عربستان برجام جدید می‌خواهد

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

نتانیاهو: شاید مجبور به جنگ با غزه باشیم

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با ادعای اینکه تل‌آویو در برابر فعالیت‌های ایران در منطقه تنها نیست، هشدار داد که احتمال دارد گزینه عملیات نظامی در غزه را در پیش بگیرند.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به ناآرامی‌های چند شب اخیر بین ارتش و گروه‌های مقاومت در نوار غزه، مدعی شد که احتمالا چاره‌ای جز آغاز جنگ با این منطقه را نداشته باشند.

نتانیاهو امروز (پنجشنبه) در مصاحبه با شبکه رادیویی «رِشِت بِت» با ادعای اینکه اسرائیل احتمالا گزینه‌ای جز جنگ جدید با نوار غزه نخواهد داشت، گفت: «ما در گذشته [با غزه جنگ] داشته‌ایم... اما حماس حکومت خود بر غزه را اجرا نمی‌کند».

به نوشته روزنامه «هاآرتص» وی درباره انتخاب این بازه زمانی برای اجرای عملیات نظامی احتمالی علیه غزه توضیح داد: «اکنون یک سازمان تروریستی مشغول فعالیت است تا ما را از بین ببرد. البته گام‌های نظامی متعددی وجود دارد که می‌توان پیش از آغاز عملیات نظامی برداشت.»

شامگاه گذشته بود که منابع خبری از شلیک موشک توسط هواپیماهای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی به بیت‌لاهیا در شمال نوار غزه خبر دادند.

عربستان برجام جدید می خواهد

نماینده عربستان در سازمان‌های بین‌المللی در وین مدعی شد، باید توافق هسته‌ای جدیدی در قبال ایران شکل بگیرد که شامل مکانیسم بازرسی دقیق از همه سایت‌ها از جمله سایت‌های نظامی باشد.

«عبدالله بن خالد بن سلطان عبدالعزیز» سفیر عربستان در اتریش و نماینده دائم این کشور در سازمان‌های بین‌المللی در وین در اظهاراتی مدعی شد، باید اقداماتی بازدارنده در قبال «تخطی ایران و نقض توافق هسته‌ای توسط این کشور» اتخاذ شود.

بر اساس گزارشی از روزنامه سعودی «الشرق الاوسط»، وی در نشست این هفته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای مدعی شد: «باید یک توافق بین‌المللی فراگیر در قبال برنامه هسته‌ای ایران وجود داشته باشد تا عدم دستیابی این کشور را به هر نوع سلاح هسته‌ای تضمین کند. این اقدام باید در راستای ضرورت کار برای عدم گسترش سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه (غرب آسیا) و با هدف تضمین امنیت و صلح بین‌المللی انجام شود.»

عبد الله بن خالد گفت این توافق باید شامل «ساز و کار بازرسی ویژه، دقیق و همیشگی از همه سایت‌ها از جمله سایت‌های نظامی» به همراه سازوکاری برای بازگشت تحریم‌ها در صورت نقض توافق توسط ایران باشد.

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: «ایران از درآمد اقتصادی ناشی از رفع تحریم‌ها برای توسعه داخلی و بهبود اوضاع ملت خود استفاده نکرده بلکه از آنها برای تنش‌آفرینی در کشورهای همسایه و بر هم زدن امنیت منطقه و ثبات منطقه به شکلی خاص استفاده کرده است؛ رفتار تهاجمی ایران طی ۴۰ سال گذشته بر نیت‌های این کشور در منطقه تأکید می‌کند، آخرین گزارش آژانس ویژه نقض توافق هسته‌ای توسط ایران بر این موضوع تأکید دارد.»

نا امیدی عربستان از اعضای دولت مستعفی یمن

یک روزنامه عربی نوشت، ریاض در ادامه فشارهای خود بر دولت مستعفی برای قبول راه‌ حل مورد نظر این کشور برای وضعیت جنوب یمن تهدید کرده اعضای این دولت از کشورهای مختلف اخراج خواهند شد.

عربستان سعودی اعضای دولت مستعفی یمن به ریاست «عبد ربه منصور هادی» را تهدید کرده در صورتی که مذاکره و توافق با «المجلس الانتقالی الجنوب» (شورای انتقالی جنوب) وابسته به امارات را رد کند، از کشورهای مختلف اخراج خواهند شد یا حتی اجازه بازگشت دوباره به یمن به آنها داده نخواهد شد.

بر اساس گزارش روزنامه «العربی الجدید» نزدیک به قطر، منابع سیاسی متعدد اعلام کرده‌اند، ریاض و ابوظبی در حال اعمال فشار بر عبد ربه منضور هادی هستند تا وی راه‌حل سعودی-اماراتی برای وضعیت پیش آمده در عدن و جنوب یمن را بپذیرد، اما دولت مستعفی با این راه‌حل موافق نیست زیرا قبول آن در نهایت این دولت را از صحنه دور خواهد کرد.

هفدهم شهریور ماه، عربستان سعودی و امارات به منظور پایان دادن به اختلافات و درگیری‌های دولت مستعفی یمن و المجلس الانتقالی الجنوبی و در حمایت از دولت منصور هادی بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

سفر وزیر کشور به قرقیزستان

وزیر کشور با بدرقه عوض عبدالرزاق اف سفیر قرقیزستان در ایران، سید سلمان سامانی معاون هماهنگی وزارت کشور و سید نجیب حسینی مشاور وزیر و مسئول هماهنگی حوزه وزارتی، تهران را به مقصد بیشکک پایتخت جمهوری قرقیزستان ترک کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی در این سفر دو روزه، در دیدار با جونوش علی اف وزیر کشور قرقیزستان، موافقت نامه همکاری های امنیتی و انتظامی میان دو کشور را مورد بررسی نهایی قرار خواهد داد.

دیدار با دیگر مقامات قرقیزستان و همچنین نشست صمیمانه با ایرانیان مقیم قرقیزستان از دیگر برنامه های وزیر کشور در بیشکک خواهد بود.

رحیم ساکی رئیس مرکز امور بین الملل وزارت کشور، حسین قاسمی مدیر کل امور مرزی و همچنین علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی، رئیس شورای امنیت جمهوری اسلامی ایران را در سفر به قرقیزستان همراهی می کنند.

۱۲ سال حبس برای یک روحانی شیعه در عربستان

حساب توییتری «المعتقلی الرای» (زندانی فکر و اندیشه) که معمولا اخباری از بازداشت‌شدگان در عربستان سعودی منتشر می‌کند، از صدور حکم حبس علیه «محمد الحبیب» از روحانیون شیعه خبر داد.

در این توییت آمده است: «مقامات سعودی روحانی و فعال حقوقی «محمد الحبیب» را به ۱۲ سال زندان و پنج سال ممنوعیت سفر محکوم کردند؛ این احکام پس از سه سال از تمدید بازداشت خودسرانه وی به خاطر اندیشه و عقیده صادر شده است.»

گفتگوی تلفنی اردوغان و مرکل

رئیس‌جمهوری ترکیه با صدراعظم آلمان به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آناتولی،رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تلفنی درباره روابط دو کشور و تحولات منطقه گفت‌وگو کرد.

بنا بر اعلام مرکز ارتباطات نهاد ریاست‌جمهوری ترکیه، اردوغان و مرکل در این گفت‌وگو در مورد روابط دوجانبه، مسأله مهاجرت و تحولات سوریه و لیبی به تبادل‌نظر پرداخته‌اند.

قاتل بردار رهبر انصارالله کشته شد

وزارت کشور دولت وابسته به نیروهای انصارالله یمن در صنعا اعلام کرد، محمد علی قاید ضاوی (۵۴ ساله) قاتل ابراهیم الحوثی از پای درآمده است.

این وزارتخانه تاکید کرد، نیروهای امنیتی به عمق کل مناطق اشغالی و تحت کنترل نیروهای متجاوز وارد شدند؛ مناطقی که تصور می‌کردند عناصر جنایتکار و اجیر شده برای فرار از دست نیروهای امنیتی در آنجا مخفی شده باشند.

بازداشت ۳۰ شهروند اردنی در زندان های عربستان

برخی منابع اردنی از بازداشت بیش از ۳۰ تن از شهروندان این کشور توسط مسئولان عربستان و حبس آن‌ها در زندان‌های الحائر در ریاض و ذهبان در جده و زندان دیگری در این کشور خبر دادند.

منابع اردنی به شبکه خبری الجزیره گفته‌اند، بازداشت شهروندان اردنی در فوریه گذشته آغاز شد و این اقدام علیه کسانی انجام شد که از مساله فلسطین حمایت کرده بودند. تا این لحظه اردنی‌های بازداشت شده در عربستان به دستگاه قضایی ارجاع داده نشده‌اند و اتحادیه مهندسین اردن در سکوت رسانه‌ای سرنوشت سه تن از شهروندان این کشور در زندان‌های عربستان را پیگیری می‌کند.

یک شهروند اردنی در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره نسبت به وضعیت برادرش که چند ماهی است در یکی از زندان‌های عربستان حبس شده ابراز نگرانی کرد و گفت: او سال‌ ها ست در عربستان کار می‌کند و همراه با همسر و فرزندانش در آنجا ساکن است.

طبق اطلاعات به دست آمده از خانواده‌های اردنی‌های بازداشت شده و نیز از سوی برخی منابع آگاه، ریاض بیش از ۳۰ شهروند اردن را بازداشت کرده است. خانواده‌های این اردنی‌ها اعلام کردند که آن‌ها در زندان‌های عربستان با انواع شکنجه مواجه هستند.

انکار نقش ایالات متحده در حمله به مواضع حشد الشعبی توسط سفیر این کشور

سفیر آمریکا در عراق مسئولیت کشورش ازبابت حملات به برخی مواضع نظامی در عراق و انبارهای تسلیحاتی را تکذیب کرد.

بر اساس گزارشی از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، متئو تولر، سفیر آمریکا در عراق در دیدار با محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق در بغداد بار دیگر مدعی توجه کشورش به حمایت از دولت و ملت عراق و محافظت از ثبات سیاسی و حاکمیت این کشور و تلاش برای تقویت توانمندی‌های نظامی آن برای حفاظت از مرزهایش و توسعه توانمندی‌های دفاع هوایی عراق شد.

تولر مسئولیت کشورش در خصوص تجاوزات نظامی به حریم هوایی عراق و هدف گرفتن مواضع نظامی و انبارهای تسلیحاتی در این کشور را تکذیب کرد.

این در حالی است که طی هفته‌های اخیر پنج پایگاه حشد الشعبی در معرض حملات و انفجارهای مبهمی قرار گرفته‌اند.

همچنین طبق بیانیه دفتر الحلبوسی، دو طرف در این دیدار به بررسی توسعه روابط بین بغداد و واشنگتن در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی و نقش ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا در ارائه حمایت فنی، اطلاعاتی و آموزشی جهت توانمندسازی نیروهای امنیتی عراق در مقابله با تروریسم و تعقیب باقی‌مانده‌های داعش و حمایت از مرزها و حریم هوایی عراق پرداختند.

طبق این بیانیه، دو طرف در عین حال بر لزوم توسعه مشارکت شرکت‌های آمریکایی در سرمایه‌گذاری در حوزه‌های انرژی و مسکن و ایجاد فرصت‌هایی شغلی برای تعداد بیشتری از جوانان تاکید کردند.

کد خبر 389223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.