برای جاری ماندن زندگی در بافت سنتی شهر برنامه داریم

شهر تاریخی یزد پس از موافقت کمیته میراث جهانی یونسکو، به عنوان بیست و دومین میراث جهانی ایران به فهرست میراث جهانی بشریت اضافه شد که از مجموع دو هزار و ۲۷۰ هکتار، حدود ۷۰۰ هکتار بافت قدیمی این شهر در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سایت رسمی سازمان یونسکو آمده است؛ این شهر به گواهی کارشناسان، به خوبی استفاده از منابع محدود برای بقا در قلب کویر را نشان می‌دهد. سیستم قناتی، مساجد، حمام‌ها، بازارها، خانه‌های سنتی، معابد زرتشتیان، باغ‌های قدیمی و بافت سنتی این شهر، نمایانگر تنها واقعیت کویر یعنی غلبه بر منابع محدود است.

جمال‌الدین عزیزی، شهردار یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با اقدامات مدیریت شهری برای حفظ ویژگی‌های سنتی این شهر تاریخی گفته است که در ادامه می‌خوانید:

چه اقداماتی برای حفظ ویژگی‌های سنتی یزد انجام داده‌اید؟

بافت سنتی یزد به دلیل جاری بودن زندگی در آن، به عنوان بزرگترین بافت زنده دنیا شناخته شده است؛ پس از ثبت جهانی بافت سنتی شهر یزد، برای ادامه زندگی در این بافت باید طبق وظایفمان در مدیریت شهری یک‌سری کارهای عمرانی انجام دهیم تا زندگی در آن ادامه‌دار باشد و افراد تمایل بیشتری برای زندگی در این بخش از شهر داشته باشند و به همین دلیل برخی فعالیت‌های عمرانی از جمله بدنه‌سازی در معابر، کف‌سازی، زیرسازی، آسفالت و حفر چاه، احداث سرویس بهداشتی، احداث و بازپیرایی پارک‌ها، مناسب‌سازی معابر برای افراد معلول و جانباز و با هدف آسان‌تر کردن شرایط زندگی در بافت تاریخی و سنتی را فراهم کند و همچنین کسانی که از سکونت در این بافت رفته‌اند برگردند و با اقداماتی که طی دو سال گذشته اتفاق افتاد شاهد بازگشت بسیاری از ساکنان این بافت بودیم.

تعدادی از اراضی و آثار تاریخی فاقد ارزش میراثی تملک شده و ۳۵ پارکینگ درون‌محله‌ای ساخته شد؛ ۱۲ پلاک نیز برای ساخت فرهنگسرا و مکان‌های عرضه صنایع دستی درنظر گرفته شده است، محوطه‌ها و میدان‌های تاریخی شهر ساماندهی شد.

آیا اقدامات مدیریت شهری تنها معطوفبه بافت سنتی و تاریخی شهر است؟

با توجه به اینکه شهر تاریخی یزد به ثبت جهانی رسید نه فقط بافت سنتی آن، محور فعالیت‌های مدیریت شهری نیز به سمت طرح جامع و حفاظت‌محور معطوف شده است به این معنا که با بهینه‌سازی و افزایش شرایط بهره‌بردرای از تاسیسات موجود، مرمت و بازسازی بناها سعی کنیم به جای توسعه فیزیکی شهر، از شرایط موجود استفاده بهینه ببریم؛ البته این حفاظت نیز به معنای محدود کردن شهر نبوده بلکه برای حفظ ویژگی‌هایی است که باعث شد شهر یزد به ثبت جهانی برسد.

عمدتا پروژه‌هایی که امسال مدنظر داریم بیشتر در جهت حفظ ویژگی‌های تاریخی و بافت سنتی شهر یزد است؛ برخی اصلاحات، بهینه‌سازی‌ها، بازآفرینی، بازپیرایی پارک‌ها و محوطه‌ها، پروژه‌های توسعه‌ای ازجمله پروژه‌های سال ۹۸ است که به تدریج در حال اجرا می‌باشد.

در زمینه حمل و نقل عمومی چه برنامه‌هایی مدنظر دارید؟

احداث چهار خط بی. آر. تی را به عنوان یک پروژه اصلی در شهر تعریف کرده‌ایم و به دنبال تامین منابع مالی آن هستیم؛ برنامه ویژه‌ای برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در نظر داریم که از طریق تسهیلات درنظر گرفته شده به انجام می‌رسانیم؛ همچنین برنامه‌ای در جهت اصلاح خطوط اتوبوسرانی در سطح شهر

 که در آینده نزدیک انجام می شود.

یزد مسیر ویژه دوچرخه‌سواری هم دارد یا خیر؟

یک مسیر ویژه دوچرخه‌سواری برای توریست‌ها نیز در نظر گرفته شده است که در صورت تامبن منابع مالی آنف به زودی احداث خواهد شد.

طرحی نیز برای احداث ۲۰ ایستگاه دوچرخه با ظرفیت ۶۰۰ دوچرخه در سطح شهر تقریبا در حال نهایی شدن است تا حمل و نقل ترکیبی برای شهروندان فراهم شود یعنی بخشی از مسیر را با دوچرخه طی کنند و سپس از وسیله نقلیه عمومی برای ادامه مسیر استفاده کنند.

پیاده‌راه‌های یزد شامل چه ویژگی‌هایی است؟

چند پیاده‌راه به خصوص در بافت سنتی شهر وجود دارد که کارکرد توریستی برای آن‌ها درنظر گرفته شده است؛ زیرساخت‌های ورزشی و فرهنگی نیز در مسیر این پیاده‌راه‌ها احداث شده که گذرصنایع دستی با محوریت ایجاد فروشگاه‌های صنایع دستی از جمله آن‌ها است و از مسیر بازار عبور می‌کند. همچنین در سطح خیابان‌های بافت مرکزی شهر طرح‌هایی برای ایجاد پیاده‌راه در نظر گرفته شده است که بخشی از آن اجرا و بخش‌های باقیمانده نیز در حال اجرا و تکمیل است.

اِلمان‌های شهری بیشتر برگرفته از چه موضوعاتی است؟

سعی کرده‌ایم در اِلمان‌های شهری ضمن تکیه بر هنر مدرن، از هویت‌ها و داشته‌هایی که در شهر است استفاده کنیم و قرار است اِلمان‌ها تاحدودی بر زیبایی شهر نیز بیفزاید و دارای یک مفهوم فرهنگی و قابل ترویج برای مردم باشد.

وضعیت دستفروشان چگونه است، آیا محل مخصوصی دارند؟

در شهر یزد هم دستفروش هست، اما نسبت به برخی شهرهای دیگر تعداد آن‌ها کمتر است؛ دستفروشان تاحدودی ساماندهی شده‌اند اما در بافت مرکزی و سنتی شهر هنوز تعدادی از آن‌ها فعالیت دارند. در حریم شهر یک شهرک مشاغل جانمایی شده، اما هنوز به مرحله اجرا و ساخت نرسیده است.

کد خبر 388646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.