۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
پیشکسوتان تعزیه را حمایت کنید

یک تعزیه خوان گفت: بسیاری از پیشکسوتان تعزیه اکنون نمی‌توانند کار کنند، بیمه‌ ندارند و هیچ حمایتی نمی‌شوند. افرادی که سال‌ها در این عرصه فعالیت کردند.

شهاب علیزاده، کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص آیین تعزیه خوانی اظهار کرد: تعزیه یک آیین سنتی است و در ایام محرم توسط بزرگان این حوزه اجرا می‌شود و در این آیین هنر به زیبایی با فرهنگ دینی ادغام می‌شود و گاهی برای آن هزینه زیادی در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: چندین سال است که عزاداری‌ها مانند گذشته نیست و کمرنگ‌تر شده است، یکی از دلایل این مسئله غربزدگی برخی مردم است. برخی مردم به سمت آیین و روش‌های غربی گرایش دارند. بسیاری جوانان امروز مطالعه ندارند. برخی می‌گویند من آریایی هستم، بدون اینکه حتی مطالعه ای در خصوص دین آریایی‌ها داشته باشند و به شدت اسلام را نقد می‌کنند. یکی از دلایل غربزدگی تاثیر از تبلیغات غلط و استفاده از مطالب صفحات مجازی است.

این تعزیه خوان با بیان اینکه سال‌هاست آیین سنتی تعزیه خوانی در شهرستان خمینی شهر سینه به سینه گشته است، گفت: بزرگترین نمایش خیابانی مذهبی دنیا در کاروان هشتم محرم خمینی شهر اجرا می‌شود، اما هیچ گونه استقبال و حمایتی از این نمایش نمی‌شود. بسیاری از پیشکسوتان تعزیه اکنون نمی‌توانند کار کنند، هیچ گونه بیمه‌ای ندارند و هیچ حمایتی نمی‌شوند. افرادی که سال‌ها در این عرصه فعالیت کرده‌اند.

علیزاده افزود: همه این فعالیت‌ها به خاطر عشق به امام حسین(ع) است. این بزرگان در زمان فعالیتشان نیز درآمد بسیاری نداشتند و اکنون که دیگر قادر به فعالیت نیستند هیچ گونه حمایتی دریافت نمی‌کنند.

وی با اشاره به وابسته بودن بیمه و مزایای هنرمندان به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، تصریح کرد: اکنون چندین سال است منتظریم که برای پیشکسوتان بیمه در نظر بگیرند. برخی از اساتید برای امرار معاش به شغل‌های دیگر مشغول‌ هستند و عده ای هم دیگر توانایی ادامه فعالیت ندارند و نمی‌توانند هزینه روزمره زندگیشان را تامین کنند.

کد خبر 387872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.