رشد تعداد کسبه؛ بهانه‌ای برای افزایش اجاره‌بها

بسیاری از اهالی خیابان بعثت معتقدند: "افزایش تعداد مغازه‌داران و رونق کسب و کار در این محله موجب افزایش اجاره بها و قیمت مسکن شده است."

به گزارش خبرنگار ایمنا، به روزهای آخر تابستان نزدیک می‌شویم و این روزها آخرین فرصت خانواده‌ها برای نقل و انتقالات مسکن است البته خانواده‌هایی که فرزندانشان در سن تحصیل قرار دارند، زیرا مسافت خانه تا مدرسه و آرامش فرزندان از بابت قطعی شدن سکونت برای آنها بسیار مهم است. البته تابستان امسال رنگ و بوی دیگری داشت و گرانی مسکن و بالا بودن اجاره بها کار این خانواده‌ها را سخت‌تر و دایره گزینه‌های آنها برای انتخاب خانه‌ای مناسب را محدودتر کرده است.

هرچند بسیاری مسئولان نوید کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن را تا ماه‌های آینده داده اند که خود با توجه به تجربه سال‌های گذشته و این امر بدیهی که با کاهش تقاضا در فصول سرد سال قیمت‌ها کاهش می یابد، به‌راحتی قابل پیش‌بینی است. اما این پیش‌بینی از تب و تاب بازار مسکن نکاسته و همچنان بسیاری افراد در جستجوی مسکنی متناسب با بودجه خود هستند.

به عقیده بسیاری کارشناسان این کاهش قیمت نیز نمی تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد زیرا کاهش قیمت نسبت به نرخ‌های تابستانه است و احتمال بازگشت قیمت‌ها به سال گذشته بسیار پایین و دور از ذهن است.

اینبار حال و هوای بازار خانه و کاشانه را از منطقه هفت شهرداری اصفهان جویا شدیم. منطقه‌ای که با ۱۵۳ هزار و ۳۰۹ نفر جمعیت، دو هزار و ۸۵۰ هکتار مساحت و ۴۵ هزار و ۳۸۳ خانوار یکی از کم جمعیت ترین مناطق شهری اصفهان است که توسعه و گسترش خدمات شهری و دولتی در سال‌های گذشته موجب افزایش قیمت مسکن و اجاره بها در آن شده و اکنون از دسترسی مناسب تری نسبت به سایر نقاط شهر برخوردار است.

این منطقه از شمال خیابان لوله گاز از تقاطع بزرگراه معلم تا ۱۶۰ متر قبل از جاده دولت آباد، از جنوب؛ میدان شهدا، خیابان مدرس و خیابان آیت الله ادیب، از شرق؛ خیابان بعثت، خیابان آل بویه و خیابان محمد طاهر و از غرب؛ فلکه شهدا در امتداد کاوه و بزرگراه معلم تا تقاطع خیابان گاز را در بر می گیرد.

تعداد دفاتر مشاوره املاک در این منطقه کمتر از سایر نقاط شهر است و به نظر می رسد رکود بازار مسکن موجب تعطیلی دفتر تعداد زیادی از مشاوران املاک در این منطقه شده است زیرا تابلوی تعویض نشده، تعدادی از مغازه‌های بازار که به تازگی فعالیت در واحد صنفی خود را آغاز کرده اند، نشان می دهد این مغازه تا پیش از این در اختیار یک مشاور املاک برای خرید و فروش مسکن بوده است.

خیابان لاله واقع در منطقه هفت شهرداری اصفهان یکی از پر رفت و آمدترین محله‌های شهر است و مغازه‌های زیادی در خیابان‌های منتهی به آن وجود دارد و مشاهدات میدانی حاکی از رونق بازار آنها در بستر این محله است.

کمتر کسی جرات می کند برای خرید یا اجاره به این محله بیاید

یک مغازه دار جوان که در این محله کفش می فروشد به خبرنگار ایمنا می گوید: "اجناس ارزان قیمت و چینی زود به فروش می رسد و اجناس گرانتر و ایرانی کمتر خریدار پیدا می کند. اغلب افرادی که برای خرید به مغازه می آیند، در این محله صاحب خانه هستند و کمتر مشتری پیدا می شود که اجاره نشین باشد."

یک زن جوان که برای خرید کفش نیز به بازار آمده است در ادامه صحبت های فروشنده، به اظهار نظر می پردازد و می افزاید: "البته افزایش قیمت مسکن و بالارفتن اجاره بهای مغازه هاهم دلیل موجه دیگری است که موجب شده مغازه داری و خرید وفروش در این محله به یک ریسک تبدیل شود. تراکم جمعیت این منطقه موجب فراهم شدن بستر مناسبی برای فعالیت واحدهای صنفی شده و صاحبان مغازه ها نیز با استفاده از این ظرفیت، میزان اجاره بها را تا حد زیادی افزایش داده اند."

فروشنده جوان مغازه کفش فروشی اضافه می کند: "میزان ودیعه برای اجاره یک مغازه در این محله از ۳۰ تا ۹۰ میلیون تومان است و اجاره بهای کمتر از یک میلیون تومان، اصلا معنایی ندارد. مغازه کوچک ۴۰ متری کناری را می توانید با ۵۰ میلیون تومان ودیعه و ماهیانه دو میلیون و پانصد هزارتومان اجاره کنید."

خرید مسکن دیگر معنایی ندارد

یک مشاور املاک میانسال که در خیابان آل محمد فعالیت می کند درباره وضعیت معاملات مسکن در این منطقه به خبرنگار ایمنا گلایه می کند: "در مورد خرید مسکن نمی توانم صحبت کنم چون خرید مسکن در بازار کنونی معنایی ندارد.

وی ادامه می دهد: وضعیت بازار خوب نیست، اجاره بهای کمتر از ۷۰۰  هزار تومان نداریم و ودیعه‌های گران بسیاری از اجاره‌نشین‌ها را فراری داده است. تا پیش از رکود در بازار مسکن اغلب مشتریانی که برای اجاره نشینی به این محله مراجعه می کردند، رانندگان تاکسی و میوه فروشان بازار بودند که می خواستند برای دسترسی بهتر به محل کار، منزلی در نزدیکی پایانه مسافربری کاوه یا بزرگراه چمران داشته باشند. تغییرات قیمتی در بازار مسکن موجب افزایش ناگهانی اجاره بها و مهاجرت قشر مذکور از این محله شد و اکنون کسی برای اجاره مسکن نمی آید و همه به دنبال فروش هستند."

یک مشاور املاک دیگر که در خیابان کاوه فعالیت می‌کند نیز می گوید: "برای خرید مسکن در این منطقه باید با حسابی بیش از یک میلیارد تومان به بازار بیایید، میزان اجاره بها نیز از ۹۰۰ تا شش میلیون تومان متغیر است. اغلب صاحبخانه ها دنبال این هستند که منزل خود را برای رهن کامل بگذارند و هزینه رهن را برای دریافت سود روزشمار در بانک سرمایه‌گذاری کنند."

کمتر کسی پیدا می شود، خریدار باشد؛ همه اجاره می‌کنند

محله فرسان یکی از محله‌های این منطقه است که به رغم وجود سکونت تعداد زیادی صاحبان سرمایه و ثروتمندان در آن قیمت مسکن با سایر محلات منطقه هفت شهرداری اصفهان تفاوتی ندارد.

یک مشاور املاک میانسال این محله می‌گوید: "افزایش قیمت و اجاره بهای مسکن برای ثروتمندان نیز یک فشار اقتصادی محسوب می شود اکنون دیگر کمتر کسی پیدا می شود که خریدار باشد؛ همه اجاره می کنند."

یک جوان مستاجر نیز که دنبال اجاره مسکن در خیابان برازنده است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "تا پیش از افزایش قیمت‌ها در بازار، مجتمع‌های مسکونی واقع در این خیابان واحدهای ارزان قیمتی برای اجاره داشتند و تازه عروس و دامادها می توانستند به راحتی و بدون هزینه های گزاف یک واحد مسکونی در یکی از ساختمان های این خیابان اجاره کنند اما اکنون قیمت ها چندین برابر شده است.

وی ادامه می دهد: صاحبان مجتمع‌های مسکونی با افزایش میزان خدمات غیر ضروری برای منازل میزان شارژ ساختمان را به شدت افزایش داده اند و در تعدادی از ساختمان‌های این خیابان میزان شارژ از یک میلیون تومان هم فراتر رفته است؛ اجاره بها به کنار با هزینه شارژ ساختمان چه کنیم؟!"

بسیاری از اهالی خیابان بعثت معتقدند رونق کسب و کار در این محله موجب افزایش اجاره بها و قیمت مسکن شده است.

یک فروشنده لباس زنانه که در این خیابان فعالیت می کند، درباره وضعیت اجاره بها به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: "روزگاری خیابان بعثت، محله ارزان نشین‌ها بود که به مرور زمان افزایش تراکم جمعیت در آن موجب بالارفتن نرخ اجاره بها شد و بیشترین فشار در افزایش نرخ اجاره‌بها را مغازه داران و صاحبان واحدهای صنفی متحمل شده اند."

گزارش از: سپهر زارع - خبرنگار ایمنا

کد خبر 387914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.