۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
امسال کسری بودجه نداریم!

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها اعلام نبود کسری بودجه در سال‌جاری، نکاتی جدید در مورد وضعیت زاینده رود، تقویت ارز پول ملی، کلید خوردن طرح اقدام ملی مسکن و بهره برداری از بزرگترین نیروگاه خورشیدی شمال غرب کشور است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره وضعیت بودجه سال جاری اعلام کرده است: "اگرچه درآمدها در سال جاری کامل تحقق پیدا نمی‌کند اما از آنجایی که هزینه‌ها براساس درآمدها تنظیم شده، کشور در سال ۹۸ کسری بودجه ندارد‎. دولت به دنبال بهبود کارآیی نهاده‌های برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی است که این مهم در قالب اصلاح ساختار بودجه تعریف می‌شود. در واقع برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای است که درآمدها و هزینه‌ها با یکدیگر یکسان شوند.

وی با بیان اینکه درآمدها در سال جاری کامل تحقق پیدا نمی‌کند، افزود: تا پایان سال به جای ۴۴۸ هزار میلیارد تومانی که مصوبه مجلس بود، منابع و مصارف را ۳۸۶ هزار میلیارد تومان تنظیم می‌کنیم."

نکته جالب اینکه قرار بر این است کسری بودجه نداشته باشیم نه به معنای واقعی کلمه اما برنامه ریزی‌ها به صورتی است که تراز کسری نشان ندهد.

دیگر اخبار اقتصادی مهم هفته اخیر به شرح زیر است:

** نیمه دوم آبانماه آب برای کشت پاییزه تخصیص می‌یابد/ جریان زاینده‌رود تا پایان شهریور؛ معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه زاینده رود تا پایان شهریورماه جاری خواهد بود، گفت: برای کشت پاییزه کشاورزان، یک نوبت در نیمه دوم آبانماه آب تخصیص خواهد شد.

حسن ساسانی در حاشیه مراسم بهره برداری از دو پروژه "سیستم پایش بیومانیتورینگ مواد سمی" و "سیستم مکانیزه جمع آوری ضایعات رودخانه زاینده رود" در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت ذخیره سد زاینده رود، اظهار کرد: هم اکنون ورودی به سد ۲۸ مترمکعب بر ثانیه و خروجی آن  ۸۵ مترمکعب بر ثانیه است و ذخیره سد زاینده رود به ۶۵۴ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با اشاره به جریان رودخانه زاینده رود تا پایان شهریورماه امسال، تصریح کرد: براساس تصمیم گیری ها توزیع آب کشت تابستانه برای کشاورزان غرب اصفهان تا ۲۰ شهریورماه ادامه دارد و برای کشاورزان شرق اصفهان نیز منتظر اعلام نظر سازمان جهاد کشاورزی هستیم که تا چه زمانی برای کشت تابستانه نیاز به آب دارند، به طور عمده تا پایان شهریور است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت اب منطقه ای استان اصفهان با اشاره به برگزاری جلساتی با سازمان هواشناسی، گفت: به گفته کارشناسان هواشناسی پیش بینی بارش های نیمه دوم سال دشوار است زیرا الگوها پیچیده است اما معتقد بودند که از ۲۰ آبانماه و در آذرماه بارش های موثر در حوضه آبریز زاینده رود رخ خواهد داد. با توجه به اینکه مهرماه سال آبی جدید آغاز می شود بنابراین برای توزیع آب شورای هماهنگی حوضه زاینده رود در این باره تصمیم گیری مجددی خواهد داشت و هر تصمیمی ابلاغ شود نیز انجام خواهیم داد. برای کشت پاییزه یک نوبت در نیمه دوم آبانماه آب تخصیص خواهد شد زیرا کشت غلات است و بهترین زمان نیمه دوم آبانماه است، اما هنوز قطعی نیست، پس از آن نیمه دوم اسفندماه و ابتدای فروردین ماه خواهد بود.

ساسانی با بیان اینکه روزانه حدود ۶ میلیون مترمکعب از مخزن سد زاینده رود کاسته می شود، تصریح کرد: در شورای هماهنگی حوضه زاینده رود مصوب شده به گونه ای آب توزیع شود که تا پایان شهریور ماه حجم ذخیره سد زاینده رود کمتر از ۴۵۰ میلیون مترمکعب نشود براین اساس به گونه ای رفتار خواهیم کرد که این عدد حفظ شود.

** رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در طول هشت ماه گذشته ارزش پول ملی ما مجدداً ۴۰ درصد تقویت شده است، تاکید کرد: اکنون بر نرخ ارز کنترل داریم و ثبات نسبی بر بازار ارز حاکم شده است.

** سوخت‌گیری با کارت آزاد جایگاه‌ها به ۳۰ لیتر محدود شد؛ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: از امروز اول شهریور ماه میزان سوختگیری با کارت آزاد جایگاه‌ها در هر بار سوختگیری، از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر کاهش یافته است. به منظور سهولت در سوختگیری از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند.

میزان لیتراژ در هر بار سوختگیری با کارت سوخت شخصی همان ۶۰ لیتر قبلی است.

** ۱۰ میلیون روستایی تا پایان دولت از آب سالم برخوردار می شوند؛ وزیر نیرو گفت: تعداد مشترکان روستایی بهره‌مند از آب شرب سالم و پایدار تا پایان دولت دوازدهم به ۱۰ میلیون نفر می‌رسد.

** در هفته دولت ۲۲ پروژه آبرسانی به روستاهای استان اصفهان به بهره‌برداری خواهد رسید؛ "هاشم امینی" با اعلام این خبر و با اشاره به اینکه حدود ۹۷۰ روستای استان اصفهان تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار دارند، گفت: پدیده خشکسالی سال‌های اخیر در کشور و بخصوص استان اصفهان، تامین آب شرب مصرفی روستاهای استان را با مشکل مواجه کرده بود، به‌طوری که آبدهی چاه‌های تامین آب شرب برخی روستاها بسیار کاهش یافته و خشک شده‌اند.

** معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید گوشت مرغ در سال جاری از مرز ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن فراتر خواهد رفت.

مرتضی رضایی در رابطه با نهاده‌های دامی اظهار کرد: نهاده‌های دامی در دامداری‌ها، بنادر و انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام و بخش خصوصی به مرز اشباع رسیده است و به هیچ وجه کمبودی از نظر دانه جو، ذرت و کنجاله سویا که با نرخ ترجیحی وارد کشور می‌شود، نداریم.

** "مالیات بر عایدی مسکن" هنوز در دولت مطرح نشده است؛ وزیر امور اقتصاد و دارایی در گفت‌وگو با ایمنا، گفت: مالیات بر عایدی مسکن در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی است و نمی توانیم تا پیش از بررسی این طرح توسط نمایندگان، اظهار نظری درباره آن داشته باشیم.

فرهاد دژپسند با تکذیب تصویب تهیه سامانه املاک و مستغلات از سوی شهرداری‌ها و سیستم مدیریت شهری کشور در جلسه شورای اقتصادی دولت، اظهار کرد: اظهاراتی که بنده در این باره داشته ام به گونه دیگری بوده است. موضوع مالیات بر عایدی مسکن تاکنون در دولت مطرح نشده است و من از گفته های وزیر راه و شهرسازی در این باره تعجب می کنم. این نوع از مالیات به عنوان یک طرح از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است و در این باره صحبتی با بنده نشده است.

وی  خاطر نشان کرد: در حال حاضر این قانون توسط مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود و نمی‌توانیم تا پیش از بررسی این طرح توسط نمایندگان، اظهار نظری درباره آن داشته باشیم.

** قیمت رب گوجه فرنگی کاهش می‌یابد؛ سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مکلف شد با توجه به کاهش نرخ گوجه‌فرنگی نسبت به اصلاح نرخ رب گوجه‌فرنگی اقدام و قیمت اصلاحی در سامانه ۱۲۴ اطلاع‌رسانی شود.

** رئیس کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: آخرین فرصت بهره مندی از بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم قابل بخشش، امسال است و در صورت عدم پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده و برخورداری از تسهیلات یاد شده تا پایان سال جاری، این امکان در سال آینده فراهم نخواهد بود.

** مدیر امور اعتباری بانک مسکن از تنظیم چند تفاهم‌نامه برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن خبر داد و گفت: براساس توافق‌های صورت گرفته و برآوردهای اولیه مبلغ تسهیلات مشارکت مدنی برای ساخت مسکن در قالب طرح اقدام ملی بسته به نوع پروژه و موقعیت جغرافیایی آن تعیین و پرداخت خواهد شد.

** رئیس اتحادیه خدمات دوچرخه و موتور سیکلت کشور گفت: بیشتر اقلامی که در تعمیرات دوچرخه و موتور سیکلت استفاده می‌شود، وارداتی است، زیرا بیشتر کارخانه‌جات دوچرخه و موتور سیکلت ایران تعطیل شده و علت آن سیاستگذاری غلط دولت در این حوزه است.

مصطفی صفرخانی در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار کرد: رکود در بازار خرید و فروش موتورسیکلت و دوچرخه، رونق را از بازار خدمات این دو محصول نیز گرفته و تقاضا برای ارائه خدمات این دو وسیله نقلیه از ابتدای سال تاکنون با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

** دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان با تاکید براینکه طرح بن بروجن نباید اجرا شود زیرا منبع آن وجود ندارد، گفت: اجرای این طرح ضرورتی ندارد. به تازگی اخباری بین کشاورزان شرق و غرب اصفهان شایع شده است که در سفرهای اخیر وزرا و مسئولان کشور به استان چهارمحال و بختیاری قول اجرای طرح غیرقانونی بن-بروجن و تعدادی طرح برداشت آب دیگر، همچنین تغییر خط مرزی دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری، واگذاری مدیریت سد زاینده رود و تونل‌ها به استان مجاور مطرح شده است.

اسفندیار امینی در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: طرح بن بروجن نباید اجرا شود زیرا منبع آنها وجود ندارد، به رغم اینکه وزارت نیرو می داند منبعی برای تامین آب این طرح ها وجود ندارد و در شورای عالی آب و جلسه ۵۱۰ شورای امنیت نیز مصوب شده تا مشکل حقابه های کشاورزی و محیط زیست رفع نشده هیچ بازگذاری جدیدی بر رودخانه انجام نشود اما هر زمان یک مسئول کشوری به استان چهارمحال و بختیاری سفر می کند، طرح‌های بارگذاری بر زاینده رود مطرح می‌شود.

** مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: در تابستان سال جاری با وجود افزایش ۸.۵ درصدی مصرف برق نسبت به سال گذشته، مدیریت مصرف ۱۴۰ مگاواتی در این شهرستان انجام شد. تا این لحظه توانسته ایم در سال جاری با وجود افزایش مصرف، با همکاری و همدلی مردم  هیچ گونه خاموشی ناشی از کمبود تولید نداشته‌ باشیم.

وی افزود: شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با تبیین استراتژی، برنامه‌های مشخصی را برای هفت حوزه مختلف به تصویب رسانده و تلاش می‌کند بر اساس چشم‌انداز ۱۴۰۵ این برنامه‌ها را اجرا کرده تا برق پایدار و مطمئن را برای مردم رقم بزند.

** یک کارشناس بازار سرمایه و بورس گفت: رشد بازار سرمایه به دلیل انتشار اخبار مناسب و گمانه‌زنی برای برطرف شدن موانع سیاسی، امیدواری نسبت به آینده و همچنین آرامش‌های سیاسی است که به نظر می‌رسد در حال حکم‌فرما شدن بر بازار ایران است.

مهدی طحانی در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار کرد: همین آرامش سیاسی باعث شده است بازارهای موازی مانند بازار مسکن، طلا، ارز و خودرو که حدود دو سال گذشته، جذب افسارگسیخته نقدینگی داشته‌اند، راکد شده و در زمان رکود این بازارها، منابع به سمت بازار سرمایه روانه شود. از سوی دیگر، گزارش عملکردی مردادماه شرکت‌ها که در حال منتشر شدن است نیز حاکی از وجود نداشتن تغییر جدی در جهت کاهش در عملکرد تولید و فروش شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه است. این درحالی است که متأسفانه شرکت‌های کوچک‌تر در این بازار دارای حباب بوده و بیش از ارزش ذاتی خود در حال معامله است. حباب این شرکت‌ها در حالی است که گزارش‌های عملکردی مناسبی نیز از سوی آنها ارائه نشده است.

** وزیر نیرو از آبیاری ۲۰ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور بوسیله آب حاصل از تصفیه پساب خبر داد و گفت: تاکنون ۲۲۴ تصفیه خانه فاضلاب وارد مدار کشور شده است.

اردکانیان با بیان اینکه تصفیه‌خانه ابهر و خرمدره پکصد و چهل و پنجمین تصفیه خانه آب در کشور است، ادامه داد: از آغاز دولت یازدهم، با پشتیبانی مردم و دولتمردان هر ۹۰ روز یک تصفیه‌خانه آب به مدار بهره‌برداری وارد شده و در بازه زمانی ۴۰ تا ۴۵ روز یک تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور بهره‌برداری شده است.

وی از آبیاری ۲۰ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور بوسیله آب حاصل از تصفیه پساب خبر داد و یادآور شد: تاکنون ۲۲۴ تصفیه خانه فاضلاب وارد مدار کشور شده است.

** بزرگترین نیروگاه خورشیدی شمال غرب کشور با ظرفیت ۷۰۰ مگاوات در منطقه صنعتی نورین ابهر با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

** سیستم مکانیزه جمع آوری ضایعات رودخانه زاینده رود در محل سد چم آسمان به بهره برداری رسید.

** مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: با راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی و پنجره تجارت فرامرزی متوسط زمان ترخیص کالا در گمرک اصفهان در رویه صادرات از هفت روز به کمتر از یک روز کاهش یافته است.

** سیستم پایش بیومانیتورینگ مواد سمی با استفاده از ماهی به شیوه ToxProtect به مناسبت هفته دولت صبح امروز سه شنبه –پنجم شهریور ماه- در محل سد چم آسمان به بهره برداری رسید.

نیاز وحدت پور در مراسم بهره برداری از این سیستم اظهار کرد: با توجه به احتمال ورود آلودگی‌های مختلف و آلاینده‌های ناشناس به منابع تامین کننده آب و یا تاسیسات آبرسانی ناشی از عملیات خرابکارانه ( بیوتروریسم)، به‌کارگیری تکنولوژی‌ها و تمهیدات مدیریتی در جهت مقابله با بروز خطرات ناشی از ورود سموم به بدنه تاسیسات بهداشتی کشور و حفاظت منابع آب، وجود چنین سیستمی بیش از پیش احساس می شد.

وی با بیان اینکه به دلیل گستره فراوان ترکیبات سمی و نبود امکان تشخیص آنی و سریع، وجود تاسیسات آبی برای حفظ سلامت شهروندان بسیار اهمیت دارد، افزود: براین اساس بهره گیری از تنها روش تشخیص انتشار مواد سمی در پیکره‌های آبی و تاسیسات مرتبط در دنیا با نام روش بیومانیتورینگ در دستور کار متولیان امور آب کشور قرار گرفته است.

** همزمان با سراسر کشور احداث ۱۹ هزار باب مسکن طرح اقدام ملی در استان اصفهان کلید خورد.

رییس‌جمهور روز سه شنبه همزمان با هفته دولت، با حضور در محل اجرای عملیات طرح اقدام ملی تولید مسکن در تهران و به صورت ویدئو کنفرانس در سایر استان های کشور، دستور آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۱۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی تولید مسکن را صادر کرد که از این تعداد قرار است ۱۹ هزار باب در استان اصفهان احداث شود. آیین آغاز عملیات نمادین این پروژه مهم در شهرک بهارستان تیران با حضور جمعی از مسئولان استانی و محلی از جمله استاندار و مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان انجام شد.

** مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: اکنون سنگ‌آهن به سختی تامین می‌شود زیرا با افزایش نرخ ارز، ارزش صادراتی آن افزایش یافته‌است، انتظار داریم با برنامه ریزی های وزارت صمت برای کنترل صادرات سنگ‌آهن، تمامی ظرفیت تولید سنگ آهن در کشور به ارزش افزوده تبدیل و پس از آن صادر شود.

منصور یزدی‌زاده اظهار کرد: به رغم گذشت بیش از ۵۰ سال از عمر ذوب‌آهن، نه تنها فرسوده نشده است، بلکه خطوط تولید این شرکت جانی دوباره گرفته است تا به منظور تحقق شعار رونق تولید، بتواند وظیفه خود را انجام دهد.

** مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: همزمان با افتتاح پروژه های سال گذشته، ۹۲ پروژه جدید نیز با اعتباری بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان در هفته دولت آغاز و در حوضه‌های آبخیز استان اجرا می شود، امیدواریم که تا پایان سال (هفته منابع طبیعی) بخشی از این پروژه ها به بهره برداری برسد.

محمدحسین شاملی با بیان اینکه مجموع اراضی ملی در استان اصفهان ۹.۵ میلیون هکتار است، اظهار کرد: تثبیت مالکیت دولت، حفاظت، احیا، توسعه و بهره برداری از جنگل‌ها، مراتع و حوضه های آبخیز وظیفه و رسالت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری است. امسال به لطف خداوند بارندگی های خوبی داشتیم و پوشش گیاهی مراتع استان نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است که نویدبخش بهره برداری مطلوب‌تر دامداران از عرصه های مرتعی برای تولید گوشت بیشتر و افزایش دام بیشتر در عرصه ها براساس ظرفیت مراتع است تا بتوان سالهای سال از این عرصه استفاده کرد.

** مالیات بر عایدی مسکن تا پایان شهریور وارد دولت می‌شود؛ رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: قانون مالیات بر عایدی مسکن تا پایان شهریورماه سال‌جاری تحت عنوان لایحه CGT از سوی وزارت‌خانه امور اقتصادی و دارایی وارد دولت می‌شود.

امید علی پارسا در گفت‌وگو با ایمنا، با اشاره به چالش‌های پیشِ روی اجرای قانون مالیات بر عایدی مسکن و مالیات بر خانه های خالی، اظهار کرد: باید داده‌های مخصوص و کاربردی در سیستم‌های اطلاعاتی کشور برای استفاده از این قوانین تولید و با یکدگیر هماهنگ شود.

** وزیر صنعت، معدن و تجارت، گروه صنعتی ایران خودرو را به تولید و عرضه سه محصول جدید تا پایان امسال مکلف کرد.

رضا رحمانی در بازدید سرزده از خطوط تولید ایران خودرو و نشست با مدیرعامل و معاونان این شرکت، خواستار توقف تولید یکی از محصولات این شرکت شد.

وی در نشست با مدیرعامل این خودروسازی بر انجام تعهدات به مشتریان تاکید کرد و گفت: مردم از عملکرد خودروسازان ناراضی هستند باید از همین امروز مسیر جدید را آغاز کنید و با برنامه زمانبندی نسبت به انجام تعهدات اقدام کنید.

کد خبر 387714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.