تشکیل کنسرسیوم "محاسبات امن" توسط غول‌های فناوری جهان

شرکت‌های گوگل، مایکروسافت و اینتل به‌همراه دیگر کمپانی‌های بزرگ دنیای فناوری، کنسرسیومی برای محافظت از داده‌ها و پردازش امن تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایمنا، در دنیایی که همواره داده‌های بسیاری ذخیره یا منتقل می‌شود، حفظ امنیت اطلاعات بسیار اهمیت دارد. هشت شرکت بزرگ تکنولوژی دنیا سعی کرده‌اند به ‌طور مشترک برای حفظ داده‌های در حال استفاده، گام‌های بزرگی بردارند. معمولا برای حفظ امنیت داده‌های ذخیره‌ شده و یا اطلاعات در حال انتقال، تلاش زیادی می‌شود، اما داده‌هایی نیز وجود دارد که در حال استفاده‌ بوده یا در حال انجام محاسبات روی آن‌ها هستیم؛ بنابراین ممکن است زمانی که مشغول کار روی داده‌ها هستیم، فرد یا سازمانی به محتوای اطلاعات دسترسی پیدا کرده و از آن‌ها سوء‌ استفاده کند.

هشت غول تکنولوژی جهان شامل "علی‌بابا"، "آرم"، "بایدو"، "آی بی ام"، "اینتل"، "گوگل ‌کلاد"، "مایکروسافت" و "رد هت" اعلام کردند می‌خواهند کنسرسیوم "محاسبات امن" (Confidental Computing Consortium) را تشکیل دهند تا بتوانند امنیت داده‌های در حال استفاده را تأمین کنند. بنیاد لینوکس این گروه را تشکیل داده است و قصد دارد تولیدکنندگان سخت‌افزار، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، پیشگامان برنامه‌های متن‌باز و دیگر افراد مرتبط به امنیت داده‌ها را کنار هم جمع کند تا بتواند امنیت محاسبات را بهبود بخشد، استانداردهای متن‌باز را ارتقا دهد و از داده‌ها بهتر محافظت کند.

از آنجا که امروزه سازمان‌های تجاری بیشتری در فضاهای محاسباتی مختلف مانند فضاهای ابری عمومی، سرورهای اختصاصی درون‌سازمانی (on-premises servers) یا محاسبات لبه‌ای (Edge) جابه‌جا می‌شوند، محاسبات امن، اهمیت بسیار زیادی دارد. هشت شرکت بزرگ فناوری مذکور، پروژه‌های متن‌بازی ارائه داده‌اند که افزونه‌ حفاظت نرم‌افزاری اینتل (Intel Software Guard   Extension)  را هم شامل می‌شود. این افزونه کیت توسعه‌ نرم‌افزار (SDK)  برای حفاظت از کدها در سطح سخت‌افزاری است.

در همین زمینه مایکروسافت برای توسعه‌دهندگان Open Enclae SDK را ساخته‌ است که به آن‌ها کمک می‌کند نرم‌افزارهای TEE یا Trusted Execution Environment  بسازند. همچنین، رد هت، زیرمجموعه‌ IBM، قصد دارد Enarx را برای ساخت اپلیکیشن‌های TEE به‌ اشتراک بگذارد. از آنجا که مشتریان سازمانی خواهان امنیت بیشتر در داده‌ها هستند، فعالیت‌هایی مانند محاسبات امن یا یادگیری نامتمرکز (Federated Learning) به ‌مرور در بین فعالان حوزه‌ یادگیری ماشین محبوب‌تر خواهد شد. به‌عنوان مثال چالش محاسبات امن که اوایل امسال گوگل ‌کلاد به اجرا گذاشت، نشان داد جایگاه اول به TF Trusted تعلق دارد.

با گام‌هایی که برای محاسبات امن در حال برداشته‌ شدن است می‌توان انتظار داشت در آینده به موقعیتی دست پیدا کنیم که بتوانیم در هر مرحله از نگهداری، محاسبه و انتقال داده از امنیت آن اطمینان کافی داشته‌ باشیم.

منبع: زومیت

کد خبر 387105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.