دلیل حمله گاندوهای بلوچستان به انسان‌ها

مدیر موسسه خزنده شناسی آریا مشترک بودن منابع آب انسان و گاندو را به عنوان علت اصلی حوادث چند سال اخیر نام برد.

هانیه غفاری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تا سال گذشته گزارش حمله گاندو به انسان بسیار کم بوده است. در گذشته حمله گاندوها معمولا به دام‌های منطقه باهوکلات محدود می شد، اما امسال شاهد گزارش های متعدد از این دست حمله‌ها به انسان نیز بوده ایم.

مدیر  موسسه خزنده شناسی آریا تصریح کرد: این حوادث علل کارشناسی مختلفی دارد، اما اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان بارندگی‌های سال گذشته و تشکیل برکه‌های فصلی را مهم‌تر از بقیه دلایل اعلام می‌کند.

غفاری افزود: این آبگیرهای موقت به محلی جدید برای زیست "تمساح پوزه کوتاه ایرانی" تبدیل شده است و از سوی دیگر نزدیک شدن مردم در فصل جفت‌گیری این جانوران به این برکه‌های موقت که همچون سابق به منظور برداشت آب شست و شو و آب تنی بوده است، موجب شده تا در این سال‌ها این اقدامات خطرآفرین شود، چرا که مردم محلی از وجود و زیست گاندوها در این برکه‌های موقت بی‌خبر هستند.

وی ادامه داد: به طور کلی گاندو در فصل های نزدیک به زادآوری که از اسفند تا تیر ماه به طول می‌انجامد، رفتار تهاجمی از خود نشان می‌دهد و بومیان در این مدت باید از نزدیک شدن به مکان‌های گاندو خیز خودداری کنند.

این کارشناس خزندگان با تاکید بر این موضوع که تنها تهدیدی که از سوی گاندو متوجه آن هستیم حضور و رقابت این گونه بر سر منابع مشترک آب با انسان است، خاطرنشان کرد: تامین آب شرب مردم منطقه می تواند عاملی کلیدی در کاهش بروز چنین رخدادهایی باشد، زیرا دیگر نیازی به مراجعه به برکه ها برای تامین نیاز خود ندارند.

 غفاری در پاسخ به این سئوال مبنی بر میزان تاثیر بیشتر شدن تنش‌ها میان انسان و گاندو بر انقراض این گونه اضافه کرد: برخلاف بسیاری از گونه های در معرض انقراض‌، این مشکل را با این تمساح نداریم؛ گاندو که تنها شاهد پراکندگی آن در جنوب شرقی کشور هستیم سال‌ها است که در کنار مردم بلوچستان زندگی می کند و بومیان حضور این خزنده در برکه را منبع پاکی آن می‌دانند.

به گزارش ایمنا، تمساح پوزه کوتاه یا به زبان بلوچی گاندو که در جنوب شرقی کشور و در برکه‌های بلوچستان سال ها با نام هایی هم چون تمساح خجالتی یا بی خطر خوانده می‌شد حالا اما دو سالی است که به نظر دست از خجالتی بودنش برداشته و کودکان و نوجوانان باهوکلات را در میان لیست طعمه هایش جای داده است.

سال گذشته کودکی را به کام مرگ کشاند و امسال نیز دست دخترک ده ساله ای را قطع کرد. علاوه بر گاندو در سال‌های اخیر حدود ۲۰ کودک و نوجوان بر اثر غرق شدن در هوتگ (گودال حفر شده برای ذخیره آب باران برای استفاده مشترک انسان و حیوان)، برکه، رودخانه و گودال ها جان خود را از دست داده اند.

آبرسانی به مردم این ناحیه محروم از کشور می تواند سبب شود تا بیش از این شاهد جان باختن کودکان و نوجوانان نباشیم و بتوانیم بازهم تصویر همان تمساح مهربان ایرانی گذشته را به خاطر بسپاریم.

کد خبر 388738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.