امام گوش شهید رجایی را کشید!

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

واکنش سخنگوی دولت به احتمال مذاکره با آمریکا/ از حسن نیت مکرون سپاسگزاریم

علی ربیعی در پاسخ به این سوال که موضع ما نسبت به آمریکا چیست و آیا قرار است که مذاکره‌ای صورت بگیرد؟ گفت: راه درست برای امنیت جهانی دیپلماسی است و نفع همه در دیپلماسی است، منتهی اینکه امروز با این آمریکا صحبت کنیم اصلا امکان ندارد و شرایط عادلانه نیست.

وی افزود: ما از اول انقلاب یک اصلی داشتیم و رهبر معظم انقلاب بر دیپلماسی گسترده با جهان تأکید داشتند، همچنین امام (ره) فرمودند که ما به جز رژیم غاصب صهیونیستی با همه حرف ‌می‌زنیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: شرایط را آمریکا به هم زده است، آن‌ها قاعده را به هم زدند و با اعمال فشار حداکثری بر ملت ایران، یک تروریسم اقتصادی را علیه ملت ما تحمیل کردند، حال آن‌ها باید به شرایط قبل بازگردند، آن وقت ما تصمیم می‌گیریم.

ربیعی تصریح کرد: آن‌ها باید به شرایط قبل از خروج آمریکا بازگردند و تحریم‌ها را بردارند، آن زمان تازه ما تصمیم می‌گیریم، اولا محدوده ما فقط برجام است و هیچ پیش شرطی نداریم، نه چیزی بیش از آن، تنها قاعده‌ای که داشتیم قاعده برجام بوده است.

وی گفت: اجلاس G7 را دیدم، دو موضوع را خواسته بودند، یکی اینکه ما سلاح هسته‌ای تولید نکنیم، که این به نوعی به سخره گرفتن است چرا که ساخت، نگهداری و استفاده از سلاح هسته‌ای برای ما به فتوای مقام معظم رهبری حرام بوده و فتوا برای ما از قانون فراتر است، بنابراین ما هرگز دنبال این مسئله نبوده‌ایم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا ایران درباره مسائل منطقه و موشکی هم مذاکره ‌می‌کند، اضافه کرد: مذاکره ما فقط درباره برجام خواهد بود، در مورد امنیت منطقه ما اعتقاد داریم  اگر بیگانه‌ها از منطقه خارج شوند منطقه امن‌تر می‌شود، ما از هر ائتلاف و گفت‌وگویی در منطقه استقبال ‌می‌کنیم و فکر ‌می‌کنیم امنیت منطقه در گفت‌وگوهای بین منطقه‌ای باید صورت بگیرد، پس با آمریکا درباره منطقه و مسائل موشکی مذاکره نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: با این همه از حسن نیت مکرون، رئیس جمهور فرانسه سپاسگزاریم و در جهت گسترش روابط دوجانبه و ادامه همکاری با سایر اعضای باقی مانده در برجام تلاش خواهیم کرد.

کدام مسئولان برای آزادی قاچاقچی که ۲۰ کیلو تریاک داشت با قاضی پرونده تماس گرفته بودند؟

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به تشریح نحوه اصلاح قانون مواد مخدر در زمینه حمل و توزیع مواد مخدر پرداخت. طی روزهای اخیر بود که حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس گفته بود: ۳۰۰ مسئول برای آزادی یک قاچاقچی حرفه‌ای تریاک با پلیس تماس گرفته‌ بودند که او را آزاد کنند. 

انتشار این خبر با انتقادهایی همراه بود، به طوری که عباس عبدی در واکنش به آن در یادداشتی نوشت: اینکه یک نفر قاچاقچی حرفه‌ای مواد مخدر آنقدر با مسئولان رفیق است که حتی حاضر هستند برای آزادی او تماس بگیرند جای سوال دارد؛ سوال این است که چگونه می‌توان این رفتار را تعبیر و تفسیر کرد؟ جز اینکه مافیا همه‌کاره است؟ جالب اینکه مگر ممکن است کسی را با ۲۰ کیلو تریاک بگیرند و امکان آزادی او وجود داشته باشد؟ چون اگر امکان نداشته باشد، طبعا کسی نیز تماس نخواهد گرفت.

حسن نوروزی درباره ثمرات اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: تا پیش از تصویب حذف اعدام از قانون مبارزه با مواد مخدر در مورد حمل وتوزیع مواد مخدر اگر فردی ۳۰۰ گرم مواد صنعتی نیز به همراه داشت اعدام می‌شد، اما بودند افرادی که با دو تن تریاک به هر دلیلی از مجازات فرار می کردند.

وی با بیان اینکه در پی این مصوبه مجلس بسیاری از قضات از ما تشکر کردند و حتی این مصوبه در عرصه بین المللی برای ما موثر بود، گفت: در یکی از سفرهایی که داشتم یکی از قضات در هواپیما ضمن تشکر تاکید کرد که اصلاح این قانون کار را برای ما را آسان کرد. این قاضی گفت: قبل از اصلاح قانون فردی را در زاهدان دستگیر کردیم که ۲۰ کیلو تریاک داشت و ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفر از مسئولان برای آزادی او با من تماس گرفتند، البته منظور ایشان از مسئولان، رئیس‌جمهور، وزیر یا رئیس قوه قضائیه نبود بلکه وقتی مسئول می گوییم ممکن از یک بخشدار تا فرماندار را در بر گیرد. حتی یکی از نمایندگان مجلس به من گفت همین فرد ۶۰ میلیارد در حسابش بوده است.

نوروزی ادامه داد: منظور این قاضی این بود که با قانون قبلی شخصی که به واسطه قاچاق مواد مخدر پول و قدرت به دست آورده بوده با حمل بیش از دو تن می توانست آزاد شود اما یک جوان بی کس ممکن بود با چند گرم ماده صنعتی در میدان شوش اعدام شود.

مردم باید از سرنوشت پول‌های غارت شده اطلاع پیدا کنند

حشمت‌الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که چرا برگزاری دادگاه مفاسد اقتصادی چندان به اعتمادسازی بین مردم کمک نکرده است، گفت: مفاسدی که در ایران شکل می گیرد و افشا می شوند، سریعا هم رقم هایش اعلام می شود، وقتی که مردم رقم های این مفاسد را با شرایط اقتصادی کشور و مشکلات خاص خودشان مقایسه می کنند طبیعی است که آثار منفی آن گسترده شود.

وی افزود: از سوی دیگر وقتی دادگاه ها برگزار می شود مشخص نمی شود که پول این مملکت و اموالی که از دست رفته، چه سرنوشتی پیدا کردند و اصلا برگشته اند یا نه. تا زمانیکه مردم از سرنوشت اموال و پول هایی که غارت شده است اطلاعی پیدا نکنند، اعتمادی صورت نمی گیرد و یکی از مشکلات اساسی که در حال حاضر وجود دارد همین موضوع است.

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه یک مطالبه تطبیقی و مقایسه ای بین فساد در چین و ایران، انجام داده، گفت: در چین حدود یک صد هزار پرونده مقابله با فساد وجود دارد که در حال بررسی است، این آماری است که آنجا ارائه شده و اتفاقا منبع بنده برای این مطالعه، منبع ایرانی بود. براساس آمار و تحقیقی که انجام شده ۹۵ درصد مردم چین نسبت به برگزاری این دادگاه ها اعتماد دارند ولی این اعتماد در حال حاضر در ایران وجود ندارد.

 رجایی به مهندس بازرگان وفادار بود

 سید محمد صدر مشاور سیاسی شهید رجایی پیرامون ابعاد مختلف شخصیت شهید محمدعلی رجایی اظهارکرد: آقای رجایی گرچه نمودهایی داشت اما وجودش خیلی بیشتر از نمودش بود. اولا آقای رجایی از طبقه پایین جامعه بود. در خاطراتش می گوید که من مدتی در قزوین کاسه و بشقاب فروش بودم. در عین حال، او چون استعداد بسیار بالایی داشت ابتدا از نظر علمی بالا آمد. آقای رجایی در دبیرستان علوی معلم ریاضی بود و شما می دانید درس دادن رشته ریاضی استعداد بالایی می خواهد. بعد از آن ایشان وارد نهضت آزادی می شود و از اعضای اصلی نهضت آزادی بودند و تا آخر به نهضت آزادی و مهندس بازرگان وفادار بود.

زمانی که رئیس جمهور شد، رسم است که رؤسای جمهور کشورهای مختلف تبریک می گویند، فرانسوا میتران رئیس جمهور فرانسه برای ایشان پیام تبریک فرستاد و این همزمان با فرار بنی صدر و رجوی بود و فرانسه هم آنها را تحویل گرفت. آقای رجایی در پاسخ پیام تبریک از  مواضع دولت فرانسه انتقاد کرد. بعد از این قضیه یک روز آقای رجایی پیش امام رفت و برگشت و گفت «امام امروز گوش من را کشید»؛ و سپس تعریف کردند که امام گفتند، «مطالب درستی را در پاسخ به رئیس جمهور فرانسه گفته ای، ولی این زبان گفت و گوی یک رئیس جمهور با رئیس جمهور دیگر نیست؛ او به شما تبریک گفته و شما باید تشکر می کردید». شخص امام هم این اصول را در پاسخ به پیام های تبریک سران کشورها رعایت می کردند.

البته این تذکر امام رسانه ای نشد و حتی در صحیفه امام نیست. یعنی اگر آقای رجایی این مطلب را در جمع دوستان نگفته بود اصلا منعکس نمی شد؛ اینکه منعکس شد نشانگر صداقت و پاکی آقای رجایی است. یعنی قبول می کند که یک اشتباه دیپلماتیک کرده و امام به ایشان تذکر داده و این را علنی می کند و می گوید من اشتباه کردم؛ این هم صداقت و هم علاقه و ارادتش به امام را نشان می دهد.

 از هر رفتار و اقدام شائبه‌برانگیز دوری کنید

سید سلمان سامانی معاون هماهنگی وزارت کشور در دیدار معاون سیاسی استاندار زنجان و فرمانداران این استان با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال جاری گفت: ما به عنوان مجریان انتخابات موظف به صیانت از آرای مردم هستیم.وی با بیان اینکه عوامل اجرایی و مجریان انتخابات باید در این ایام از هر گونه رفتار و اقدام شائبه انگیز خودداری کنند، افزود: هر چه که در توان داریم باید برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای به کار بگیریم و فرمانداران به عنوان مدیران عالی دولت در شهرستان ها نقش کلیدی در این عرصه دارند.

سامانی تصریح کرد: برگزاری انتخابات با شکوه در امنیت کامل توام با حضور حداکثری مردم موجب ناامیدی دشمن و خنثی شدن نقشه های آنها خواهد شد. اصل رعایت بی طرفی و اجرای قانون سرلوحه مجریان انتخابات باشد.معاون هماهنگی وزارت کشور در بخش دیگری از سخنان خود تشریح دستاوردهای دولت را یکی از وظایف مهم فرمانداران عنوان کرد و افزود: زمان مهمترین داشته ماست و اگر زمان را به نحو شایسته مدیریت نکنیم، زمان مدیر ما خواهد شد و ابزار مدیریت زمان تصمیم گیری مبتنی بر قانون و به موقع در مسائل است.

کد خبر 387438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.