باغ آبی؛ راهکار آمریکا برای مقابله با سیلاب

شهر ساحلی نیواورلئان با توجه به افزایش سطح آب دریا در اثر گرمایش جهانی و خطر هجوم سیلاب و ویرانی، اقدام به ایجاد باغ‌های آبی "میرابئو" کرده است که نگرانی‌های پیرامون این معضل را کم کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به افزایش دو درجه‌ای گرمایش جهانی، آب شدن یخ‌های قطبی و درنتیجه افزایش سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها، شهرهای ساحلی بیش از پیش در معرض خطر وقوع سیل قرار دارند. اکثر این شهرها تخلیه مناطق مسکونی خود و پناه بردن به ارتفاعات را به مقابله با این معضل ترجیح می‌دهند، با این حال بعضی از آن‌ها برای محافظت از سرزمین خود دست به اقداماتی زده‌اند.

یکی از این شهرها، نیواورلئان بزرگ‌ترین شهر ایالت لوئیزیانا و یکی از مهم‌ترین بندرهای ایالات متحده آمریکا است که در ساحل رود می‌سی‌سی‌پی قرار دارد. این شهر در گذشته نیز دست به اقداماتی همچون پمپاژ آب اضافی به رودخانه‌ها و دریاچه‌های اطراف زده است، با این حال جدیدترین راهکار ارائه شده آن برای مقابله با سیلاب، ایجاد باغ‌ آبی میرابئو است که به عقیده کارشناسان، آینده مدیریت روان‌آب‌ها و سیل‌آب‌ها به حساب می‌آید و می‌تواند راهی برای به یاد آوردن ارزش فراموش شده آب باشد.

این پروژه که طرحی بزرگ از "برنامه آب شهری" نیواورلئان برای بهبود ایمنی شهر و سرمایه‌گذاری در بخش کاهش سیل و فرونشست زمین محسوب می‌شود، علاوه بر کمک به مدیریت پایدار آب به آموزش‌های زیست محیطی نیز کمک می‌کند. برنامه آب شهری، طرحی است که در آن مدیریت آب‌های زیرزمینی و کنترل سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها و همچنین طوفان، به عنوان فاکتورهای مهم برای شکل دادن به شهری امن، قابل سکونت و زیبا در نظر گرفته می‌شود.

مسئولان شهری نیواورلئان بهبود وضعیت زهکشی شهر را جزء اولویت‌های اصلی قرار دادند و اقدام به پیاده‌سازی طرح این باغ در یک  فضای سبز ۲۵ هکتاری واقع در حاشیه‌ای از خیابان‌ "سنت برنارد" در محله "فیلمور" و در نزدیکی نهر "سنت جان" کردند. این فضای سبز به دلیل فضای آرام و دلنشینی که دارد در طول روز میزبان بازدیدکنندگان فراوانی است.

باغ آبی میرابئو در واقع محلی برای جمع‌آوری آب باران است و علاوه بر اینکه در مواقع بارش شدید باران، آب‌های اضافی را به اطراف پمپاژ می‌کند، می‌تواند مانند چند حوضچه بهم‌پیوسته برای نگهداری آب عمل کند که هم سفره‌های زیرزمینی را سیراب می‌کند و هم منجر به حفظ رطوبت خاک می‌شود. بدین ترتیب علاوه بر اینکه از فرونشست زمین پیشگیری می‌شود، سرسبزی باغ نیز حفظ می‌شود.

حوضچه‌های آب در ورودی این باغ ساخته شده‌اند و در امتداد آن‌ها پوشش گیاهی متناسب با محیط ایجاد شده است. در محوطه درونی آن نیز پوشش‌های گیاهی چندین ساله و متراکمی از درختان سرو و گیاهان مرداب وجود دارد. در بخش انتهایی باغ نیز سیستم‌های پمپاژ آب به منظور مرطوب نگداشتن خاک تعبیه شده است.

باغ آب میرابئو که زمین آن به شرط ایجاد تحولات عظیم سیستمی در ارتباط میان انسان‌ها با آب و زمین و نیز تقویت و محافظت از محله‌های شهری نیواورلئان توسط مجمع "سنت جوزف" اهدا شده است، محلی برای تحقیقات آب و خاک و آزمایش بهترین شیوه‌های مدیریت آب و ساخت و سازهای شهری مناسب برای کمک به آسیب‌پذیرترین مناطق و محله‌های ساحلی و پایین‌دست خواهد بود که سیلاب‌ها را از سیستم زهکشی آب شهر دور می‌کند و کمک می‌کند که حدود ۱۰ میلیون گالن آب به اعماق زمین نفوذ کند و ذخیره شود. این پروژه که تا اوایل سال ۲۰۲۰ به اتمام خواهد رسید، الگویی برای تمامی فضاهای باز  منطقه و همچنین دیگر ناحیه‌هایی است که می‌تواند فرآیندهای طبیعی برای به نمایش درآوردن شکل‌های گوناگون مدیریت پایدار آب را در معرض آموزش و آزمایش قرار دهد.

کد خبر 387635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.