قوانینی را تدوین کرد که زیست حیوانات بهبود پید کند و حقوق آنها رعایت شود.»

سارا استیونز، مدیر و گردانندهٔ گرین پلانت می‌گوید: «همه‌چیز در گرین‌پلانت به این منظور طراحی شده که شرایط زیست ایده‌آلی برای گیاهان و جانوران استوایی فراهم شود. جانوران بسیاری داریم، پرندگان،‌ پستانداران تا تنبل و مارمولک و ایگوانای سبز و باسیلیسک.»

کد خبر 389227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.