آیا آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران مهار شد؟

در حالی که هم اکنون آتش سوزی در جنگل‌های ارسباران مهار شده و بالگردهای آبپاش در حال لکه گیری مناطق درگیر هستند، اما همچنان احتمال وقوع آتش وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا،از روز دوشنبه هفته گذشته ۲۸ مرداد ماه آتش سوزی در جنگل‌های ارسباران شروع و گسترده شد و هم اکنون مهار شده است، در همین ارتباط علی امیری راد فرماندار شهرستان خداآفرین در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در این باره اظهار کرد: سه کانون حریق در جنگل های ارسباران شناسایی شده که این ها به یکدیگر متصل نبودند، این سه کانون آتش در مجموع منطقه ای ۳۰۰ هکتاری است اما به این معنا نیست که ۳۰۰ هکتار از مناطق جنگلی طعمه حریق شده است.

وی ادامه داد:  منطقه طعمه حریق ۳۰۰ هکتاری شامل مراتع مشجر و نیمه مشجر و درختچه ای بوده است و آتش به جنگل های انبوه و سرایت نکرده است، فرماندهی مدیریت بحران در را محلی قرار دادیم که از سرایت آتش از این ۳۰۰ هکتار به طرف مناطق انبوه جنگلی جلوگیری شود.

امیری راد افزود: در حقیقت ۳۰۰ هکتار از مناطق جنگلی ارسباران درگیر آتش سوزی بوده اما شاید در هر کانون یک متر مربع باشد. پس از عملیات اطفای کامل حریق، همکاران اداره حفاظت محیط زیست به صورت میدانی مناطق درگیر را بررسی و آمار دقیق را اعلام می کنند، شاید در محدوده ۳۰۰ هکتاری، ۳۰ هکتار اراضی جنگلی سوخته باشد.

فرماندار شهرستان خداآفرین اظهار کرد: از روز گذشته آتش مهار شده و امروز نیروها با استفاده از بالگرد آبپاش در حال لکه گیری مناطق درگیر آتش سوزی هستند هستند زیرا ممکن است هنوز در برخی مناطق سوخته بقایای آتش وجود داشته باشد.  

وی با بیان اینکه آتش‌سوزی در جنگل طبیعی است و هرکجا که درخت یا مرتعی باشد آتش سوزی نیز اتفاق می افتد، گفت: آتش سوزی در جنگل های ارسباران همواره وجود داشته است، این بار نیز مدیریت بحران روز اول آتش را مهار کرد اما ۲۹ مرداد ساعت ۱۳ دوباره  گزارش آتش رسید، پس از ۲۴ ساعت مهار شد و در روز عید غدیر  سومین آتش سوزی اتفاق افتاد و متوجه شدیم به رغم اطفای حریق، آتش سوزی تکرار می شود، از روز عید غدیر اعلام بحران کردیم و برای منطقه درگیر محدوده ای را مشخص کردیم که آتش سوزی پیش روی نکند.  

امیری راد افزود: همان روز برای کمک به اطفا و لکه گیری، بالگرد آبپاش درخواست کردیم کردیم، البته بالگرد نیز همه جا جواب نمی دهد شاید در روزهای نخست نیز به دردمان نمی خورد، اما پس از اعلام درخواست با یک روز تاخیر آمدند و از دیروز مستقر شدند.

آتش‌سوزی گسترده نیست

وی اظهار کرد: روزهای نخست ناهماهنگ هایی اتفاق افتاد اما در روند مدیریت مشکل آنچنانی ایجاد نکرده است و به رغم جوی که گاهی فضای مجازی ایجاد می کند آتش سوزی ها گسترده و بزرگ نیست، گونه های جانوری به جز ملخ و حیوانات موذی در آنجا وجود نداشت زیرا منطقه درگیر نزدیک سکونتگاه است و چهار روستا اطراف این ۳۰۰ هکتار بوده است.  

فرماندار شهرستان خداآفرین تصریح کرد: هنوز درمورد میزان خسارت ها نمی توان اظهار نظر کرد و پس از بررس میدانی و کارشناسی اعلام خواهد شد.

وضعیت قابل پیش بینی نیست

در همین ارتباط نیز میرمحسن حسینی قمی، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست شهرستان تبریز  نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تا صبح امروز آتش مهار بوده است، اظهار کرد: نمی‌توان دقیقا برآورد کرد که چند هکتار این جنگل‌ها در آتش سوخته است زیرا محل ها و کانوهای آتش سوزی پراکنده بود و در هر قسمت نیز یگان یک سازمان فعالیت می کند، از یک سو محیط زیست و از سوی دیگر منابع طبیعی، آتش نشانی، نیروهای ارتش در حال فعالیت برای اطفای حریق بودند، میزان خسارات نیز پس از اتمام مراحل اطفای حریق برآورد خواهیم کرد.  

حسینی قمی افزود: با توجه به اینکه در ساعات بعد از ظهر وزش باد شروع می‌شود و آفتاب نیز زمین را گرم می‌کند براین اساس نمی‌توان گفت به طور کامل مهار شده است، زیرا دیروز نیز آتش مهار شد اما ساعت یسه بعد از ظهر در دو کانون آتش سوزی شروع شد.  

وی اضافه کرد: براین اساس این وضعیت غیرقابل پیش بینی است، اما بالگردهای آبپاش در ارسباران مستقر است و اگر احتمال شعله ور شدن هم باشد حتما کنترل خواهند کرد.

بیش از ۲۵ مورد آتش سوزی در ارسباران طی ماههای گذشته

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه خطای انسانی عامل آتش سوزی ها است، تصریح کرد: بیش از ۲۵ مورد اتش سوزی در ماه‌های گذشته در جنگل‌های ارسباران گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان‌ها و ارگان‌ها در روزهای گذشته برای اطفای حریق کمک کردند و استان هر چه در توان داشت برای مهار آتش سوزی در ارسباران دریغ نکرد، اما مشکل تامین بالگرد آبپاش بود که از دیروز مستقر شدند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی در پایان گفت: از جوامع محلی انتظار داریم که برای مهار اتش در جنگل های ارسباران همکاری خوبی داشته باشند چرا که به دلیل نزدیک بودن به محل، با خبررسانی سریع و یا خاموش کردن آتش در چند متری محدوده خودشان، می توانند برای جلوگیری از پیش روی آتش بسیار موثر و کمک کننده باشند.  

به گزارش خبرنگار ایمنا، جنگل های ارسباران یا قره داغ ناحیه کوهستانی وسیعی است در شمال استان آذربایجان شرقی، که از شمال کوه قوشا داغ در جنوب اهر تا رود ارس گسترده‌است . ارسباران جایگاه ۲۱۵ گونه از پرندگان شگفت انگیز، ۲۹ گونه از خزندگان نادر، ۴۸ گونه از پستانداران و ۱۷ نوع ماهی است. بیش از ۷۰ هزار هکتار از زمین های منطقه ارسباران در سال ۱۹۷۶از سوی یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست کره به ثبت رسیده است.

کد خبر 386964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.