مطهری: شروع، محتوا و امضای برجام با نظر رهبری بود

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

چرا می‌گویید رهبری از امضای برجام خبر نداشت؟

علی مطهری در یادداشتی با عنوان «داستان اتم یا گاندوی دوم» نوشت: «مستند داستان اتم که روز جمعه از شبکه ۳ سیما پخش شد در واقع تحریف تاریخچه برجام بود. آنچه در مجموع از این برنامه برداشت می‌شد این بود که برجام کلاهی بوده که توسط آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها سر ایران گذاشته شده و در داخل کشور نیز عواملی مانند آقایان روحانی، ظریف و علی لاریجانی با آنها هماهنگ بوده و احیاناً خیانت کرده‌اند. این برنامه به عوام‌فریبی و مغالطه پرداخته و تصویب ۲۰ دقیقه‌ای جزئیات برجام در مجلس را تلویحاً خیانت معرفی کرد، در حالی که اولاً برجام نیاز به تصویب مجلس نداشته و توافقی اجرایی بین دولت‌ها بوده است؛ همان طور که کنگره آمریکا و مجالس کشورهای اروپایی برجام نیز وارد آن نشدند. ثانیاً تصویب ۲۰ دقیقه‌ای جزئیات آن صرفاً برای اعلام ‌«آری» یا «نه‌»ی مجلس بوده زیرا مجلس هیچ‌گاه وارد جزئیات این گونه توافق‌ها نمی‌شود، اما درباره کلیات آن چند ماه در جلسات علنی و غیرعلنی مجلس بحث شد و کارشناسان فنی و سیاسی و نمایندگان نظر دادند تا هر نماینده‌ای به نقطه آری یا نه رسید. بنابراین حتی ۲۰ دقیقه هم برای تصویب آن زیاد بود. البته مذاکره کنندگان ما توجه داشتند که برجام یک توافق الزام‌آور نیست و بهتر است مصوبه کنگره آمریکا را داشته باشد، اما چون احتمال تصویب آن در کنگره را ضعیف می‌دانستند قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را پشتوانه آن قرار دادند و هرگز فکر نمی‌کردند که آدم بی‌چشم و رویی مثل ترامپ حتی قطعنامه سازمان ملل را هم زیر پا بگذارد.

مستند داستان اتم با زیرکی مذاکره کنندگان برجام را یک طرف قرار داد و مقام رهبری را طرف دیگر. گویی مذاکره‌کنندگان راه خودشان را می‌رفته‌اند و رهبری هم راه دیگری داشته‌اند. این در حالی است که شروع مذاکرات و محتوای آن و امضای برجام همه با نظر مقام رهبری بوده است و نباید حساب ایشان را جدا کرد. اگر رهبر انقلاب توصیه‌هایی داشته‌اند، این، وظیفه یک رهبر و روش رهبری است که همیشه ایده‌آل‌ها و سقف مطالبه را اعلام کند تا مذاکرات به نفع ما پیش برود، و الاّ احتمالا خود ایشان هم می‌دانستند که طرف مقابل زیر بار برخی از این توصیه‌ها نمی‌رود و تا آنجا که زورمان می‌رسد پیش می‌رویم.

نکته سوم در مستند مذکور این بود که این مستند هیچ اشاره‌ای به کارشکنی‌های مخالفان اجرا شدن برجام پس از امضای آن نکرد. همه می‌دانیم که بخشی از حکومت مصمم بود که برجام اجرا نشود و برای رسیدن به این هدف خود از هیچ اقدامی نظیر ترساندن متقاضیان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و موشک‌پراکنی بی‌موقع و مخالفت با قراردادهایی نظیر قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس و معطل کردن قراردادهای نفتی دریغ نکردند. بدیهی است که اگر کل حکومت مصمم به اجرای برجام بود و قراردادهای اقتصادی با شرکت‌های اروپایی و آمریکایی بسته می‌شدT خروج ترامپ از برجام نیز به این آسانی نبود. در واقع تندروهای ما شاید ناخودآگاه و شاید برای انتقام‌گیری سیاسی با تندروهای آمریکا و با اسرائیل و عربستان همصدا و همراه شدند تا برجام اجرا نشود.

دولت به دنبال استفاده از همه اقوام در مناصب است

لعیا جنیدی در دیدار با ماموستا محمدی امام جمعه اهل سنت کرمانشاه و اعضای شورای افتاء کرمانشاه با بیان این مطلب که نگاه حقوقی، نگاه سیاسی نیست، گفت: قانون اساسی تساوی مردم در برابر قانون را مقرر کرده و طبیعی است که بنده عمیقا به این اصل اعتقاد داشته باشم و برای آن تلاش کنم.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه ارزش های بزرگ برای رسیدن به خواسته ها نباید از یاد برود، تصریح کرد: ارزش های بزرگ، حفظ کلیت کشور، وحدت ملی، تمامیت ارضی، دوام و قوام کشور است.

جنیدی  نظام کشور را مجموعه‌ای از نظم‌ها تعبیر و اذعان کرد: امروز گروه‌های خارجی و مداخلات تهدید کننده منطقه، کشور را تهدید می‌کند ولی مردم ایران مردم متحدی هستند و حفظ موجودیت کشور برایشان اهمیت دارد.

جنیدی با بیان اینکه ایران باشکوه مجموعه‌ای از اقوام مختلف است که در عین حال بهم پیوستگی دارند و واحد هستند، مطرح کرد: این باور به اتحاد موجودیت کشور را مستحکم و حفظ می‌کند؛ وجود اقلیت‌های مختلف قومی و مذهبی در کشور، تنوع فکری و فرهنگی ما را نشان می‌دهد که در عین حال به هم پیوسته است.

وی اظهار کرد: بدون هیچ تردیدی برخی خواسته‌های اقلیت‌های مذهبی را به حق می دانم و تلاش می‌کنیم اصل تساوی مردم در برابر قانون برای تمام مردم کشور تامین شود. معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان این مطلب که مبنا در مناصب باید شایسته سالاری باشد، عنوان کرد: دولت نیز به دنبال شایسته سالاری است که احساس رضایت، خشنودی، اقناع و انگیزه بیشتر برای کار بیشتر پیش می آید؛ دولت هم به مانند شما فکر می کند و علاقه مند به شایسته سالاری است.

خاتمی به دنبال تشکیل یک نهاد بالادستی است

آذر منصوری، عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، با اشاره به برداشت اشتباه رسانه ها از اظهارات "عزت الله تقواییان" رئیس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در خصوص پیش نویس اساسنامه پارلمان اصلاحات گفت: در بررسی ساختار پیشنهادی (پارلمان اصلاحات) اختلاف نظرها در حدی بود که در نهایت در تیرماه امسال این موضوع  از دستور کار شورای هماهنگی خارج و مجددا به کمیته سیاسی ارجاع شد و همچنان در این کمیته محل بحث است و تاکنون به جمع بندی خاصی در این زمینه نرسیده ایم.

وی ادامه داد: طبیعی است که هر طرحی که مطرح می شود مخالفان و موافقانی دارد. از سالها قبل در پی تشکیل یک جبهه فراگیر بالا دستی بوده ایم که بتواند پاسخگوی نیاز اصلاح طلبان چه از حیث رهبری و ‌چه خلأهای گفتمانی و چه اجماع سازی میان احزاب متعدد و ریز و ‌درشت و شخصیت ها باشد و از طرفی تقویت کننده جایگاه احزاب بوده و مقدمه تشکیل حزب فراگیر اصلاح طلبان را فراهم کند.

دبیر شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با بیان اینکه محمد خاتمی هم سالهاست پیگیر تشکیل یک نهاد بالادستی با همین‌ کارکرد است، یادآور شد: ساختاری که هم اکنون مطرح است نمی تواند پاسخگوی این نیازها باشد و از نظر ما نسخه حجیم شده شورای عالی اصلاح طلبان یا شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب است. این یعنی تکرار راه های رفته که دستاورد جدیدی پیش روی اصلاح طلبان نمی گذارد.  

منصوری خاطرنشان کرد: در جلسه ای که موضوع بررسی مجدد این ساختار از دستور کار شورای هماهنگی خارج و به کمیته سیاسی ارجاع شد، از ۲۴حزب حاضر در جلسه ۱۸حزب همین نظر را داشتند، به همین دلیل جهت بررسی به کمیته سیاسی ارجاع شد و بعید می دانم با توجه به اختلاف نظرهای موجود به زودی در مورد "مجمع عالی اصلاح طلبان" یا همان پارلمان اصلاحات به جمع بندی برسیم.

ناگفته هایی جدید درباره برادران صدرالساداتی از زبان ذوالنوری

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری روز شنبه در حاشیه آئین تودیع و معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت و گو با خبرنگاران،‌ با اشاره به انتشار استوری توسط مهدی صدرالساداتی در شبکه اجتماعی اینستاگرام افزود: وقتی استوری می‌کنند یعنی موبایل همراه دارند، ‌کدام بازداشتی است که موبایل در اختیار دارد؟

وی ادامه داد: جای استوری گذاشتن، تماس بگیرند و وضعیت خود را اعلام کنند؛ اگر بازداشت شده اند بگویند که آنها را گرفته اند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در زمانی که خبرهایی از مفقود شدن آنها در فضای رسانه ای منتشر شد، ‌رد آنها را داریم که در روستای فردوی قم بودند و حتی اینکه در مسیر نیز زغال و قلیان خریده اند، نیز مشخص است.

ذوالنوری ادامه داد: در استوری منتشر شده، تصویری از تابلوی پنج کیلومتری کیاسر را نشان می دهد و این کار آنان برای این است که بگویند قم نبوده اند ولی آنها در روستای فردوی قم بودند.

گفتنی است برخی از فعالان فضای مجازی در کانال‌های خود با طرح این موضوع نوشته‌اند: سید مهدی و سید روح‌الله و سید رضا ‎صدرالساداتی و مجتبی پرگر ساعت ۲ و نیم بامداد چهارشنبه ۱۳ شهریور از قم خارج‌شده‌اند که از فرودگاه مهرآباد به بندرعباس بروند، اما هیچ اطلاعی از آنان در دست نیست و تلفن همراهشان نیز خاموش است. در همین زمینه دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری نیز با صدور اطلاعیه‌ای روز پنجشنبه ۱۴ شهریور آورده است: موضوع ناپدیدشدن حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید روح‌الله صدرالساداتی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری درحال پیگیری است.

مهدی صدرالساداتی یکی از کسانی که گفته می شود مفقود شده است،‌ پس از ۷۲ ساعت، جمعه‌شب در ساعت ۲۳:۱۹ دقیقه در صفحه اینستاگرام خود تصویری از تابلوی سبز بزرگراه‌ها منتشر کرد که نشان می‌دهد در ۵ کیلومتری کیاسر در استان مازندران است. صدرالساداتی ذیل این عکس نوشته "نه در قم هستیم و نه در اختفای اختیاری".

کد خبر 388757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.