اصالت فرد و جامعه مورد توجه دستگاه قضایی است

معاون منابع انسانی دادگستری استان اصفهان گفت: قوه قضائیه بر اساس اصل ۱۵۶ به عنوان زیربنای وظایف خود سعی کرده در حوزه اصالت فرد و جامعه سیاست گذاری خاص خود را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا سجودی ظهر امروز (چهارشنبه) در آئین تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب دادگستری شهرستان لنجان، تحقق عدالت را یکی از اهداف دستگاه قضا دانست و اظهار کرد: در جامعه اسلامی شاخصه هایی چون برابری، براداری، همبستگی و... همواه مطرح بوده، اما در کنار این اصول، نظام اسلامی به اصالت فرد و جامعه نیز توجهی ویژه داشته که در نوع خود بی نظیر است.

وی افزود: ملت ایران شایسته احترام هستند از این رو همه ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی در مسیر تقویت اصالت فرد و جامعه تلاش کرده و در این مسیر گام بر می دارد و قوای سه گانه نیز به این مسئله توجه ویژه دارند.

معاون منابع انسانی دادگستری استان اصفهان تصریح کرد: قوه قضائیه بر اساس اصل ۱۵۶ به عنوان زیربنای وظایف خود سعی کرده در حوزه اصالت فرد و جامعه سیاست گذاری خاص خود را داشته باشد و این مهم چیزی خارج از حدود قانون گذاری نخواهد اما قطعا اجرای قوانین خصوصا در حوزه کیفری و جزایی در مناطق مختلف تفاوت هایی را خواهد داشت که عین عدالت است.

نسخه‌ای که قانون‌گذار می‌پیچد هر مکان و هر زمان قابل اجرا نیست

وی تصریح کرد: نسخه‌ای که قانونگذار می پیچد در هر مکان و هر زمان نمی‌توان به همان شکل اجرا کرد چه بسا اجرای آن اصالت فرد یا اصالت جامعه را تحت الشعاع قرار دهد از این جهت دادگستری سیاست گذاری هایی را در این خصوص انجام می دهد و در این بین دادستان به عنوان مدعی العموم در جمع بین این دو هدف وظایف سنگینی را بر عهده دارد.

سجودی با اشاره به بیش از ۵۰۰ وظیفه تعیین شده برای دادستان، ادامه داد: هیچ قسمتی از قانون را نمی توان یافت که به مسئله مدعی العموم اشاره ای نشده باشد، مدیریت پدیده مجرمانه اعم از جرم و انحراف توسط دادستان به عنوان رییس دادسرا که باید از یک سو با مردم بوده و از حقوق آنان دفاع کند و از سوی دیگر از حقوق جامعه نیز دفاع کند مسیر سختی را پیش روی فرد قرار می دهد.

وی اضافه کرد: تصمیم‌گیری‌هایی که در لحظه از سوی دادستان انجام می‌گیرد تبعات مثبت و منفی آن تصمیم می‌تواند تاثیرات به سزایی را در یک منطقه داشته باشد از این رو باید توجه داشت دادستانی که در یک حوزه خاص قرار است از حق الله و حق الناس دفاع کند در فشارهای روحی و جسمی فراوانی قرار گرفته و  باید آثار بعدی تصمیمات خود را بپذیرد.

دادستان طبیب جامعه است

معاون منابع انسانی دادگستری استان اصفهان اظهار کرد: با توجه به اهمیت فعالیت دادستان، بسیاری از کارشناسان معتقد هستند دادستان را باید به عنوان طبیب جامعه و فرد نگریست چراکه شناسایی معضل و پیچیدن نسخه با حداقل زمان بدون تعیین وقت قبلی بسیار سخت است و باید به بسیاری از مسایل توجه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور و تحریم‌های ظالمانه دادستان‌ها به مسئله هم سویی و تقویت ستاد اقتصاد مقاومتی که از وظایف اصلی دولت بوده نیز ورود پیدا کرده اند تا در تحقق این مهم و کاهش مشکلات مردم اقدامات شایسته‌ای انجام گیرد.

سجودی افزود: وضعیت امروز جامعه بسیار حساس بوده و برهمین اساس نمی‌توان از یک موضوع غافل و به موضوع دیگری پرداخت چراکه امروز مسئله اشتغال، فشار اقتصادی بر مردم و... را شاهد هستیم و دادستان در همه این مسایل مکلف به ورود بوده و قطعا یک انسان ظرفیت مشخصی دارد از این رو همدلی همه مسئولان و دستگاه ها نهاد مدعی العموم را همراهی کنند جامعه ای عالی خواهیم بود.

گفتنی است در این آئین از زحمات مصطفی مظاهری تقدیر و دادود میرشفیعی به عنوان دادستان عمومی و انقلاب دادگستری شهرستان لنجان معرفی شد.

کد خبر 388413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.