ظریف: نیازی به بستن تنگه هرمز نیست

رایزنی ظریف با مقامات مالزی، سفر آتی ظریف به مسکو، توضیحات عراقچی پیرامون حضور هیئت ایرانی در حاشیه اجلاس G7t تاکید وزیر خارجه ژاپن بر پایبندی ایران به برجام و توضیحات ظریف پیرامون بستن تنگه هرمز از جمله اخبار برجسته دستگاه دیپلماسی کشور طی هفته جاری بوده است.

سیاست خارجی از مهمترین ارکان یک نظام حکومتی است، خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبر رسانی و آگاهی بخشی خود، آخرین اخبار سیاست خارجه کشور را به‌ صورت هفتگی در اختیار مخاطبین خود قرار می‌دهد؛ بر این اساس مهمترین موضعگیری‌های دستگاه دیپلماسی کشور و تحولات سیاست خارجی را می‌توانید پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید:

ظریف و لاوروف دوشنبه دیدار می کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پیامی توییتری محورهای دیدار آتی وزرای امور خارجه ایران و روسیه را بیان کرد.

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پیامی توییتری نوشت: "ظریف که ریاست هیئتی عالیرتبه را در سفر به مسکو بر عهده دارد، روز دوشنبه با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار خواهد کرد و درباره روابط دوجانبه، تحولات اخیر برجام و کاهش تنش‌های منطقه با وی رایزنی خواهد کرد."

وزیر امور خارجه کشورمان اکنون و در ادامه تور آسیایی خود در مالزی به سر می‌برد. او پیش از مالزی به چین و ژاپن رفته بود.

رایزنی ظریف با مقامات مالزی

محمدجواد ظریف با همتای مالزیایی خود دیدار و رایزنی کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در مالزی حضور دارد، صبح پنجشنبه به وقت محلی با «سیف الدین عبدالله» وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار دو مقام در خصوص ابعاد مختلف روابط دو جانبه از جمله برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، همکاری‌های بانکی، تجاری و علمی، برخی مشکلات ایرانیان مقیم در مالزی، سفر نخست وزیر مالزی به ایران در آینده، همکاری‌های دو کشور در مجامع بین‌المللی، آخرین تحولات اجرای برجام، مسائل جهان اسلام و مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. 

عراقچی: برای دیدار با مقامات آمریکایی به فرانسه نرفته بودیم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم آمریکایی‌ها از مذاکراتمان با اروپایی‌ها سوءاستفاده کنند.

سیدعباس عراقچی چهارشنبه شب در گفت‌وگوی زنده با بخش خبری ۲۱ شبکه اول سیما در ارتباط با فضاسازی‌های مطرح شده از سوی برخی از رسانه‌ها و کشورها مبنی بر دیدار روحانی و ترامپ در آینده‌ای نزدیک و اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه در این زمینه گفت: مساله کاملا روشن است. ما در حال مذاکره با اروپا هستیم و خواسته‌های ما از آنها روشن است. ما مذاکره‌ای با آمریکا نداریم و در این ارتباط به صورت صریح و روشن اعلام موضع کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه هیچ کشوری در فشار حداکثری تن به مذاکره نمی‌دهد، ادامه داد: موضع ما در ارتباط با این موضوع روشن است و ما اعلام کرده‌ایم که اگر بخواهد مذاکره‌ای صورت بگیرد باید آنها (آمریکایی‌ها) تحریم‌ها علیه ایران را بردارند و به برجام بازگردند و در این صورت شاید مثل قبل در جریان کمیسیون مشترک برجام و مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ با آنها رایزنی و گفت‌وگویی داشته باشیم.

عراقچی با تاکید بر اینکه مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: حتی هنگامی که از سوی فرانسه از آقای ظریف دعوت شد که در حاشیه اجلاس گروه ۷ به فرانسه برود و با مقامات این کشور و برخی از اعضای این گروه دیدار و رایزنی کند شرط ما این بود که هیچ مذاکره و ملاقاتی با طرف آمریکایی ولو به صورت شانسی و تصادفی وجود نداشته باشد و در مورد محل اقامت ما به نحوی برنامه‌ریزی شود که هیچ برخوردی ولو شانسی و تصادفی با آمریکایی‌ها نداشته باشیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه مذاکرات ایران با اروپایی‌ها در جریان است و هدف از این مذاکرات و مطالبات در این زمینه مشخص است، ادامه داد: ما اجازه نمی‌دهیم که آمریکایی‌ها از مذاکرات ما با اروپایی‌ها در جهت خواسته‌های خودشان سوءاستفاده کنند.

وی گفت: در بیش از یک سال گذشته که آمریکا از برجام خارج شد اقدامات بسیار جدی را انجام دادیم و مذاکرات بسیار فشرده ای با اعضای باقیمانده در برجام آغاز کردیم و در نتیجه آن، سه جلسه در سطح وزرای امور خارجه و همچنین چند جلسه معاونان برگزار شد. در این جلسات هم سه کشور اروپایی و هم مجموعه گروه ۱+۴ تعهداتی را انجام دادند که در ۱۱ حوزه مختلف، منافع ایران را در برجام تامین کنند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه اضافه کرد: حوزه های بانکی، تجارت، حمل و نقل، کشتیرانی، سرمایه گذاری و حوزه بیمه از جمله این ۱۱ حوزه بود و قرار شد راه های عملیاتی پیدا کنند به گونه ای که ایران بتواند از منافع برجام استفاده کند.
سید عباس عراقچی گفت: برای پیدا کردن راه های عملی، مهمترین قسمت، حوزه های مالی و بانکی بود زیرا وجود این کانال، مقدمه حرکت های اقتصادی دیگر بود برای این منظور با چین و روسیه کانال های مالی بر اساس ارزهای ملی ایجاد کردیم و با اروپا هم تلاش کردیم ایجاد کنیم.

وی افزود: اروپایی ها ابتدا SPV را طراحی کردند سپس به اینستکس تبدیل شد و در این مسیر جلو رفتند. همزمان، آمریکا فشار حداکثری خود را به شدت دنبال و اجرا کرد و با همه شرکت های خارجی که قصد تعامل با ایران داشتند برخورد و آن ها را به تحریم تهدید کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: از حدود یکی دو ماه پیش، زمانی که متوجه شدند جمهوری اسلامی ایران جدی است و از خواسته های خود به هیچ وجه کوتاه نمی آید حرکت هایی از طرف کشورهای اروپایی و برخی کشورهای دیگر آغاز شد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: شفاف گفتیم که جمهوری اسلامی ایران زمانی به اجرای کامل برجام بر می گردد که بتواند نفت خود را بفروشد و درآمد حاصل از آن را در اختیار داشته باشد و بتواند آن را هزینه کند و بدون محقق شدن این شرط، به کاهش تعهدات خود ادامه خواهیم داد.

اقای عراقچی اضافه کرد: چند جلسه کمیسیون مشترک در این رابطه برگزار و رفت و آمدهای سیاسی انجام شد و در نهایت مکرون رئیس جمهور فرانسه با برخی ایده ها و ابتکاراتی به سمت ما آمد و تماس های تلفنی با آقای روحانی برقرار شد و هر دو طرف فرستادگان ویژه ای را فرستادند و ابتکاراتی را طراحی کرد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه هیچ مذاکره ای با آمریکا نداریم،گفت: هیچ کشوری تحت فشار به مذاکره تن نمی دهد اگر زمانی که فشار حداکثری وجود دارد مذاکره کنیم مذاکره تسلیم است و مذاکره واقعی نیست.
عراقچی افزود: حرف ما کاملا روشن است اینکه انتظار داشته باشند به اجرای کامل برجام برگردیم باید تحریم نفتی ایران برداشته شود و درآمدهای حاصله هم در دسترس باشد.
وی گفت: حرفی که آقای روحانی به مکرون زد این بود که اگر اروپایی ها خواهان حفظ برجام هستند باید امکان فروش نفت ما را فراهم کنند.

اقای عراقچی درباره فضاسازی های اخیر برای مذاکرات گفت: از نظر ما صورت مسئله کاملا روشن است مذاکرات ما با اروپایی ها برای تحقق خواسته های ما در برجام است و هیچ مذاکره ای هم با آمریکا نداریم و این موضوع را بسیار صریح به همه آنها گفته ایم.

نخست وزیر مالزی به ایران می آید

وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد که به زودی ماهاتیر محمد نخست‌وزیر مالزی به تهران سفر خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در هنگام ورود به مالزی به منظور دیدار با تعدادی از مقامات این کشور در جمع خبرنگاران به تشریح اهداف سفر خود به این کشور پرداخت و گفت: ما روابط بسیار خوبی با مالزی داریم و ضروری بود که در زمینه روابط دوجانبه، همکاری‌های منطقه‌ای و همکاری‌ها در جهان اسلام با دوستان مالزیایی مشورت و گفت‌وگو کنیم.

وی ادامه داد: در آینده‌ای نزدیک شاهد سفر آقای ماهاتیر محمد (نخست‌وزیر مالزی) به تهران خواهیم بود.

ظریف با بیان اینکه زمینه‌های همکاری دوجانبه بین ایران و مالزی به عنوان دو کشور مهم جهان اسلام وجود دارد و باید این زمینه‌ها را مورد بررسی قرار دهیم، ادامه داد: دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های مالزی و ایرانیان مقیم این کشور بعضاً با برخی از مشکلات روبه‌رو هستند که نیاز است در مورد این مشکلات با مقامات مالزی صحبت کنیم و در جهت رفع آنها اقدام کنیم.

ظریف در هنگام ورود به مالزی مورد استقبال مرضیه افخم سفیر ایران در این کشور و همچنین تعدادی از مقامات وزارت خارجه مالزی قرار گرفت.

تاکید وزیر خارجه ژاپن بر پایبندی ایران به برجام

وزیر امورخارجه ژاپن گفت که در جریان دیدار با همتای ایرانی‌اش، خواستار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای شده است.

بر اساس گزارشی از روزنامه الشرق الاوسط، تارو کونو وزیر امورخارجه ژاپن پس از دیدارش با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در جمع خبرنگاران تصریح کرد: باتوجه به موضع ژاپن مبنی بر حمایت قاطع از توافق هسته‌ای، از طرف ایرانی خواستیم تا به توافق پایبند باشد و هرچه زودتر به اجرای کامل تعهداتش در این توافق بازگردد و به‌علاوه از اقداماتی که می‌تواند برخلاف توافق باشد، پرهیز کند.

به نوشته این روزنامه چاپ لندن، کونو در ادامه گفت که دو طرف در دیدار روز سه‌شنبه خود بر سر حفظ و تقویت روابط میان ایران و ژاپن که در طول تاریخ از روابط دوستانه با یکدیگر برخوردار بوده‌اند و همچنین لزوم کاهش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن توافق کردند.

الشرق الاوسط در ادامه نوشت: خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و سپس بازگرداند تحریم‌ها علیه ایران به تنش‌ها میان تهران و واشنگتن در طول بیش از یک سال گذشته دامن زده است. ایران به تازگی اجرای برخی از تعهداتش در توافق را به حالت تعلیق درآورده است، توافقی که هدف آن محدودیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در ازای رفع تحریم‌های این کشور بوده است.

برگزاری نشست مشترک میان ایران و عراق

سرکنسول کشورمان در بصره با بیان اینکه دلیل قاطعی مبنی بر ورود مواد مخدر از جمهوری اسلامی ایران به عراق وجود ندارد، خواستار برگزاری نشست امنیتی مشترک میان دو کشور برای مقابله با این مساله شد.

بر اساس گزارشی از موازین نیوز، احمد سیاهپوش، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره در یک نشست خبری گفت: ایران قربانی مواد مخدر است و برای مقابله با این مساله تلاش فراوانی می شود.

وی افزود: برای مقابله و جلوگیری از ورود و خروج مواد مخدر میان ایران و عراق نیروهای امنیتی دو کشور باید نشست مشترک برگزار کنند.

احمد سیاهپوش همچنین بر این مساله تاکید کرد که دلیل قاطعی مبنی بر ورود مواد مخدر از ایران به عراق وجود ندارد.

 حضور ظریف در جمع روزنامه نگاران ژاپنی

وزیر امور خارجه کشورمان در دومین روز سفر خود به ژاپن در موسسه امور بین المللی این کشور حضور یافت و در خصوص برجام و تنش های جاری در منطقه سخنرانی کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح چهارشنبه به وقت محلی در موسسه امور بین المللی ژاپن ( JIIA) در خصوص سیاست خارجی ایران و چشم انداز آینده برجام و تنش‌های جاری در منطقه سخنرانی کرد و به سوالات اساتید، محققان، تجار و روزنامه‌نگاران برجسته ژاپنی پاسخ داد.

دیدار ظریف با وزیرخارجه لیبی در ژاپن

ظریف با وزیر خارجه لیبی دیدار کرد.

محمد سیالا، وزیر امور خارجه لیبی که برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی توسعه آفریقا در یوکوهاما حضور دارد با دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و در خصوص روابط دو جانبه و آخرین تحولات در لیبی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

ظریف: نیازی به بستن تنگه هرمز نیست

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی با فرانس ۲۴ بار دیگر تاکید کرد که اگر اروپا به تعهدات خود عمل کند، ایران از اقدامات خود بازخواهد گشت.

محمدجواد ظریف در پاسخ به این پرسش که چرا ایران در توافق هسته‌ای باقی مانده است، گفت: چون برجام یک توافق جامع بر سر مسئله هسته‌ای است که با چشمان باز منعقد شد. ما می‌دانستیم که نمی‌توانیم به یکدیگر اعتماد کنیم. این توافق بر پایه بی‌اعتمادی متقابل منعقد شد. ما سازوکارهایی را تعیین کردیم که در صورت تخطی از مفاد توافق، از آنها استفاده کنیم. حال نیز ما داریم از آن سازوکارها استفاده می‌کنیم تا مجبور به ترک برجام نشویم.

وی افزود: ما صبر استراتژیکی از خود نشان داده‌ایم. این صبر استراتژیک نیاز بود تا اروپا زمان کافی داشته باشد و پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بتواند به تعهداتش عمل کند. متاسفانه اروپا نتوانست در ۱۵ ماه به تعهدات خود عمل کند و ما مجبور شدیم اقدامات خاصی را اتخاذ کنیم اما اگر اروپا تدابیر لازم را اتخاذ کند، اقدامات ما برگشت‌پذیر خواهند بود.

ظریف در ادامه گفت: مهم این است که طرف‌های اروپایی بفهمند که آیا واقعا می‌خواهند به خواسته‌های یک قدرت خارجی که آنها را برای پیروی از قوانین بین‌المللی مجازات می‌کند، تن دهند؟ آینده اروپا در چندجانبه‌گرایی و قانون نهفته شده است. اروپا در این زمینه دست بالاتر را در اختیار دارد. اگر اروپا به آمریکا اجازه دهد که به اقداماتش دامه دهد، در واقع اجازه داده که بنیان سیستم جهانی و آینده روابط بین‌الملل نابود شود.

وی در  خصوص ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس نیز اظهار کرد: آمریکا برای چه ائتلاف دریایی در خلیج فارس تشکیل داده است؟ آمریکا این ائتلاف را تشکیل داده تا اشتباهات خودش را جبران کند. آمریکا عامل تنش در خلیج فارس است. آزادی کشتیرانی یک وظیفه جهانی است و آمریکا به دزدی دریایی می‌پردازد. ایران، سایر کشورهای خلیج فارس و کسان دیگری که به خلیج فارس نیازمندند می‌توانند با همکاری هم از آن محافظت کنند. آمریکا تنها باید از مردم‌آزاری دست بکشد. خلیج فارس به ائتلاف نیازی ندارد. اگر آمریکا سایر جهان را اذیت نکند، مشکلی نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص بستن تنگه هرمز گفت: نیازی به بستن این تنگه نیست. ما امنیت خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز را حفظ می‌کنیم. ما ۱۵۰۰۰ مایل خط ساحلی با خلیج فارس و ۱۵۰۰۰ مایل خط ساحلی با دریای عمان داریم. قسمت‌های شمالی تنگه هرمز نیز در اختیار ماست. اگر منافع ما در حفاظت از این تنگه نباشد، ورود ناوهای خارجی به این تنگه تنها باعث ناامنی خواهد شد. ما قدرتی نیرومند در منطقه و مسئول امنیت اینجا هستیم. ما باید امنیت را برای همه فراهم کنیم. من با رئیس‌جمهور مکرون درباره حفظ آزادی کشتیرانی در همه نقاط صحبت کردم. حفظ آزادی کشتیرانی یک وظیفه جهانی است.

دیدار سفیر ایران در عمان با سفیر هلند در این کشور

سفیر ایران در عمان با سفیر هلند در این کشور عربی دیدار و رایزنی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین نوری شاهرودی در پاسخ به دیدار خانم "لاتیسیا پیترز "سفیر هلند در عمان با او در محل سفارت ایران، با حضور در محل سفارت هلند در مسقط با او دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و موضوع برجام مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

ظریف: مذاکره مشروط به توقف تروریسم اقتصادی است

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که با وجود تداوم تروریسم اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران، تعامل با آمریکا ممکن نخواهد بود.

بر اساس گزارشی از  شبکه س.ان.ای، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در جمع خبرنگاران در کوالالامپور گفت: آمریکا در تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران دست دارد و تا زمانی که آن‌ها تحمیل یک جنگ و دست داشتن در تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران را متوقف نکنند، تعامل با آمریکا برای ما ممکن نخواهد بود.

ظریف افزود: بنابراین اگر آن‌ها می‌خواهند به اتاق[مذاکره] بازگردند، بلیطی هست که باید آن را بخرند و آن، پایبندی به توافق هسته‌ای است.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به هرگونه دیدار احتمالی میان مقامات آمریکا و ایران گفت: ایران نمی‌خواهد به صرف این که در نشستی شرکت کرده باشد، این کار را انجام بدهد و «ما اگر قرار است نتیجه‌ای حاصل شود، دیدار می‌کنیم.»

کاردار ایران در عراق با حیدرالعبادی رایزنی کرد

سیدموسی علیزاده طباطبایی، کاردار ایران در بغداد، با حیدر العبادی، نخست‌وزیر سابق عراق دیدار و رایزنی کرد.

در این دیدار که پس از بازگشت حیدر العبادی از سفر حج صورت گرفت، طرفین در ارتباط با اوضاع منطقه، عراق و آخرین تحولات مربوط به روابط دو کشور رایزنی و گفت‌وگو کردند.

کد خبر 386710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.