قطب‌های پزشکی مشهد محدود به یک نقطه است

رئیس شورای شهر مشهدمقدس گفت: قطب‌های پزشکی در نقاطی محدود از شهر شکل گرفته و دیگر مناطق از این خدمات محروم هستند، بنابراین شهروندان به ناچار باید مرکز شهر سفر کنند و شاهد تراکم سفر در این نقاط هستیم.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری در مراسم بزرگداشت روز پزشک و داروساز ضمن تبریک این روز به تمامی فعالان و تلاشگران عرصه سلامت و بهداشت و درمان، اظهارکرد: حکمت و طبابت دو واژه نام‌آشنا در تاریخ کهن ایران زمین است و حکیمان، پزشکان و نام‌آورانی که در این عرصه خدمت کرده‌اند، سرمایه‌هایی ارزشمند و افتخارآفرین برای جامعه بوده‌اند.

حیدری گفت: از ابوعلی‌سینا و جابربن‌حیان و زکریای رازی در گذشته و نخبگان و اساتید برجسته‌ای در دوره معاصر، جملگی خدمات بزرگی را به جامعه پزشکی ارائه کرده‌اند و نام نیک آنها همچنان در اذهان عمومی و تاریخ ماندگار است چراکه عمری را فداکارانه و جهادگونه برای سلامتی مردم گذرانده‌اند.

وی با اشاره به آخرین مطالعه‌ای که در زمینه سنجش منزلت اجتماعی مشاغل مختلف در ایران انجام شده است، تصریح کرد: علی‌رغم برخی از مشکلات درون صنفی جامعه پزشکی و برخی ناملایمات و قضاوت‌های ناصواب، براساس نظرات مردمی، پزشکان در بین چند صد شغل، جایگاه مناسبی را کسب کرده که بسیار ارزشمند است؛ جامعه پزشکی باید قدر این جایگاه رفیع در بین عموم را بداند و از آن مراقبت کند.

رئیس شورای شهر مشهد، سازمان نظام پزشکی را نهادی مدنی و یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین سازمان‌های مردم نهاد کشور دانست که به همت این جامعه صنفی -پزشکان- رشد پیدا کرده و امروز هم در زمره قدرتمندترین و بزرگترین نهادهای مدنی کشور است که مأموریت خطیری را در جامعه کنونی به دوش می‌کشد.

حیدری به نکاتی در حوزه مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: سلامت، یکی از شاخص‌های مهم توسعه در جامعه انسانی است و یکی از محوری‌ترین مسائل آن مربوط به سبک زندگی، شیوه‌ها و کنش‌ها و رفتارهای اجتماعی و شهری است که در جامعه شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری مشهد در زمینه توسعه شهری، توجه ویژه‌ای به مقوله زیست‌پذیر شدن جامعه شهری و پرداختن به متغیرهای محقق این مهم دارد، تصریح کرد: یکی از این متغیرها، مربوط به شاخص کنترل آلودگی هوا بوده چراکه نقش آلودگی هوا در بیماری‌های فراگیری که متاسفانه روز به روز در حال توسعه هستند، برهمگان روشن است.

نظام برنامه‌ریزی شهری دچار عقب‌ماندگی‌ تاریخی است

حیدری نظام برنامه‌ریزی شهری را دچار عقب‌ماندگی‌های تاریخی دانست و افزود: بعنوان مثال میراثی که ما امروز در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهر مشهد مشاهده می‌کنیم، ناشی از ضعف برنامه‌ریزی و یا کند بودن اقداماتی است که باید هم‌آهنگ با تغییرات اجتماعی انجام می‌شده است.

وی با تاکید بر اینکه برای شرایط کنونی باید چاره‌اندیشی کنیم، گفت: شورای پنجم شهر مشهد در این خصوص دو اقدام را جزو برنامه‌های خود قرار داده که یکی از آنها، توسعه فضای سبز شهری است.

حیدری ضمن اشاره به محدودیت‌های موجود برای تأمین آب مورد نیاز آبیاری‌های فضاهای سبز، اظهارکرد: به اذعان همه متخصصین، کلانشهر مشهد با ۳.۳ میلیون نفر جمعیت، نیازمند توسعه فضای سبز است؛ در حال حاضر سرانه هر شهروند مشهدی ۱۶.۷ مترمربع است که براساس هدفگذاری‌های انجام شده، این سرانه تا سال ۱۴۰۰ به ۱۸ مترمربع افزایش خواهد یافت که مقیاس خوبی است.

رئیس شورای شهر مشهد از افزایش ۳۰۰ هکتاری فضای سبز، علاوه بر ۳۱۰۰ هکتار موجود، در کمربندهای جنوبی و شمالی مشهد، که به عنوان تنفسگاه‌های شهر شناخته می‌شوند، طی سال جاری خبرداد و گفت: در حوزه شهری نیز تا پایان سال ۳۱ هکتار به مساحت بوستان‌های سطح شهر افزوده می‌شود و از همینجا اعلام می‌کنیم مدیریت شهری مشهد آمادگی دارد تا تورهایی ویژه پزشکان و به منظور بازدید از کمربندهای شمالی و جنوبی مشهد برگزار کند.

حیدری با بیان اینکه هزینه‌های هنگفت چندهزار میلیارد تومانی برای توسعه خطوط مترو مشهد در حال انجام است، گفت: مشکل آلودگی هوا و حمل‌ونقل شهری جز با مدیریت سفر برطرف نخواهد شد و تمام کشورهای توسعه یافته دنیا نیز به این سمت حرکت کرده‌اند.

تراکم پزشکان در یک منطقه چالش ترافیکی ایجاد کرده است

وی خاطرنشان کرد: مادامی که توسعه متوازن ارائه خدمات در شهر نداشته باشیم، مشکل حمل‌ونقل حل نمی‌شود و یکی از مشکلات ما، تراکم ارائه خدمات پزشکی در یک محدوده مشخص از مشهد بوده که مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

حیدری افزود: قطب‌های پزشکی در نقاطی محدود از شهر شکل گرفته و دیگر مناطق از این خدمات محروم هستند لذا شهروندان به ناچار باید مرکز شهر سفر کنند و شاهد تراکم سفر در این نقاط هستیم.

رئیس شورای شهر مشهد تمرکز خدمات پزشکی در خیابانی مثل احمدآباد را یکی از نارسایی‌های حوزه برنامه‌ریزی شهری و مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: تا زمانی که شاهد توسعه و توزیع متوازن این خدمات در تمام مناطق شهر نباشیم، مشکل آلودگی هوا و حمل‌ونقل و ترافیک شهر مشهد حل نمی‌شود.

حیدری اظهارکرد: شورای پنجم شهر مشهد تسهیلات مختلف و متعددی را همچون تخفیف در صدور پروانه برای احداث مراکز پزشکی در مناطق کم‌برخوردار شهر پیش‌بینی و تصویب کرده که امیدواریم با همراهی دانشگاه علوم پزشکی و پزشکان محترم، شاهد توزیع و توسعه متوازن خدمات درمانی در تمامی نقاط مشهد باشیم تا بخش جدی از مشکلات حمل‌ونقل شهری با همت این عزیزان برطرف و حل شود.

وی افزود: مدیریت شهری مشهد و به ویژه شورای پنجم با توجه به رسالت خود در زمینه سلامت شهروندان، تاکنون همراهی و همکاری‌های خوبی با دانشگاه علوم پزشکی داشته به نحوی که بخش اداری برخی از سوله‌های بحران شهرداری به مراکز بهداشتی تبدیل شده‌اند؛ چند سوله دیگر نیز آماده است و مدیریت شهری آمادگی دارد آنها را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دهد تا خدمات مطلوبی به شهروندان ارائه نمود.

حیدری از همکاری‌های مدیریت شهری با دانشگاه علوم پزشکی مشهد در برخی از کمپین‌های مربوط به آموزش‌های شهروندی در حوزه سلامت نیز سخن گفت.

وی در این مراسم به نمایندگی از اعضای شورای شهر مشهد، از تلاش‌ همه پزشکان و خیرین در حوزه سلامت تشکر کرد و گفت: این روزها در پذیرش بیمارانی که دارای شرایط نامناسب مالی هستند، با فداکاری‌ها و ازخودگذشتگی‌های عزیزانی در جامعه پزشکی مواجه هستیم که باید قدردان آنها بود.

فقر شهری و نابرابری در مشهد نگران‌کننده است

حیدری فقر شهری و نابرابری در مشهد را موضوعی نگران‌کننده خواند و افزود: این نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی به شکاف‌های اجتماعی و فقر تبدیل می‌شوند و همین فقر، ناامنی اجتماعی در پس خود خواهد داشت که دامن‌گیر همه شهر خواهد شد، نه یک منطقه و محدوده مشخص.

وی با بیان اینکه یک سوم از شهروندان شهر امام مهربانی‌ها در سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق کم‌برخوردار ساکن هستند، اظهارکرد: از جامعه پزشکی تقاضا داریم فرصت بیشتری را برای حضور در این مناطق و رسیدگی به وضعیت سلامت ساکنان آن اختصاص دهند؛ مدیریت شهری مشهد به کمک شما نیازمند است و استمداد می‌طلبد.

حیدری گفت: دغدغه در شهر مشهد یعنی خانواده‌ای که در ماه کمتر از یک میلیون تومان درآمد دارد و از سوی دیگر نیازمند دریافت خدمات درمانی؛ بدون شک اگر خیریه‌ها و پزشکانی که شاهد فداکاری آنها در این مناطق هستیم، نباشند، این خانواده نابود خواهد شد.

وی تاکید کرد: شاخص‌ها و متغیرهای حوزه فقر شهری و نابرابری‌ها، به دلیل مشکلات اقتصادی به شدت نگران‌کننده است؛ نقش دولت و برنامه‌ریزها در جای خود ولی همه در قبال آن مسئول هستیم.

شوراهای اجتماعی محلات مشهد فعال است

رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: از سازمان نظام پزشکی می‌خواهم براساس مدل و راهکاری قابل اجرا قدم در این عرصه بگذارد و به یاری مردم مناطق کم‌برخوردار بشتابیم.

حیدری با بیان اینکه شوراهای اجتماعی محلات در تمامی مناطق و محلات شهر فعال هستند، گفت: بواسطه این شوراها می‌توان خانواده‌های نیازمند را به پزشکان معرفی کرد تا مورد حمایت قرار بگیرند و از این بحران و فشار اقتصادی که به شکل ظالمانه علیه کشورمان شکل گرفته، با تکیه بر ظرفیت‌ها و امکانات خود گذر کنیم.

کد خبر 386943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.