مراقب باشیم آمریکا را خوشحال نکنیم

موانع و عوامل تاثیرگذار بر عدم حضور زنان در عرصه سیاست، ورود سرمایه‌گذاران به بازار دمشق و کاهش تعهدات برجامی ایران از مهمترین عناوین مطرح شده در روزنامه‌های امروز -سه شنبه ۱۲شهریورماه - است.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز خود به بررسی دیپلماسی اقتصادی تهران در سوریه بعد از داعش پرداخت و در تیتر خود نوشت: «بازار دمشق پذیرای سرمایه‌گذاران ایرانی» روزنامه ایران در ادامه توضیح داده است: «با خروج داعش از سوریه و ایجاد ثبات نسبی، این کشور به سرمایه‌گذاری جدید و صادرات خدمات فنی و مهندسی نیاز دارد. از این‌رو قبل از آنکه سایر کشورها بازار سوریه را مانند عراق از ایران بگیرند بایستی به سمت سرمایه‌گذاری و صادرات رفت. هر چند شنیده‌ها حکایت از آن دارد که عربستان برای گرفتن بازار سوریه خیزبرداشته است و می‌خواهد پروژه‌های توسعه‌ای در این کشور پیاده‌سازی کند. سوریه مانند عراق به ابر پروژه نیاز دارد، پروژه‌هایی که بتواند زیرساخت‌های این کشور را احیا کند و فرصت برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم شود.»

روزنامه ابتکار، صفحه نخست امروز خود را به بررسی موانع و عوامل تاثیرگذار بر عدم حضور زنان در قدرت پرداخت و در تیتر یک خود نوشته است: «زنان در انتظار فرصت» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: «چهل سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد اما با وجود نقش تاثیرگذار زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی و مدیریتی اما این قشر از جامعه همچنان در انتظار حضور خود در رده‌های بالای مدیریتی کشور هستند. با وجود آنکه در سال‌های اخیر زنان تمایل خود را به مشارکت در امور کشور ابراز کرده‌اند و مشارکت بیشتر در ساختار قدرت از جمله زمینه‌های مورد علاقه زنان بوده است اما محمود احمدی‌نژاد تنها رئیس‌جمهوری ایران در دولت‌های پس از انقلاب است که در کارنامه خود هم انتخاب وزیر زن در کابینه‌اش را ثبت کرده و هم زنان را برای سمت وزارت به مجلس پیشنهاد داده است. با این حال زنان از مطالبه خود هیچ‌گاه کوتاه نیامدند و طی هفته‌های گذشته قبل از معرفی وزرای دو وزارتخانه آموزش‌وپرورش و میراث فرهنگی، توسط حسن روحانی تلاش زیادی کردند که لااقل یکی از این دو وزیر زن باشد، اما باز هم آنها نتوانستند راه به جایی ببرند. آیا زنان در جامعه ما هنوز به آن توانمندی لازم نرسیده‌اند یا نه جامعه پذیرای چنین امری نیست؟ چه موانعی سر راه تحقق این مطالبه بحق وجود دارد؟»

روزنامه آرمان ملی تیتر نخست امروز خود را به اظهارات علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری روزگذشته اختصاص داد و نوشت: «گام سوم کاهش تعهدات؛ همین جمعه» ربیعی در ادامه تاکید کرد: «کماکان استراتژی ما تعهد مقابل تعهد است. در این صورت گام سوم را متوقف می‌کنیم. هرچه به تعهدات کامل برجامی نزدیک شویم، ما هم به آنچه تعهد داشتیم نزدیک می‌شویم. با استناد به مفاد برجام کاهش تعهدات خود به برجام را اعلام کردیم، تعهدات را کم نکردیم که برجام را از بین ببریم. برای بازگشت طرف برجامی به تعهدات خود، این سیاست را اتخاذ کردیم. اروپا قادر به اجرای تعهداتش نباشد منطقی نیست ما باشیم. تا روز جمعه فرصت ما برای گام سوم است. اینکه به سمت گام سوم حرکت نکنیم به واکنش طرف اروپایی ربط دارد. مشروط به میزان رضایت ایران از رفتار اروپا حتی میزان بازنگری در سایر موارد هم وجود دارد.»

روزنامه آفتاب یزد، گفت وگویی با تیتر «مراقب باشیم آمریکا را خوشحال نکنیم» با محمدعلی بصیری کارشناس مسائل بین‌الملل درباره گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران انجام داده است. در بخشی از  این گفت و گو بصیری گفته است «اروپا با شعارهایی که می‌دهد نقش پلیس خوب را بازی می‌کند. آن‌ها عملا با آمریکایی‌ها بیشتر همکاری می‌کنند. آنها به دنبال این هستند که در بلند مدت نتایج خواسته‌های ترامپ را به ایران تحمیل کنند، این یک واقعیت است. نمونه‌اش اقدامات اخیر فرانسه است. با این بازی درواقع در صدد هستند تا توان اقتصادی ایران تحلیل برود و زمانی که این توان تحلیل رفت، آن گاه خواسته‌های آمریکا و اروپایی‌ها در بحث مذاکرات و تعهدات جدید شکل می‌گیرد. بنابراین آنها زمان می‌خرند. اروپا با زبان چانه زنی و دیپلماسی و آمریکایی‌ها با زبان فشارو تهدید. ولی هردو یک هدف را تعقیب می‌کنند و آن این است که ایران را بیشتر از این محدود کرده و خلع سلاح کلی کشورمان را در حوزه‌هایی که نسبت به آن حساس هستند به ثمر بنشانند.»

روزنامه دنیای اقتصاد، امروز به بررسی تسهیلات مسکن پرداخت و در گزارشی با تیتر «تبخیر وام خرید مسکن» نوشته است: «نبود علائم حیاتی در بازار خرید و فروش امتیاز وام خرید خانه، از تبخیر تسهیلات مسکن خبر می‌دهد. میانگین قیمت اوراق وام خرید مسکن ماه گذشته به پایین‌ترین سطح از زمان عرضه تاکنون رسید. نشست اوراق مسکن به کانال ۳۰ هزار تومان - قیمت هر فقره اوراق ۵۰۰ هزار تومانی- و پایداری این سطح قیمتی در هفته‌های اخیر یک پیام از بازار بالادست معاملات ملک مخابره می‌کند مبنی بر اینکه در حال حاضر تحت تاثیر یک سال جهش مداوم قیمت مسکن در تهران و شهرهای بزرگ، وزن واقعی تسهیلات خرید در تجهیز مالی متقاضیان خرید مسکن بی‌اثر شده و در نتیجه، حذف کامل نقش وام در معاملات ملک اتفاق افتاده است. در حال حاضر قدرت خرید وام اوراق مسکن در پایتخت به کمتر از ۵ مترمربع رسیده است. این میزان حتی برای خرید کمترین متراژ هم پاسخگو نیست. پیش‌تر، پایین‌ترین سطح میانگین ماهانه قیمت خرید و فروش امتیاز وام مسکن در پاییز سال ۹۲ و درست بعد از جهش قیمت در بهار ۹۲، رقم خورده بود. سطح فعلی قیمت اوراق از آن زمان هم پایین‌تر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر وام‌های فعلی متناسب با جهش قیمت مسکن تعدیل شود، شدت رکود معاملات مصرفی مسکن در پایتخت کاهش پیدا می‌کند.»

کد خبر 388190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.